Články / Reporty

Nekonečná experimentální mše (William Basinski)

Nekonečná experimentální mše (William Basinski)

Julia Pátá | Články / Reporty | 03.12.2023

Když enfant terrible tuzemské promotérské scény Heartnoize v červnu oznámili, že texaský mistr ambientních loopů William Basinski v rámci svého turné The Last Symphony vystoupí v Praze, bylo mi hned jasné, že první prosincový večer chci strávit právě v Kostele U Salvátora. V zátiší evangelického svatostánku, který běžně zaštiťuje jiné experimentální události jako festival Alternativa nebo Spectaculare, plánoval Basinski odehrát některé nevydané nahrávky z 80. let spolu se skladbami ze čtyřiadvacátého alba Lamentations z roku 2020. Pro publikum ale připravil i několik „vánočních dárků“.

Není to poprvé, co Basinski zavítal se svou tvorbou a šarmem rock’n’rollové hvězdy do Česka. Pět let zpátky se s ním místní posluchači mohli seznámit v prostorách pražského Paláce Akropolis, kde mu sekundoval polský ambientní hudebník Tomasz Bednarczyk alias New Rome. Pro některé může být Basinského hudba naživo těžkou disciplínou. Jeho meditativní sety připomínají plynulé poslechové cvičení, kterým se musíte nechat pokorně vést nebo vyměnit kostelní lavice za sluchátka. Přesto mě vyprodaná experimentální mše pod taktovkou roztančeného Basinského pohltila a zanechala v transu do posledních minut bezmála hodinu a půl dlouhé „koncepční performance“.

Důmyslně propracovanými a minimalistickými kompozicemi táhlých, jemných zvukových ploch a dekonstruktivních postupů uvedla večer producentka na vzestupu a hybatelka současné české elektronické scény Natálie Pleváková. Z následovného půlhodinového intermezza se však nevytratila komorní obřadnost, kterou hudebnice nastolila. A to navzdory humorné vsuvce rozjařeného Basinského. Před prudkým nástupem prvních tónů jeho (za mě nejpůsobivějšího) alba Lamentations publikum pobavil pobouřením nad stavem hroutícího se světa. „Vím, že bych tady neměl klít, ale tahle společnost je plná sráčů, kteří se vás snaží vyždímat kvůli výdělku,“ dodal bujarý Basinski záhy se omlouvaje „pohledu shora“, pravděpodobně také přítomnému na pátečním koncertu.


fotogalerii z koncertu najdete tady

Pětašedesátiletý dychtivý „sběratel“ rozpadlých pásek poté roztočil kolo štěstěny. Vše, co následovalo, se odvíjelo v duchu fantasmagorických loopů, počínaje trackem The Wheel of Fortune, které doprovázela působivá světelná show a projekce proplétající se na křídově bílé klenbě. Zatímco oči přítomných bedlivě pozorovaly roztěkané ornamenty připomínající vizuály jeho nejpopulárnější desky Melancholia, Basinski dával na odiv svou nonšalantní choreografii za ambonou, zahalenou různě rozloženými páskami. Vrcholem jeho vystoupení byl bezesporu track O, My Daughter, O My Sorrow, při kterém se vokální samply srbské zpěvačky Radmily Dimić zvolna rozprostíraly po mohutných prostorách kostela.

Basinski připravil na konci také drobnou ochutnávku, jeho slovy „adventní dáreček“, remaku tracku Davida Bowieho, na kterém spolupracoval se svým letitým kolegou Carstenem Nicolaiem alias Alvem Notou. „A teď bacha. Ve skladbě uslyšíte zpěv Martina Gorea z Depeche Mode. Zní to báječně,“ zahlásil Basinski na sklonku večera. Po várce nejnovějších přírůstků se odebral do zátiší sakristie. Za přítomnosti přepracované Melancholie II, tentokrát výrazně užívající feedbacky, se ambientní bohoslužba rozplynula do éteru stejným způsobem, s jakým se do sebe postupně hroutí jeho loopy.

Info

William Basinski (us) + Natálie Pleváková
1. 12. 2023 Kostel U Salvátora, Praha

foto © Jakub Koumar

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Zažehnout plamen (Jazz Goes To Town, 2024)

Veronika Miksová 17.10.2024

Přiřítila se okostýmovaná banda v dámských šatech, vyšívaných kabátech a objemných kožiších a spustila kombo free jazzu, tonálních experimentů a vlastních verzí moderní klasiky.

V úkrytu zvuku (A Place to Bury Strangers)

Martin Šmíd 16.10.2024

Wilson je s paličkami nastražená nad soupravou s ďábelským úsměvem na tváři, v níž se lesknou dva zlaté zuby. Ona ví, co přijde.

Metafyzika frustrace (The Body & Dis Fig)

Alžběta Sadílková 15.10.2024

Znechucení a únava nemusí v hudbě působit jen jako karikatura, vztek nemusí být srostlý s násilím. Snad proto do sebe nedělní večer dobře zapadá i jako celek.

Podzim v Hradci (Jazz Goes to Town 2024)

Veronika Tichá 15.10.2024

Hradec Králové v posledních letech osciluje mezi kulturní pustinou a energickými snahami oživit místní scénu. Nic není ztraceno aneb Jazz Goes to Town.

Starý jizvy, nový rány (Esazlesa, Drom, FDK)

Marek Hadrbolec 14.10.2024

„Jenom si vzpomenout,“ křičí Lukáš Bouška opakovaně, zatímco se staré jizvy znovu otevírají a bolavé vzpomínky se derou ven.

Příroda a euforie (Bby Eco & Casey MQ)

Timon Láska 11.10.2024

Zatímco Oklou zhypnotizovala dav bublavě gradujícím a také nejznámějším trackem Lurk, Casey MQ roztancovává sál romantickou původní verzí What About Us.

Strunový rozprávkar (Gustavo Santaolalla)

Veronika Vagačová 11.10.2024

Hudba mala značne evokatívny charakter, tanečné a dynamickejšie časti pripomínali scenérie z latinskoamerickej dedinky a pobehujúce deti po uliciach, iné časti dialógy.

Severský vánek, co zahřeje (Kalandra)

Václav Valtr 11.10.2024

Po několika úvodních písních přišel čas na lyričtější část reportoáru, vtahující do hypnotického a mrazivého světa svébytné estetiky...

Vítejte v době hluku (Unsound 2024)

Aneta Martínková 10.10.2024

V srpnu 2023 streamovací služba Spotify ohlásila, že její uživatelé a uživatelky za poslední rok naposlouchali přes tři miliony hodin nahrávek bílého šumu...

Jeden Batch, prosím (Batch 2024)

Veronika Havlová 09.10.2024

Když chcete zjistit, co je v Brně za kluby, jaké tam mají zvukaře, dramaturgii a nabídku na baru, naskočte na vlnu dvoudenního festivalu Batch.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace