Bára Vondrášková | Články / Recenze | 20.11.2012
Měkkej popík. Jů Tů. Tvrdší popík. Hromada oktáv. Red Hoti. Ještě tvrdší popík. Queeni. Rozladěný Red Special. Neobvyklá míchanice diskotékových rytmů, rockových kytarových riffů, symfonického orchestru, dubstepu, kýčovitě pompézní opery, funky a nesčetného množství dalších stylů a žánrů, přímo úměrná k totální rezignaci na sebemenší logickou následnost. Na to všechno se dá narazit při poslechu nového alba Muse, britské trojice, která vnáší něco alternativy do komerčního mainstreamu už od poloviny devadesátých let.
The 2nd Law vyšlo tradičně tři roky po vydání předchozí desky. Otevírá ho skladba Supremacy, jejíž úvodní zvuky navozují atmosféru setmělého kina, kde právě skončily reklamy a začíná se promítat zbrusu nový akční trhák ve stylu bondovek. Bohužel je zanedlouho vystřídá kýčovitá rádoby opera, aby se vše po chvíli vrátilo zase zpátky k Bondovi, ale doplněné o dechy à la Ennio Morricone. Těžko se dá věřit tomu, že to ve výsledku nezní špatně. Druhou skladbou je zároveň druhý singl. Madness, opatřený dojemně nepochopitelným videoklipem, představuje měkčí popík, připomínající dokonce Katy Perry nebo Lady Gaga, v tom lepším případě se vám vybaví U2 - ale pořád ne s takovou jistotou, s jakou vám je připomene éterický slaďák Save Me. Nebo Big Freeze neboli Sweetest Thing přes pár kopíráků. Panic Station je tou skladbou, která okořeňuje album trochou funky. Spolehněte se, že vám hned ze začátku připomene Red Hot Chilli Peppers – pokud ne, vraťme se ke Queen a jejich Another One Bites the Dust nebo Dragon Attack. Až mě mrzí, že musím napsat, že Queeni se mi vybavili i při poslechu Survival. A to hned po páru prvních tónů smyčcové a klavírní předehry, která je na desce oddělena od skladby samé – zřejmě proto, aby ti, kteří si The 2nd Law koupili z pocitu nutnosti, že tuhle desku musí mít, jelikož je na ní skladba Survival, která byla složena pro letošní Letní olympijské hry, našli to, co hledají... Pokud by se na albu přece jenom dala najít nějaká žánrová návaznost, to, co by z ní nejvíc vyčnívalo, by byla předposlední skladba The 2nd Law: Unsustainable: tahle bouře elektronických zvuků postavená do kontrastu se smyčci a sbory, které doprovází rytmicky namixovaný monolog moderátorky hovořící o apokalypse, je zároveň důkazem toho, že předešlé strašení, že se nechávají inspirovat dubstepovým průkopníkem Skrillexem, se stalo skutečností... Mezi světlejší a originálnější momenty desky patří Liquid State, jedna z těch tvrdších a rockovějších, přesto elektronických, potom pomalejší Explorers a do třetice depresivně působící skladba Animals, a to i přesto, že opět vyvolává dojem, že posloucháte jinou kapelu, tentokrát Radiohead.
Při poslechu The 2nd Law si nejde nevšimnout kromě nespočtu melodií, riffů a motivů silně připomínajících o generaci starší miláčky příznivců populární hudby také častého užívání jednoduchých a ohraných kompozic, které v posluchači snadno vyvolají dojem ,,že už to někdy slyšel...“. Je to škoda. Samozřejmě že je super, když se nějaká kapela inspiruje svými vzory, ale když už se o Muse začíná mluvit jako o ,,revivalu Queen“ (popřípadě U2), nehodilo by se popřemýšlet o tom, jestli už se nezačíná překračovat hranice, kdy se inspirace ještě dá nazývat inspirací. Nicméně i přes to všechno je nutné uznat, že The 2nd Law je povedenou nahrávkou, která má šance na ohromné úspěchy, a to hlavně (ale nejen) v jejich domovské Británii: co víc by mohlo dostat do varu tamější mládež, jejíž rodičové vyrůstali právě na Queen nebo U2? Navíc by se ze skladeb alba rozhodně mohl stát parádní koncertní zážitek. O tom se koneckonců můžete přesvědčit 22. listopadu: Matthew Bellamy, Dominic Howard a Chris Wolstenhome přijedou zaplnit pražskou O2 arénu.
Muse – The 2nd Law (Helium 3 / Warner Music Group, 2012)
www.muse.mu
foto © Kryštof Havlice
Jakub Veselý 21.11.2024
Inšpiráciami sa Templeman netají, na R&B a soulových prvkoch sa podpísala hudba Stevieho Wondera a Princea, indie rock s jemnou psychedéliou pripomínajú Tame Impala alebo MGMT.
Magdalena Fendrychová 11.11.2024
Texty se nezabývají současnými společenskými problémy nebo zásadními citovými zvraty, spíš popisují každodenní situace a fantazie.
Žofie Křížková 05.11.2024
Dvaačtyřicetiminutová stopáž zahrnuje jediný track a ten nabízí ponor do hluboce meditativní lázně neopakovatelných nuancí. Za týden v Praze.
Sára Prostějovská 28.10.2024
Synthpopové Forgive Too Slow vypráví deset krátkých příběhů lásky, jíž autorka v každém z nich nahlíží jinýma očima.
Šimon Žáček 28.10.2024
Druhá série Rodu draka se tak moc věnuje intimním chvílím rodinných členů, až zapomíná na zásadní konflikt. Anebo je to záměr?
Lea Valentová 25.10.2024
Dômyselnú dramaturgickú pavučinu tak organizačný tím pretkal napríklad lokálnymi mýtmi aj ladením nástrojov z mimoeurópskych lokalít.
Michal Berec 05.10.2024
Nosným kameňom je hypnotická repetitívnosť motívov, improvizácia na pomedzí apalačského folku a jazzu, ktorá sa ale môže postupne začať zlievať.
Richard Michalik 31.08.2024
Opäť cez vydavateľstvo Constellation (Godspeed You! Black Emperor, Jerusalem in My Heart) a opäť s rovnakým producentom (Zach Scholes).
Jakub Veselý 30.08.2024
Názov Doomer Music je na mieste a album nám prináša pohľad do sveta, v ktorom sú ľudské emócie potlačené, kde môžeme vidieť len drsnú schránku panelových domov.
David Stoklas 27.08.2024
Final Summer je deska, ze které čiší životní síla a touha něco dělat. A dělat to navzdory příkořím.