Jáchym Rainisch | Články / Reporty | 02.03.2024
Přestupný den nabídl koncert britského interpreta Gaiky v MeetFactory. Hudebník, ale také například designér, kurátor nebo spisovatel, vydal loni po tříleté odmlce desku Drift. Na ní přehodnocuje vlastní přístup k hudbě a vzdaluje se od dříve preferované elektroniky k akustičtějším žánrům, postpunku a alternativnímu rocku. V Praze, kam se vrátil po osmi letech, s ním byla na programu raperka Arleta.
Když Arleta večer otevírá, publikum se ještě schází. V reakci na temné a taneční skladby z EP Starstable se prostor pod pódiem zaplňuje a když hraje jeden ze svých nejstarších a nejznámějších tracků Statement, už u toho je většina lidí. Vidí tak i nečekaný příchod Edova syna, který Arletu doplňuje ve dvou zatím nevydaných skladbách. Industriální a dunivá atmosféra by měla být ideální půdou pro Gaiku, ten se však s živou verzí svých písní vypořádává trochu nečekaně. S doprovodem na živou kytaru a bicí má album Drift, ze kterého se výhradně skládá celý koncert, krom přídavku, hodně rockový zvuk. Drift představuje v jeho tvorbě výrazný posun od dancehallu a rapu a naživo je transformace dokonána. Další zvuky sice nemizí, ale jsou jen v podkresu a přehlušeny.
Interpret, u nějž platí, že jednou z jeho největších předností je všestrannost, má na starost jen zpěv a práci s publikem. Jedno z ústředních témat alba je poznávání sebe samého, a možná proto Gaika naživo ustupuje do pozadí. I vizuálně občas mizí jeho oranžový outfit v červených reflektorech, zůstává tak zpěv zahalený ozvěnou, a to o svobodě, cestování a vlastní odlišnosti. Je evidentní, že nový směr hudebníkovi umožňuje řešit osobnější problémy, které byly dřív upozaděny společenskou kritikou.
fotogalerii z koncertu najdete tady
Gaika v sobě ale nepotlačí performera a snaží se odbourat ostych prořídlého obecenstva. Ať už více úspěšně, humorem nebo energickým tancováním, nebo méně, když roztleskává. Lepší je to u známější skladby Lady, která se přibližuje celkové nátuře koncertu, u ní se lidi dávají do pohybu. Rozpačitý dojem završuje přídavek, na nějž se vrací pouze Gaika, aby uprostřed skladby poděkoval a odešel.
Živá verze Drift nebyla špatná, pěvecký i instrumentální výkony fungovaly bez problémů. Nejsilnější byly písně, které jsou kytarovější a lze se na ně jednoduše napojit, zatancovat si, zazpívat kus refrénu. To se ale stalo jen párkrát.
Gaika (uk) + Arleta
29. 2. 2024 MeetFactory, Praha
foto © Patrik Tóth
Jan Starý 20.11.2024
Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.
Jiří V. Matýsek 19.11.2024
„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.
Ema Klubisová 19.11.2024
I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.
Viktor Palák 18.11.2024
Tibet coby bosý Peter Pan morfující v maniakálního kata nás v Praze prováděl odvrácenou stranou anglického venkova i dojímal vzpomínkou na zemřelé.
Filip Peloušek 17.11.2024
Je to sotva pár dnů, co jsem dočetl Piko Apoleny Rychlíkové a Pavla Šplíchala, to mi ještě nedocházelo, jak potřebný kontext mi dodává ke křtu jedné z nejzásadnějších desek letošního…
Viktor Hanačík 07.11.2024
Oba pojí čtyři roky staré album Brass, cit pro ponuřejší vyprávění, jazz-rapové podhoubí a kontrasty z afroamerické historie... A na dlouhém baru La Fabriky mají zemité Primitivo.
Marek Hadrbolec 31.10.2024
„Zahraj Slipknoty!“ zakřičí někdo. „This is going to sound like Slipknot, I'll even take my glasses off for it,“ odpovídá pohotově Igor, načež Stoned Jesus...
Václav Valtr 28.10.2024
„I wanna taste you, taste your lips, feel your hips,“ znělo z pódia, kde stála zpěvačka v rudých šatech, od prvních okamžiků plně pohroužená do hudby.
Veronika Tichá 27.10.2024
Působivá performance irského kvintetu s vervou a nahlas pojmenovala problémy, které vidí kolem sebe a nebojí se o nich mluvit.
Klára Šajtarová 25.10.2024
V hluku se setkává bolest s rozkoší, zoufalství s rezignací, otázka přežití se stává méně o fyzickém těle a více o duchu.