Jiří Mališ, Bára Gadlinová | Články / Reporty | 08.06.2019
Druhý den jutského NorthSide začal praktickou lekcí zevlování, neboť pódií se ujaly vycházející dánské talenty a britský indie soul. Skoro jako by se záživná hudba šetřila, až lidi v pátek odpíchnou v práci a doběhnou na festival. Ublížilo to hlavně Liss - ačkoliv hráli na domácí půdě, slot ve dvě odpoledne pro dvě stovky lidí byl atmosférou slabší než jejich klubové koncerty na druhé straně země. Za pozornost jejich výkon stál, sálala z nich mladá, rozverná energie. Romantické svádění ale znělo do prázdna.
Na vedlejší stagi mezitím hojnější publikum vstřebávalo odlehčený electro pop Jady, kterému zas ublížil vizuální koncept pódia. Ten připomínal set Solange dva roky zpátky, ovšem v přímém denním světle nepůsobil příliš lichotivě a nezaujaté publikum nabádal spíš k přemýšlení o tom, kde strávit zbytek odpoledne. Nadprůměrný vokální výkon na show nestačil.
Zbylo tedy hodně času do koncertu Michaela Kiwanuky. NorthSide naštěstí nabízí spoustu rozptýlení, na jedné straně tu je gurmánský doutníkový bar, lokálně destilovaný gin nebo grilovaná koza, v malém lesíku zase dominují lesní víly pletoucí květinové věnce, masáže mořskými řasami a slaďoučké rebarborové koktejly.
fotogalerie z druhého festivalového dne tady
Poté nadchla dánská popová kometa Lydmor, která své loňské album zahalila do temného elektronického kabátu. Fascinující one woman techno show měla publikum v hrsti a bylo vidět, že si na začátku roku odbyla divadelní debut. Fantastická komunikace s diváky, výzvy k eklektickým tanečním kreacím a dramaturgie tak napínavá, jak jen denní světlo dovoluje. Lydmor si už podmanila kluby, a ačkoliv na ovládnutí velkých festivalů ještě nemá, chybí už jen málo. Závěrečný remix I Love You, akustického hitu z první alba, byl doposud největším odvazem celého víkendu.
Návrat do reality byl o to těžší, jelikož žánrové legendy Nas se rozhodly pro pozvolný úvod. Remix Sweet Dreams sice publikum rozezpíval, roztleskal i roztančil, ale s technem v uších se nostalgický hip hop vstřebával těžko. Epochální žánrová rozmanitost se od festivalu o třech stagích samozřejmě čekat nedá, ale občas je složité naladit se na správnou vlnu. Stejně dopadli i Migos s Markem Ronsonem - v konkurenci surové energie Idles a Benal se festival dělil na dvě neslučitelné poloviny.
Popisovat koncerty bristolských punkerů Idles je nevděčná práce - brutální nářez s násilným moshpitem, štědrá dávka romantiky, LGBTQ podpory a uznávání rodiných hodnot… má to všechno. A kytarista Mark Bowen odehrál celý koncert ve spoďárech - instantní big dick energy.
Na závěr dne zahrálo místní rapové duo Benal, které dokonale vystihuje momentální situaci na dánské hudební scéně - všechno, co vybočuje z průměru, má šanci uspět. Frontman Benjamin Hav je otcem tří dětí, na pódiu ale působí dojmem slizkého kněze s chabou choreografií. Kvalita koncertu? Naprostý nářez. Všechno, co zní z reproduktorů, nutí publikum neustále skákat a zpívat krajně nevhodné sexistické texty. Na závěrečné Uh Babe a Nu Her se otevřel moshpit, který byl po odchodu kapely z pódia zkrocen skladbou Wake Me Up od Wham! Sexuální energie byla tatam a všichni jsme se soudružně rozešli do víru noci.
NorthSide 2019
6. - 8. 6. 2019 Aarhus, Dánsko
foto © Bára Gadlinová
Jan Starý 20.11.2024
Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.
Jiří V. Matýsek 19.11.2024
„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.
Ema Klubisová 19.11.2024
I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.
Viktor Palák 18.11.2024
Tibet coby bosý Peter Pan morfující v maniakálního kata nás v Praze prováděl odvrácenou stranou anglického venkova i dojímal vzpomínkou na zemřelé.
Filip Peloušek 17.11.2024
Je to sotva pár dnů, co jsem dočetl Piko Apoleny Rychlíkové a Pavla Šplíchala, to mi ještě nedocházelo, jak potřebný kontext mi dodává ke křtu jedné z nejzásadnějších desek letošního…
Viktor Hanačík 07.11.2024
Oba pojí čtyři roky staré album Brass, cit pro ponuřejší vyprávění, jazz-rapové podhoubí a kontrasty z afroamerické historie... A na dlouhém baru La Fabriky mají zemité Primitivo.
Marek Hadrbolec 31.10.2024
„Zahraj Slipknoty!“ zakřičí někdo. „This is going to sound like Slipknot, I'll even take my glasses off for it,“ odpovídá pohotově Igor, načež Stoned Jesus...
Václav Valtr 28.10.2024
„I wanna taste you, taste your lips, feel your hips,“ znělo z pódia, kde stála zpěvačka v rudých šatech, od prvních okamžiků plně pohroužená do hudby.
Veronika Tichá 27.10.2024
Působivá performance irského kvintetu s vervou a nahlas pojmenovala problémy, které vidí kolem sebe a nebojí se o nich mluvit.
Klára Šajtarová 25.10.2024
V hluku se setkává bolest s rozkoší, zoufalství s rezignací, otázka přežití se stává méně o fyzickém těle a více o duchu.