Vojta Chmelík | Články / Recenze | 15.09.2014
Když se rozpadne vaše nejoblíbenější kapela, zamrzí to. Zvlášť když se to stane způsobem, jakým se to stalo té mojí. Cedric Bixler-Zavala rozložil The Mars Volta ublíženým prohlášením na Twitteru, kde si to přečetl druhý z hlavních představitelů, kytarista Omar Rodríguez-López. Asi jako když se náctiletý rozejde s přítelkyní změnou facebookového statusu na „single“. Naštěstí trvalo jen rok, než si oba uvědomili, že jsou vlastně pokrevní bratři, kteří to spolu v hudbě táhnou už přes dvacet let, za tu dobu mezi sebou vybudovali neopakovatelnou chemii a jeden bez druhého jsou tak trochu nekompletní. Na pomoc přizvali dalšího ex-člena The Mars Volta bubeníka Davea Elitche a společně se nastěhovali do studia k Fleovi, který si zahostoval na baskytaru stejně jako na slavném marsvoltovském debutu De-Loused in the Comatorium. Zábava mohla začít.
A že to zábava byla, je znát od prvních tónů otvíráku a rovněž prvního singlu 4AM - přímá, energická pecka s drivem až na půdu. Podobně se nese celé album. Progrockeři se vrátili k punku, ze kterého kdysi vzešli, když tento směr naznačili už na poslední desce Noctourniquet své předchozí kapely. Dva projekty vzniklé v mezidobí, Omarovi Bosnian Rainbows a Cedrikovi ZAVALAZ (jejichž album zatím pořád marně očekáváme), příklon k přímější tvorbě potvrdily, aby v Antemasque zůstala jen obnažená riffařina nekompromisně tepaná do ušních bubínků. Ty tam jsou rozsáhlé kompozice plné divnotaktů a dlouhých bláznivých kytarových exhibicí. Jediná vzpomínka na ty časy se objeví v temné Providence, která připomíná věci z Noctourniquet, je nejsugestivnější skladbou a pro mě osobně vrcholem alba. Protikladem je glamrocková 50,000 Kilowatts s chytlavou melodií, podobnou píseň jsme od nich ještě asi neslyšeli. Netypická je i Drown All Your Witches se Cedrikovou akustickou kytarou ve stylu jeho bokovky ZAVALAZ. Zbytek je podobně jako singl 4AM punkový, nabitý jednoduchými, ale silnými a hutnými riffy, celé album přirozeně odsýpá a ani na moment nenudí. Cedric zpívá jako vždycky skvěle, pořád mistrovsky zachází s falzetem a umí se do toho opřít jako za časů At the Drive-in, i když občas jsou na barvě hlasu patrné roky enormní zátěže.
Antemasque si na nic nehrají. Žádná velká věda nebo snaha prozkoumat vesmír tam a zpátky, ale poctivá práce, která se drží při zemi. Chlapíci si udělali výlet ke svým hudebním kořenům a podle všeho si ho skvěle užívali. Je to slyšet.
Antemasque – st (Nadie, 2014)
www.antemasque.com
Šimon Žáček 24.11.2024
Zdánlivě banální příběh Anory skrývá krásy i ošklivosti chybujících lidí ve stále více matoucím světě.
Jakub Veselý 21.11.2024
Inšpiráciami sa Templeman netají, na R&B a soulových prvkoch sa podpísala hudba Stevieho Wondera a Princea, indie rock s jemnou psychedéliou pripomínajú Tame Impala alebo MGMT.
Magdalena Fendrychová 11.11.2024
Texty se nezabývají současnými společenskými problémy nebo zásadními citovými zvraty, spíš popisují každodenní situace a fantazie.
Žofie Křížková 05.11.2024
Dvaačtyřicetiminutová stopáž zahrnuje jediný track a ten nabízí ponor do hluboce meditativní lázně neopakovatelných nuancí. Za týden v Praze.
Sára Prostějovská 28.10.2024
Synthpopové Forgive Too Slow vypráví deset krátkých příběhů lásky, jíž autorka v každém z nich nahlíží jinýma očima.
Šimon Žáček 28.10.2024
Druhá série Rodu draka se tak moc věnuje intimním chvílím rodinných členů, až zapomíná na zásadní konflikt. Anebo je to záměr?
Lea Valentová 25.10.2024
Dômyselnú dramaturgickú pavučinu tak organizačný tím pretkal napríklad lokálnymi mýtmi aj ladením nástrojov z mimoeurópskych lokalít.
Michal Berec 05.10.2024
Nosným kameňom je hypnotická repetitívnosť motívov, improvizácia na pomedzí apalačského folku a jazzu, ktorá sa ale môže postupne začať zlievať.
Richard Michalik 31.08.2024
Opäť cez vydavateľstvo Constellation (Godspeed You! Black Emperor, Jerusalem in My Heart) a opäť s rovnakým producentom (Zach Scholes).
Jakub Veselý 30.08.2024
Názov Doomer Music je na mieste a album nám prináša pohľad do sveta, v ktorom sú ľudské emócie potlačené, kde môžeme vidieť len drsnú schránku panelových domov.