Filip Peloušek, Dominik Polívka | Články / Reporty | 29.09.2024
Třetí den hlavního programu Lunchmeat Festivalu. Únava klepe na dveře, ale není čas je otevírat. Slunečné odpoledne přeje venkovnímu vlnění a posezení u dj setů, večerní chlad zve k opětovnému ponoru pod zem k další vlně dekonstrukce. Našponovat smysly a nechat se pohltit.
FILIP: Jak byly první dvě noci pod Veletržákem ve znamení dystopie a pozvolného zániku civilizace, tak sobotní noc posouvá dění do chladné mechanické budoucnosti, kde jsou lidé pouhou vzpomínkou. Alespoň to jsou mé hlavní dojmy z otvíráku Second Self na hlavní stagi v podání Myriam Bleau & Nien Tzu Weng. Trhané pohyby, led panely místo obličejů a proud zvuku ovládaný mechanickými výrůstky těl. Naprosto vtahující performance na pomezí reality a digitálna, energie hromadící se v tělech obou kyborgů, vypouštěná posléze do publika ve vlnách rozpadajícího se elektrického šumu a všudypřítomný neklid. Až pak v programu čtu, že má jít o zachycení zmatenosti a nejistoty spojené s naší digitální identitou. Když ale v závěru prostupují obě podrátovaná těla sedícím publikem, působí, jako by se snažily překročit neviditelnou bariéru mezi námi a světem za displejem. Možná hledám významy až moc. Nebo málo.
DOMINIK: Sobotní večer považuju vůbec za nejvyváženější, jak po hudební, tak vizuální stránce. Nestalo se mi, že bych se chvíli nudil nebo neměl alternativu. Z útrob paláce zněla honosná arpeggia skladatelky timmy navlečené do smetanově plastového pláště, hudba hladila a byla do jisté míry zvukovou přezdvěstí k setu taiwansko-kanadské dvojice Myriam Bleau & Nien Tzu Weng. Ano, významy je třeba hledat. Snaha vymanit se z příchozí dystopie, ve které z části už žijeme, a přiblížit se člověku, s postupujícím večerem jen zesilovala.
Hodně překvapila audiovizuální dvojice Rick Farin a Actual Objects, schovaná za třemi obrazovkami promítajícími modely bizarních obličejů pohupujících se v prostoru. Každá skladba měla svoji sadu postav a grimas, svoji náladu a situaci. Některé tváře jako vystřižené ze zrcadel tanečních klubů o čtvrté ranní, jiné jak po bitce s pozůstatky vzteku, připomínaly protáhlý úsměv Aphexe Twina. Vtipný vizuál přecházel v temnější a hudba přebírala vůdčí roli. Kombinace trapových beatů, vyzrálé klubové dekonstrukce podtrhovaly hardstylové melodické vytrubování v perfektním poměru. Cením, když se vizuály soustředí víc na hudbu než sound design, když dokážou obstát samy za sebe, pozvedne to představení o sto procent. Tady jsem to tak cítil, u Abadira na vedlejší stagi už tolik ne.
FILIP: Rick Farin byl vrcholem možná doposud celého Lunchmeatu. Znepokojivá dekonstrukce jako vystřižená z těch nejhlubších nočních můr, poháněná palebným bpm, vtahovala, kopala a zároveň neodpouštěla nepozornost. Šlo o tak intenzivní zážitek, že jsem se na posledních pět minut musel vzdálit. Shrnutí přinesla moje oblíbená rubrika Rozhovory nad pisoáry: „Sakra nálož, jsem z toho solidně vyblikanej.“ Očekávané hlavní jméno večera v podobě Machinedruma ke mně pak přes vrstvu dojmů z předchozích dvou setů pronikalo jen velmi pozvolna. Ač skladby z letošního kolaborativního alba 3FOR82 na pomezí trapu a hip hopu rozhýbaly svou přístupností celý sál, po vlnách chladného strojového techna působil jeho set s projekcemi hostujících raperů zkrátka obyčejně.
DOMINIK: Za mě byl vrcholem Machinedrum, možná právě kvůli převaze hudby nad vizuálem, a protože jsem jeho live set, který přetáhl o extra čtyřicet minut, celý protančil. RnB výplně a jazz-rapové beaty dodávaly přesně ten hřejivý lidský rozměr, který jsem v betonovém prostoru potřeboval. Trevis Steward rozumí rytmice jako nikdo jiný, což potvrzovalo publikum pohybem. Šmrnc, s jakým dokáže kombinovat UK bass s chicagským jukem, následně přejít do drum and bassu a zpomalit na hiphopové notě, mě hrozně bavil, stejně jako mnohem tvrdší techno přídavky na konci setu. Už teď si doplňuju záznamy jeho setů do poslechového pořadníku.
Tomáš Jančík 15.12.2024
„Jako pes, pes,“ ozývá se šeptem z publika. Švejdík přichází přes červeně nasvětlené pódium a hlasům jejich slova oplácí.
Viktor Hanačík 11.12.2024
Monumentální klenby připomínají sakrální chrámy. Čtyři reproduktory v rozích a čtyři výkonné lasery na vysokých stativech...
Viktor Palák 08.12.2024
Střih, více než deset let poté vyprodávají oba hudebníci Archu a koncert znovu začíná Bargeldovým žlučovitým máváním směrem ke zvukaři, který nejprve nemá svůj den.
Richard Michalik 03.12.2024
Hudba dokáže otvárať nové perspektívy, ktoré neustále potrebujeme ohýbať, a NEXT si je toho veľmi dobre vedomý. Report.
Michal Pařízek 30.11.2024
Sevilla. Město plné barev, chutí a života, vonící po všudypřítomných pomerančích. Tamní showcase festival se svému městu podobá...
Viktor Hanačík 28.11.2024
Bylo to na hraně mozkové kapacity, hrozilo smyslové přetížení a nevolnost. Být snímek kratší, získal by si zřejmě pozitivnější přijetí, bez nežádoucích somatických následků.
Jan Starý 20.11.2024
Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.
Jiří V. Matýsek 19.11.2024
„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.
Ema Klubisová 19.11.2024
I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.
Viktor Palák 18.11.2024
Tibet coby bosý Peter Pan morfující v maniakálního kata nás v Praze prováděl odvrácenou stranou anglického venkova i dojímal vzpomínkou na zemřelé.