Jakub Béreš | Články / Recenze | 01.09.2016
Palmistry je londýnský zpěvák, ale především producent. Než dospěl k vydání vlastního dlouhohrající materiálu, motal se kolem labelu PC Music, spolupracoval s kolektivem Bala Club a produkoval čínského rappera Triad God. Všechna zmíněná jména spojuje inovativní způsob uvažování, který se projevuje v odvážné dekonstrukci zaběhlých hudebních žánrů. Ta se mnohdy stává předobrazem trendů, které s jistým odstupem doléhají na hlavní proud.
V Palmistryho tvorbě je ambice směřovat k mainstreamovému popu oproti zmíněným slyšet nejvíce, v jeho případě však k tomu minimalistickému. Dobrovolně se staví do pozice hudebníka, který otevírá těžce proniknutelnou internetovou subkulturu spojenou s netradičními labely širšímu publiku. O jeho tvorbě se nejčastěji mluví v souvislosti s převrácením tanečního jamajského dancehallu do intimní podoby. Tedy žánru, který díky superúspěšným a megalomanským Major Lazer boduje v aktuálních hitparádách. Palmistry je na rozdíl od nich zvukový minimalista, své beaty vysvléká z nadbytečných vrstev a navléká na ně pouze svůj tichý zpěv. Magazínu Fader prohlásil, že dancehall nedělá, ani se jej nesnaží reformovat. Vlastně si jenom půjčuje jeho rytmy, v kterých se ukrývá spousta melancholie, jež v podobě pro taneční parkety není slyšet. Má tak hodně společného s jamajským raperem Popcaanem, který rovněž zeštíhluje hutný žánr a představuje ho v procítěnější civilnější formě. Toho můžete znát i ze společného singlu s Jamiem xx Good Times.
Oproti nim je však Palmistry osobitější a radikálnější. Desku otevírá hymna všech introvertů, singl Club Eso. Ta převrací žánrové standardy a je tedy nejsrozumitelnějším a nejreprezentativnějším kouskem z desky. Palmistry v dalších písních experimentuje a proniká hlouběji do žánrových obrysů, na kterých v syrové podobě představuje základní lidské emoce. Ty představuje v textech bez větších příběhů, tím že opakuje a hraje si s jednotlivými slokami tak, že mu v některých částech písní není moc dobře rozumět. Mezi ně vkládá instrumentální mezihry s přesahy do neagresivní podoby grimu. Ty dokáží zaujmout v momentech, kdy se zpěv začíná unavovat a působit stísněně a křečovitě. Zvolená producentská premisa je kvůli zpěvu nenápadně odsouvána na druhou kolej. Album Pagan tak v druhé půli ztrácí tempo a stává se příliš introvertním a samoúčelným. Přesto je deska výborným úkazem toho, jak inovativně se dá pracovat se zaběhlými koncepty, třeba tak, že je očistíte a představíte v ryzí podobě.
Palmistry - Pagan (Mixpak, 2016)
www.soundcloud.com/mixpak/sets/palmistry-pagan
Jakub Veselý 21.11.2024
Inšpiráciami sa Templeman netají, na R&B a soulových prvkoch sa podpísala hudba Stevieho Wondera a Princea, indie rock s jemnou psychedéliou pripomínajú Tame Impala alebo MGMT.
Magdalena Fendrychová 11.11.2024
Texty se nezabývají současnými společenskými problémy nebo zásadními citovými zvraty, spíš popisují každodenní situace a fantazie.
Žofie Křížková 05.11.2024
Dvaačtyřicetiminutová stopáž zahrnuje jediný track a ten nabízí ponor do hluboce meditativní lázně neopakovatelných nuancí. Za týden v Praze.
Sára Prostějovská 28.10.2024
Synthpopové Forgive Too Slow vypráví deset krátkých příběhů lásky, jíž autorka v každém z nich nahlíží jinýma očima.
Šimon Žáček 28.10.2024
Druhá série Rodu draka se tak moc věnuje intimním chvílím rodinných členů, až zapomíná na zásadní konflikt. Anebo je to záměr?
Lea Valentová 25.10.2024
Dômyselnú dramaturgickú pavučinu tak organizačný tím pretkal napríklad lokálnymi mýtmi aj ladením nástrojov z mimoeurópskych lokalít.
Michal Berec 05.10.2024
Nosným kameňom je hypnotická repetitívnosť motívov, improvizácia na pomedzí apalačského folku a jazzu, ktorá sa ale môže postupne začať zlievať.
Richard Michalik 31.08.2024
Opäť cez vydavateľstvo Constellation (Godspeed You! Black Emperor, Jerusalem in My Heart) a opäť s rovnakým producentom (Zach Scholes).
Jakub Veselý 30.08.2024
Názov Doomer Music je na mieste a album nám prináša pohľad do sveta, v ktorom sú ľudské emócie potlačené, kde môžeme vidieť len drsnú schránku panelových domov.
David Stoklas 27.08.2024
Final Summer je deska, ze které čiší životní síla a touha něco dělat. A dělat to navzdory příkořím.