Články / Recenze

Půvabná dvojverší (Fievel Is Glauque)

Půvabná dvojverší (Fievel Is Glauque)

Martin Šmíd | Články / Recenze | 11.05.2023

Centrem Fievel Is Glauque je dvojice umělců Zach Phillips a Ma Clément. Seznámili se poté, co byla Ma jako bývalá studentka medicíny přivolána svým kamarádem Ericem Kinny, aby zkontrolovala zdravotní stav Phillipse, který narazil do pouliční lampy. Setkání Clément vnímá jako nevyhnutelný výsledek štěstí a náhody. To bylo v roce 2018, ale první sbírka vyšla až o tři roky později. Kompilace God’s Trashmen Sent to Right the Mess si za svou krátkou existenci vybudovala téměř až kultovní status díky unikátní směsi jazzu, bossa novy, indie popu a spousty dalších zdánlivě nesouvisejících žánrů, nahrané jedním mikrofonem a za jeden den. Lo-fi zvuková kvalita dává výkonům sentimentální šarm a hudba zní, jako by vycházela z nejzajímavějšího sklepa pod povrchem země. Následně se skupina vydala na turné s ostřílenými veterány Stereolab, kteří si Fievel Is Glaque vyhlídli po úspěchu zmíněné kompilace. Co dál?


Odpovědí je Flaming Swords, které v porovnání s God’s Trashmen přináší několik změn. Výkony jsou nahrány čistěji. Zvuk okouzlující plechovky nahrazuje profesionální a lesklá produkce, kde každý nástroj má svoje místo ve společném harmonickém soužití. Stylově se deska vzdaluje od roztomilého lehkého popu a přibližuje se více jazzové fúzi, která dosahuje disonantní intenzity, s níž se předešlá kolekce nepotkala. Změna přichází i v muzikantském ansámblu, což pro Fievel Is Glauque není nic nového, jelikož personál se mění podle potřeby. Nejvýraznější novinkou je pedálová steel kytara Erica Kinnyho.

Původní šarm ale nikam nemizí. Souhra skupiny je silná, jak jen může být, a krátké jazzové jednohubky létají jedna za druhou. První z nich je výbušný title track, kde se údery disharmonie střídají s poezií melodicky zpívanou Clément. Text a hlas jsou pro většinu alba stěžejní. Vokál je průvodcem spletitými kompozicemi, přičemž sám hraje roli v celkové sonické souhře a slova svojí abstrakcí přidávají další vrstvu komplexnosti. Intuitivní termíny, jako by byly vytaženy ze svých vlastních stupnic, které jsou s hudbou spojené a zároveň jsou jí cizí. Často je význam až na druhém místě za hravými asociacemi. Vznikají tak vtipná a půvabná dvojverší jako „Když budeš víc plakat/Budeš méně čůrat“ (přeloženo z francouzštiny, kterou někdy Clément také zpívá).

Stručnost jednotlivých písní dává albu svižné a souvislé tempo. Songy nenudí, protože to nestihnou. Fievel zůstává skupinou, která ukazuje stejně tak moc, jako skrývá pod povrchem. Osmnáct písniček je tak osmnáct příjemných a zároveň složitých hádanek a vtípků, které člověk nemusí řešit a chápat, aby si je užil.

Info

Fievel Is Glauque - Flaming Swords (Lossless Digital, 2022)
album na Bandcampu

foto © Yousef Hilmy

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Úprimná láska k hudbe (Alfie Templeman)

Jakub Veselý 21.11.2024

Inšpiráciami sa Templeman netají, na R&B a soulových prvkoch sa podpísala hudba Stevieho Wondera a Princea, indie rock s jemnou psychedéliou pripomínajú Tame Impala alebo MGMT.

Spojit žánry a vysvobodit z melancholie (Jiný metro)

Magdalena Fendrychová 11.11.2024

Texty se nezabývají současnými společenskými problémy nebo zásadními citovými zvraty, spíš popisují každodenní situace a fantazie.

Pořád překvapivý soundscape (The Necks)

Žofie Křížková 05.11.2024

Dvaačtyřicetiminutová stopáž zahrnuje jediný track a ten nabízí ponor do hluboce meditativní lázně neopakovatelných nuancí. Za týden v Praze.

Románek pozdního léta (Julia-Sophie)

Sára Prostějovská 28.10.2024

Synthpopové Forgive Too Slow vypráví deset krátkých příběhů lásky, jíž autorka v každém z nich nahlíží jinýma očima.

Rod se i přes nesnáze podařilo zachovat... (Rod Draka, druhá série)

Šimon Žáček 28.10.2024

Druhá série Rodu draka se tak moc věnuje intimním chvílím rodinných členů, až zapomíná na zásadní konflikt. Anebo je to záměr?

Inšpiratívna periférna osmóza (JAMA 2024)

Lea Valentová 25.10.2024

Dômyselnú dramaturgickú pavučinu tak organizačný tím pretkal napríklad lokálnymi mýtmi aj ladením nástrojov z mimoeurópskych lokalít.

Dekonštruovať tradície (Nathan Bowles Trio)

Michal Berec 05.10.2024

Nosným kameňom je hypnotická repetitívnosť motívov, improvizácia na pomedzí apalačského folku a jazzu, ktorá sa ale môže postupne začať zlievať.

Ďalší výlet dovnútra (Kee Avil)

Richard Michalik 31.08.2024

Opäť cez vydavateľstvo Constellation (Godspeed You! Black Emperor, Jerusalem in My Heart) a opäť s rovnakým producentom (Zach Scholes).

Nádej na vyslobodenie emócií z masy chladného betónu (Jack the Hipper)

Jakub Veselý 30.08.2024

Názov Doomer Music je na mieste a album nám prináša pohľad do sveta, v ktorom sú ľudské emócie potlačené, kde môžeme vidieť len drsnú schránku panelových domov.

Kluci od velkých jezer z Ohia objevili svět (Cloud Nothings)

David Stoklas 27.08.2024

Final Summer je deska, ze které čiší životní síla a touha něco dělat. A dělat to navzdory příkořím.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace