Jakub Koumar | Články / Recenze | 12.09.2014
Cesta do minulosti může být i cestou kupředu. Stačí se pohybovat v kruhu. Takové je i putování do vlastního podvědomí, které bychom bez kontinuity pohybu vpřed nedokázali uchopit a přetavit v sebepoznání.
Selectone, jinak taky David Rambousek, vykračuje stejným směrem po krkolomně protáčených šelakových deskách, přitom za sebou nechává šlápoty v prachu, co se na nich za ty roky usadil. Při téhle štrece mu společnost dělá všudypřítomný praskot a šum. Jeho recepce je pro posluchače závojem přes vlastní vzpomínky, k jejichž nitru se po nekonečných smyčkách vydává.
Zároveň je však falší. Fotografií obrazu. Simulakrem píšícím křiklavou čáru, podobnou rudé linii kroutící se na esteticky vyvedeném CD. Je to hranice mezi skutečným a prosněným. Pokud ale přijmete, že je pouze způsobem, nikoli cílem, nebude vás tento fakt obtěžovat, jinými slovy – je potřeba stát se dostatečně hypnabilním. K tomu dopomáhá mystický nádech a atmosféra fascinujícího putování do neznáma.
Na svědomí to mají dokola se otáčející smyčky magnetofonových pásků. Jejich zakousnuté úryvky melodií by se rády motaly donekonečna, podobně jako Nietzscheho věčné přesýpací hodiny bytí, jež „budou stále znovu obraceny – a ty s nimi, prašné zrnko v nich“. Nečekaně však vstupuje Selectone, coby mocný Zarathustra, a z cyklů nás vysvobozuje, zvedá pomyslné rameno z šelakových desek. V těch chvílích se cestou do nitra objevují pazvuky či recitace, vynořují se z neznáma a nečekaně, stejně jako ve snu není pochyb o jejich přirozenosti. Hypnotický spánek se prohlubuje až do skladby Dead Swan, kde poletuje zastřený hlas irské zpěvačky Miriam Ingram, pírka labutího peří. A příznačná křehkost vás provází podvědomím k závěru desky.
Ten navazuje na předchozí vybočení zamotaných smyček. Positive Einstellung přidává drum’n’bassovou rytmiku Aleše Řeháka, nevede ale k žádnému probuzení, proces se zacykluje, kroutí a spirálovitě propadá. V tomto běhu není beznaděj, ale uhrančivost, uvědomění si individuální jedinečnosti. Chápete cestu, kterou jste prošli, a zároveň se v ní rozhodnete zůstat. Z těchto kruhů není třeba odcházet.
Selectone - Dead Grooves (Ressonus, 2014)
www.ressonus.bandcamp.com/album/dead-grooves
Šimon Žáček 24.11.2024
Zdánlivě banální příběh Anory skrývá krásy i ošklivosti chybujících lidí ve stále více matoucím světě.
Jakub Veselý 21.11.2024
Inšpiráciami sa Templeman netají, na R&B a soulových prvkoch sa podpísala hudba Stevieho Wondera a Princea, indie rock s jemnou psychedéliou pripomínajú Tame Impala alebo MGMT.
Magdalena Fendrychová 11.11.2024
Texty se nezabývají současnými společenskými problémy nebo zásadními citovými zvraty, spíš popisují každodenní situace a fantazie.
Žofie Křížková 05.11.2024
Dvaačtyřicetiminutová stopáž zahrnuje jediný track a ten nabízí ponor do hluboce meditativní lázně neopakovatelných nuancí. Za týden v Praze.
Sára Prostějovská 28.10.2024
Synthpopové Forgive Too Slow vypráví deset krátkých příběhů lásky, jíž autorka v každém z nich nahlíží jinýma očima.
Šimon Žáček 28.10.2024
Druhá série Rodu draka se tak moc věnuje intimním chvílím rodinných členů, až zapomíná na zásadní konflikt. Anebo je to záměr?
Lea Valentová 25.10.2024
Dômyselnú dramaturgickú pavučinu tak organizačný tím pretkal napríklad lokálnymi mýtmi aj ladením nástrojov z mimoeurópskych lokalít.
Michal Berec 05.10.2024
Nosným kameňom je hypnotická repetitívnosť motívov, improvizácia na pomedzí apalačského folku a jazzu, ktorá sa ale môže postupne začať zlievať.
Richard Michalik 31.08.2024
Opäť cez vydavateľstvo Constellation (Godspeed You! Black Emperor, Jerusalem in My Heart) a opäť s rovnakým producentom (Zach Scholes).
Jakub Veselý 30.08.2024
Názov Doomer Music je na mieste a album nám prináša pohľad do sveta, v ktorom sú ľudské emócie potlačené, kde môžeme vidieť len drsnú schránku panelových domov.