Články / Reporty

Osvěta, sdílení a láska k tanci (Tanečno)

Osvěta, sdílení a láska k tanci (Tanečno)

Maria Pyatkina | Články / Reporty | 26.08.2021

Francouzská tanečnice Jade Fehlmann nás na pátečním workshopu Hip Hop Freestyle fyzicky nešetřila. Možná nemá tolik slov ve svém anglickém arzenálu nebo plýtvání prostě nemá ve zvyku. Světlovlasá, modrooká, s pevnou vzpřímenou postavou působila studeně a silně jako hrdinka ze skandinávské pohádky. Po tom, co do nás nabušila všemožné taneční kroky a pohybové izolace, posadila nás na chvíli do kroužku, abychom si vyměnili dojmy. „Myslím si, že tanečníci mají velmi silný intelekt," řekla. „Jsme hudebníci, atleti a manažeři zároveň. Tanec rozvíjí spoustu různých stran osobnosti." Po veselé a intenzivní hodině se mi její slova vkrádala do zpoceného, rozechvělého hrudníku. Kromě toho, že tanec rozvíjí intelekt, vždy zahýbe s našimi emocemi, ať už tančíme sami nebo se jen díváme na to, jak tančí jiní. Festival Tanečno, který se konal minulý týden na severu Slovenska, se pokusil tuto komplexitu tance návštěvníkům co nejvíc přiblížit. A skrze lekce, diskuze a představení zprostředkoval spoustu zkušeností a zábavy jak profesionálním tanečníkům, tak nezasvěceným divákům.


Městečko Námestovo, jehož historické centrum kdysi pohltila nádherná Oravská přehrada, se během několika srpnových dnů doslova rozhýbalo. Po ránu jste mohli pozdravit slunce, vyzkoušet si základy baletu, zapojit se do tanečního battlu nebo vidět choreografická sóla světových tanečníků. A to všechno aniž byste se sami tanci někdy věnovali. Místní rodáci Andrej Štepita a Barbora Michaligová festival před pěti lety založili přesně za tímto účelem: ukázat oravským obyvatelům, že tanec není jen Labutí jezero nebo pohupování se na kamarádově svatbě. „Zároveň jsme chtěli inspirovat místní tanečníky a nabídnout jim to, kvůli čemu jsem já jako začínající tanečník musel jet do Bratislavy nebo do zahraničí," svěřuje se mi po festivalu v hlasových zprávách Štepita. Na místě jsme se pobavit u šálku kávy přece jen nestihli: Andrej neustále řešil organizační úkoly, staral se o zahraniční hosty, uváděl představení.

Za pět let festival od osvětové přehlídky pro místní posunul k atraktivní mezinárodní taneční akci. Do lokálního domu kultury jste mohli během týdne zajít na expresivní vystoupení světoznámého tanečníka z Mozambiku Edivalda Ernesta nebo slovenské hvězdy lidového tance Milana Hericha. Oba v rámci festivalu rovněž nabídli tříhodinové lekce pro profesionální tanečníky. Přístupnější, ale pořád velmi intenzivní hodiny floorworku (čili tanečních kreací na podlaze) a hiphopové improvizace nabídli Rakušan Alex Loftex Tesch a zmíněná Jade Fehlmann. Oba se věnují jak street dance, tak současnému tanci, díky čemuž jejich hodiny měly nakažlivou flow a velký prostor pro sebevyjádření.

Jeden z letošních programových bodů Tanečna zajímavým způsobem spojil výuku a performance. Další zahraniční hostka ze Senegalu Khoudia Toure vedla skvělý experiment s názvem Rezidenčno: z přihlášených tanečníků vybrala patnáct, s nimiž během pouhých šesti hodin postavila ohromující a zároveň dojemnou show. Toure nahrávala během zkoušek jejich řeč, kroky, tleskání, smích a sestříhané nahrávky pak použila jako zvukový podkres. Když tanečníci předváděli sóla za doprovodu vlastního hlasu, opustili fyzickou dimenzi své performance a byli divákům hned o mnoho blíž.

Vzniklé představení mi z celého festivalu přineslo jeden z nejsilnějších diváckých zážitků. Ty další nakonec nepatřily pozvaným světovým hvězdám, ale místním talentům. Velmi citlivě a hmatatelně působilo párové vystoupení Endless Shift slovenské choreografky Marty Polákové, kde nic, včetně odosobňujících šedých kostýmů, nerušilo od pozorování plynulého pohybového toku. Naopak velmi výrazné, ve znamení šťavnaté oranžové barvy bylo sobotní vystoupení Feijoada streetového souboru Spicylicious, který mimo jiné účinkuje ve stejnojmenném videoklipu české R&B umělkyně Annet X. Obě žánrově a náladově tolik odlišná vystoupení spojila jemnost, přirozenost a příjemný pocit, že přes veškerou zručnost a profesionalitu o nic neusilují.

„Festival roste s námi a my rosteme spolu s festivalem," podotýká Štepita. Kariérní vývoj a rozšiřující se obzory skupiny tanečníků-organizátorů se každý rok odráží v Tanečnu jako v zrcadle: akce se rok od roku pyšní slavnějšími jmény, pestřejším programem a početnějším publikem. A letošní, pátý ročník všechny tyto roviny dokázal perfektně vyvážit: zkušení tanečníci získali nové znalosti a kontakty stejně jako úplní začátečníci, na svoje si přišli milovníci street dance, současného tance nebo slovenských lidovek. Různorodé lekce a představení spojovala pokora vůči zkušenosti a talentu, nadšení pro osvětu a sdílení a samozřejmě láska k tanci, který sám o sobě povznáší tělo a mysl.

Info

Tanečno 2021
17.–22. 8. 2021

foto © Marek Ganc

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Chvilky transcendence (Roomful of Teeth)

Jan Starý 20.11.2024

Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.

Postřehy v modré (Blues Alive 2024)

Jiří V. Matýsek 19.11.2024

„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.

Jenny chce byť strojom (Jenny Hval)

Ema Klubisová 19.11.2024

I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.

Pohleďte, krásný, raněný démon (Current 93)

Viktor Palák 18.11.2024

Tibet coby bosý Peter Pan morfující v maniakálního kata nás v Praze prováděl odvrácenou stranou anglického venkova i dojímal vzpomínkou na zemřelé.

Co to všechno stojí (Anki)

Filip Peloušek 17.11.2024

Je to sotva pár dnů, co jsem dočetl Piko Apoleny Rychlíkové a Pavla Šplíchala, to mi ještě nedocházelo, jak potřebný kontext mi dodává ke křtu jedné z nejzásadnějších desek letošního…

Temný půvab rapové poezie (Moor Mother & billy woods)

Viktor Hanačík 07.11.2024

Oba pojí čtyři roky staré album Brass, cit pro ponuřejší vyprávění, jazz-rapové podhoubí a kontrasty z afroamerické historie... A na dlouhém baru La Fabriky mají zemité Primitivo.

Útěk na čarodějnou horu (Stoned Jesus)

Marek Hadrbolec 31.10.2024

„Zahraj Slipknoty!“ zakřičí někdo. „This is going to sound like Slipknot, I'll even take my glasses off for it,“ odpovídá pohotově Igor, načež Stoned Jesus...

Kdo byla, je Miss Flower? (Emilíana Torrini)

Václav Valtr 28.10.2024

„I wanna taste you, taste your lips, feel your hips,“ znělo z pódia, kde stála zpěvačka v rudých šatech, od prvních okamžiků plně pohroužená do hudby.

I wanna see you fucking dance! (Gurriers)

Veronika Tichá 27.10.2024

Působivá performance irského kvintetu s vervou a nahlas pojmenovala problémy, které vidí kolem sebe a nebojí se o nich mluvit.

Lámání kostí i ducha (Pharmakon & co.)

Klára Šajtarová 25.10.2024

V hluku se setkává bolest s rozkoší, zoufalství s rezignací, otázka přežití se stává méně o fyzickém těle a více o duchu.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace