Články / Reporty

Roxy málem nepřežilo skotskou invazi Biffy Clyro

Roxy málem nepřežilo skotskou invazi Biffy Clyro

Michael Schnaubert | Články / Reporty | 17.11.2013

Skoro na den přesně se po třech letech vrátili do Prahy králové ostrovního rocku – Biffy Clyro. Tehdy těch pár našinců, co se vyskytlo v nijak zvlášť plném Lucerna Music Baru, mluvilo o stoprocentním koncertním zážitku. Mezitím proteklo v řekách mnoho vody a Skotové vydali téměř bezchybné a silné dvojalbum Opposites, s nímž se dostali mezi rockové velikány své doby. Nyní se fronta do vyprodaného Roxy táhla daleko od vchodu. Byl důvod. Biffy ukázali, že umí, a Praha se mohla těšit jednomu z nejlepších koncertních vystoupení roku.

Večer odpálili folk-rockoví kluci z Londýna Dry the River a dá se mluvit o vydařeném setu. I když nehrají tak divoce jako parta kolem Simona Neila, dokázali zaujmout a v publiku se dokonce našlo pár fanoušků, kteří při největším hitu No Rest zpívali s kapelou. Po půlhodinovém setu a stejně dlouhé přestavbě už všichni věděli, čí je čas. A prostor před podiem se začal hustě zalidňovat. Nejednoho ale překvapilo, když se z reproduktorů začala linout známá melodie hitu Sister Sledge We Are Family. Vše se uvedlo na pravou míru při prvních tónech kláves ze skladby Different People, kterou začíná i poslední deska, a na podium vstoupili tři do půl těla svlečení chlapíci. Biffy Clyro, které znáte z desek, jsou úplně jiná kapela, než ti, co se před nás ten večer postavili. Pokud někdo pochyboval o jejich ''rockerství'', koncert ho vyvedl z omylu.

Tahle banda nejsou žádní pozéři, nemají to zapotřebí. Vše, co vidíme na pódiu, je radost z hraní a vášeň pro hudbu doplněná koňským množstvím energie, takže celé vystoupení působilo autenticky a syrově. Nejen pozdrav procedil Simon mezi zuby, ale i pochvaly směřující k publiku za sbory doplňující už tak skvělé vokály. Upřímně, i mě zaskočila znalost českého publika většiny textů, v některých baladách to mělo velkou sílu. Právě unikátní spojení silných balad a neskutečných kytarových náloží dělá z Biffy Clyro právě to, čím jsou.

Setlist byl samozřejmě sestaven hlavně ze skladeb poslední řadové desky, ale nezapomnělo se ani na starší zářezy. A tak se Pražané dočkali hitů jako Many of Horror, That Golden Rule nebo Who's Got a Match. Nejvěrnější fanoušky potěšil krátký návrat do úplných počátků s písní 57, kde se naplno prokázal vokální talent ostatních členů kapely. Během posledních pár let si Biffy oblíbili předělávání svých písní do akustického provedení, malá vložka ''na španělku'' se nevyhnula ani Praze. Dvě skladby The Rain a Folding Stars se dočkaly věrného přijetí, akustický set by určitě neměl uniknout žádnému milovníkovi polonahých rockerů.

Po hodině a půl přišel obávaný a trošku pirátský (The Capitan) konec. Publikum se ale bez boje nedalo a skupina se taky nenechala dlouho prosit. Během tří přídavků jsme se dočkali absolutního vrcholu v podobě singlu Stingin' Bell a hlavně Mountains, ve které se Simon rozvášnil natolik, že došlo i na ničení kytary.

I když jsou Skoti zvyklí na mnohem větší pódia, předvedli dechberoucí show, za kterou by se nemusel stydět kdejaký matador. Praha ještě dlouho nezapomene. Teď už nám zbývá jen doufat, že Biffy Clyro dodrží slib a přijedou nás znovu nabít svou energií. Příště snad už ve větším.

Info

Biffy Clyro (sctl) + Dry the River (uk)
14. 11. 2013, Roxy, Praha

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Chvilky transcendence (Roomful of Teeth)

Jan Starý 20.11.2024

Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.

Postřehy v modré (Blues Alive 2024)

Jiří V. Matýsek 19.11.2024

„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.

Jenny chce byť strojom (Jenny Hval)

Ema Klubisová 19.11.2024

I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.

Pohleďte, krásný, raněný démon (Current 93)

Viktor Palák 18.11.2024

Tibet coby bosý Peter Pan morfující v maniakálního kata nás v Praze prováděl odvrácenou stranou anglického venkova i dojímal vzpomínkou na zemřelé.

Co to všechno stojí (Anki)

Filip Peloušek 17.11.2024

Je to sotva pár dnů, co jsem dočetl Piko Apoleny Rychlíkové a Pavla Šplíchala, to mi ještě nedocházelo, jak potřebný kontext mi dodává ke křtu jedné z nejzásadnějších desek letošního…

Temný půvab rapové poezie (Moor Mother & billy woods)

Viktor Hanačík 07.11.2024

Oba pojí čtyři roky staré album Brass, cit pro ponuřejší vyprávění, jazz-rapové podhoubí a kontrasty z afroamerické historie... A na dlouhém baru La Fabriky mají zemité Primitivo.

Útěk na čarodějnou horu (Stoned Jesus)

Marek Hadrbolec 31.10.2024

„Zahraj Slipknoty!“ zakřičí někdo. „This is going to sound like Slipknot, I'll even take my glasses off for it,“ odpovídá pohotově Igor, načež Stoned Jesus...

Kdo byla, je Miss Flower? (Emilíana Torrini)

Václav Valtr 28.10.2024

„I wanna taste you, taste your lips, feel your hips,“ znělo z pódia, kde stála zpěvačka v rudých šatech, od prvních okamžiků plně pohroužená do hudby.

I wanna see you fucking dance! (Gurriers)

Veronika Tichá 27.10.2024

Působivá performance irského kvintetu s vervou a nahlas pojmenovala problémy, které vidí kolem sebe a nebojí se o nich mluvit.

Lámání kostí i ducha (Pharmakon & co.)

Klára Šajtarová 25.10.2024

V hluku se setkává bolest s rozkoší, zoufalství s rezignací, otázka přežití se stává méně o fyzickém těle a více o duchu.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace