Články / Reporty

Prchlivé, trvalé okamžiky (Lunchmeat Festival 2024)

Prchlivé, trvalé okamžiky (Lunchmeat Festival 2024)

Dominik Polívka, Kristina Kratochvilová | Články / Reporty | 27.09.2024

Lunchmeat coby mezinárodní přehlídka aktuální elektronické hudby a digitálního umění sice probíhá od pondělí na různých místech Prahy s nemalou mírou intenzivního prožívání jednotlivých eventů, jak dokazují i naše reporty z vystoupení dvojic Katarina Gryvul & Alex Guevara a Louis-Philippe Demers & Bill Vorn, mnozí se ale těší až na pravidelnou noční směnu, tedy směny ve Veletržním paláci. Jak to včera začalo?

Kristi: Přebíhám rozkopanou silnici k Veletržnímu paláci, který se na další čtyři večery, a brzká rána, stane mnohým druhým domovem. Mám skluz, abych stihla křest českého překladu a živou přednášku australské autorky knihy Raving McKenzie Wark, které jsou součástí volně přístupného doprovodného programu festivalu. Pár metrů od dveří do Národní galerie chytám kus konverzace procházejících dívek. Jedna se ptá druhé, co je vlastně Lunchmeat. „Elektronika do rána a hodně světel.“ „Takže v podstatě definice raveu?” „Já ani nevím, co rave je, jak je to slovo nadužívaný.“

Před zahájením hudebního programu si s knihou sedám do přilehlé kavárny Kolektor a rozhovor mi zazní v uších, když první stránka popisuje problematiku definice slova rave a jeho nadužívání. Wark zároveň poukazuje na prapůvod techna a velké části elektronické taneční hudby, které dle jejího výzkumu vychází ze systematického útlaku kultury afroamerických komunit.

Dominik: Z prosklených stěn Veletržáku prosvítají nápisy See You Dancinʼ na hloučky lidí, co si dávají pauzu cigáro. Na venkovní ministage je už pozdě, ale to se zítra změní. Zato uvnitř proudí davy, impozantní funkcionalistická budova skrývá menší klubovou stage a podzemní koncertní halu. Z ní uniká hypnotický set Evy Porating, jemné zvukové koláže doplňuje několik bílých paprsků, které osvětlují vyklidněné publikum rozeseté na betonových schodech. Tančit se bude později. Podzemí nepůsobí vůbec stísněně, spíš naopak.

Ambientní set střídá lajvko dvojice Aasthma, veteránů severské elektronické hudby s překvapivě velmi britským zvukem. Hutná basa, melancholické melodie střídá temná atmosféra a úderné beaty, Peder Mannerfeldt a Pär Grindvik pod kápěmi precizně otáčí rytmy a balancují na hraně tanečního a atmosférického setu. Nečekaný favorit večera. Představení Francouzky Oklou dobývá narvaný sál, jiný šálek čaje, hyperpop, zvonkohry a magický sound design, kterému nechybí hra s gradací a kvanta autotuneu. „You gotta help me with this song,“ pobízí publikum ke zpěvu, to se přidává. Snové objetí doplňují klipy promítané na stěně, malují postavičky po zamlženém okně nebo blikající abstrakce s nabývajícím hudebním tempem.

Kristi: Otázkou večera, která zaznívala ze všech stran, byla výslovnost jejího jména. Bylo úsměvné sledovat, jak se mnozí chytají za hlavy, že poslední týdny říkali svým blízkým, že se nejvíc těší na Oklou, místo Oukej lů. Její koncert představoval všechno, co má hudba představovat. Prostupující emoce pohlcující všechno mimo přítomný okamžik. Vybavila se mi slova McKenzie Wark o sdíleném prostoru a okamžiku. Rave je svoboda. Prchlivá a momentální. Lunchmeat je taky svoboda. Prchlivá okamžikem, trvalá vzpomínkou.

Info

Lunchmeat Festival
23.–29. 9. 2024 Praha
web festivalu

foto © Vendy Hemalová

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Přátelství, co nestárne (Justice)

Kristina Kratochvilová 25.12.2024

Justice sice zestárli o jednadvacet let, v Max-Schmeling-Halle, kam jsme se přijeli podívat na show, kterou dovezou na Colours, to rozhodně vidět nebylo.

V samotách i v davu (Letní kapela)

Tomáš Jančík 15.12.2024

„Jako pes, pes,“ ozývá se šeptem z publika. Švejdík přichází přes červeně nasvětlené pódium a hlasům jejich slova oplácí.

Sonda za obzor

Viktor Hanačík 11.12.2024

Monumentální klenby připomínají sakrální chrámy. Čtyři reproduktory v rozích a čtyři výkonné lasery na vysokých stativech...

Čočkový dortík (Blixa Bargeld & Teho Teardo)

Viktor Palák 08.12.2024

Střih, více než deset let poté vyprodávají oba hudebníci Archu a koncert znovu začíná Bargeldovým žlučovitým máváním směrem ke zvukaři, který nejprve nemá svůj den.

Predĺžený víkend sónických rituálov (Next Festival 2024)

Richard Michalik 03.12.2024

Hudba dokáže otvárať nové perspektívy, ktoré neustále potrebujeme ohýbať, a NEXT si je toho veľmi dobre vedomý. Report.

Andalusian Crush (Monkey Week 2024)

Michal Pařízek 30.11.2024

Sevilla. Město plné barev, chutí a života, vonící po všudypřítomných pomerančích. Tamní showcase festival se svému městu podobá...

Sonické prostory ve světle minimalismu (Sonda 2024)

Viktor Hanačík 28.11.2024

Bylo to na hraně mozkové kapacity, hrozilo smyslové přetížení a nevolnost. Být snímek kratší, získal by si zřejmě pozitivnější přijetí, bez nežádoucích somatických následků.

Chvilky transcendence (Roomful of Teeth)

Jan Starý 20.11.2024

Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.

Postřehy v modré (Blues Alive 2024)

Jiří V. Matýsek 19.11.2024

„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.

Jenny chce byť strojom (Jenny Hval)

Ema Klubisová 19.11.2024

I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace