Maria Pyatkina | Články / Recenze | 09.05.2018
Malena Zavala ví, že si pro své štěstí musí dojít sama. Tak ji vychovali rodiče, se kterými se v útlém věku přestěhovala z Argentiny do Anglie. Zavala vždycky měla blízký vztah k hudbě: v dětství se inspirovala tátovou velkou kolekcí nahrávek a studovala hudební divadlo, později zpívala v kapele staršího bratra. Právě za ním přijela do města Aliso Viejo v Kalifornii, aby mohli pracovat na společné tvorbě, nakonec ale v obyváku napsala první vlastní písničku – I Never Said It. Sedmiminutová zasněná skladba zavírá její debutovou desku Aliso, kterou složila, nazpívala a nahrála sama.
Ještě v hudebním divadle Zavala pochopila, že musí přijít na vlastní styl, který by pomohl jejímu něžnému hlasu vyniknout. Inspirována tím, jak Kevin Parker z Tame Impala „vytváří celý svět uvnitř jedné písničky“, se naučila hudební produkci. Většina alba vznikla v domácím studiu v garáži, kde zpěvačka, zmámená několika šálky silného čaje Yerba maté, experimentovala se zpožděním zvuků kytary a vlastního zpěvu. Kromě vazké psychedelické stopy Tame Impala můžeme v písničkách zachytit latinské motivy a rytmy, zamlžené dreampopové melodie a vokály, které spolu s lo-fi samply nástrojů a zvuků okolního prostředí vytváří atmosféru teplého bezvětrného večera. Snad jediným bouřkovým mrakem na desce je temná a křehká skladba Sent Out to the Water, která zároveň působí nejvyzráleji.
Zavala popsala svou hudbu jako zasněnou, naivní a silnou, což zní jako paradox, ale Aliso její výrok potvrzuje. Témata skladeb nejsou překvapivé: dreampopová Moon Song je o samotě v Londýně, Broken By Two o hádce způsobené „ztracením v překladu“, Should I Try je o pochybnostech ohledně hudební kariéry, Could You Stay o tajné lásce k dávnému kamarádovi a samozřejmě je tu i melancholická balada o rozpadlém vztahu – A Vision That’s Changed.
Určitá naivita zde není překážkou, naopak, písně jsou přitažlivé svou upřímností a srozumitelností. Navíc znějí jednoduše a syrově. Malena Zavala ve svém DIY studiu dokázala vytvořit pestrý a objemný sound, a když posloucháte její debutovou desku, máte pocit, že jste v klidu a bezpečí svého sluncem prohřátého pokoje. A v tomhle intimním zážitku je její síla.
Malena Zavala – Aliso (Yucatan Records, 2018)
web vydavatelství
Jakub Veselý 21.11.2024
Inšpiráciami sa Templeman netají, na R&B a soulových prvkoch sa podpísala hudba Stevieho Wondera a Princea, indie rock s jemnou psychedéliou pripomínajú Tame Impala alebo MGMT.
Magdalena Fendrychová 11.11.2024
Texty se nezabývají současnými společenskými problémy nebo zásadními citovými zvraty, spíš popisují každodenní situace a fantazie.
Žofie Křížková 05.11.2024
Dvaačtyřicetiminutová stopáž zahrnuje jediný track a ten nabízí ponor do hluboce meditativní lázně neopakovatelných nuancí. Za týden v Praze.
Sára Prostějovská 28.10.2024
Synthpopové Forgive Too Slow vypráví deset krátkých příběhů lásky, jíž autorka v každém z nich nahlíží jinýma očima.
Šimon Žáček 28.10.2024
Druhá série Rodu draka se tak moc věnuje intimním chvílím rodinných členů, až zapomíná na zásadní konflikt. Anebo je to záměr?
Lea Valentová 25.10.2024
Dômyselnú dramaturgickú pavučinu tak organizačný tím pretkal napríklad lokálnymi mýtmi aj ladením nástrojov z mimoeurópskych lokalít.
Michal Berec 05.10.2024
Nosným kameňom je hypnotická repetitívnosť motívov, improvizácia na pomedzí apalačského folku a jazzu, ktorá sa ale môže postupne začať zlievať.
Richard Michalik 31.08.2024
Opäť cez vydavateľstvo Constellation (Godspeed You! Black Emperor, Jerusalem in My Heart) a opäť s rovnakým producentom (Zach Scholes).
Jakub Veselý 30.08.2024
Názov Doomer Music je na mieste a album nám prináša pohľad do sveta, v ktorom sú ľudské emócie potlačené, kde môžeme vidieť len drsnú schránku panelových domov.
David Stoklas 27.08.2024
Final Summer je deska, ze které čiší životní síla a touha něco dělat. A dělat to navzdory příkořím.