Jakub Šíma | Články / Reporty | 16.05.2014
Cesta Schoolboye Q do širšího povědomí nabrala na otáčkách přibližně před dvěma roky. To Kendrick Lamar vydal veleúspěšné album Good Kid, M.A.A.D City a pozornost se upřela i na crew Black Hippy, která kromě Kendricka obsahuje Jaye Rocka, Ab-Soula a samozřejmě Schoolboye. Ten profitoval ze zvýšeného zájmu nejen o Black Hippy, ale také o label Top Dawg Ent. Schoolboy Q, obsedantní milovník kloboučků, je tak řazen k procesu renesance west coast rapu. Z této situace těžil především při vydání debutového major alba, což se projevilo i na prodejích, které se v USA zastavily těsně pod hranicí sto čtyřiceti tisíc po prvním týdnu. Zároveň se v Praze nabízelo zajímavé srovnání s veteránem Big Daddym Kanem, který tam koncertoval předchozí večer. Potenciální riziko pak pramenilo jen z možných hvězdných manýrů. Kvůli kolegovi Kendricku Lamarovi se na Kempu muselo podstatně zkrátit nejedno vystoupení a management Schoolboye Q si tentokrát pro změnu nepřál zveřejnit ani orientační line-up večera. Jistotou byl jen obří tour bus, který před Roxy parkoval už od rána.
Koncerty umělců, kteří jsou v rapovém rybníce zrovna na vrcholu, u nás nejsou zrovna všední událostí, jejich první evropské tour většinou neopustí region Američany uznávané západní Evropy. Když tour aktuálně áčkového jména zavítá k nám, i přes generační průřez poutá pozornost především mladších posluchačů. Příznačné pro čtvrteční večer tak bylo jednak sdělení organizátorů akce, které se na facebooku objevilo krátce před koncertem: „Sold out – Good job, kidz!“ a také účast nejmladších ročníků v doprovodu rodičů. Samozřejmostí pak byl přísnější dress code, kterému vládl nezanedbatelný počet bucket hats. Na stranu druhou se do vyprodané Roxy sjeli fanoušci, kteří vážili cestu z různých koutů republiky a nechyběli ani přeshraniční návštěvníci.
Před Schoolboyem byl na programu Isaiah Rashad, čestvá akvizice Top Dawg Ent. Bylo vidět, že větší pódia pro něj už nejsou novinkou, nešetřil energií a celkovým projevem dobře zapadal do stylu pětihlavého labelu. Kratší show sice citelně chyběly hity, ale řekl bych, že o Rashadovi ještě uslyšíme. Po něm přišla asi čtyřicetiminutová prodleva. V rozpálené a vyprodané Roxy není čekání to, co si přejete. Po chvílích vyplněných očumováním a pitím piva se nejprve na stagi objevil koncertní DJ, který rozetnul trapné ticho, a za několik minut se nenápadně vynořil i Schoolboy Q. Hned od začátku se nešetřil, skákal a ruce létaly vzduchem jak lopatky větrných mlýnů. Zároveň okamžitě a velmi mile překvapila znalost publika, které dokázalo halasně doplnit text při každé příležitosti, kterou k tomu dostalo. To bylo ale i kamenem úrazu, jelikož Schoolboy neodrapoval snad jediný refrén v celku, a vadilo to o to víc, že Schoolboy zůstává tak nějak na půl cesty k hitovým postupům. Přestože se dle očekávání hrálo především z novinky Oxymoron, nechyběly ani starší zářezy s nezbytným tématem lásky k hulení. Přední polovina davu většinu času mohutně skákala a na všechno dohlížel přísným a smutně hloupým pohledem obří sekuriťák, který byl součástí početné koncertní crew. Ruce létaly ke stropu hlavně při tracích Collard Greens, Studio, Break the Bank a přídavkovém Gangsta.
Po konci zhruba hodinové show bylo jasné, že Schoolboy nezklamal. Ale vzhledem k vládnoucímu povyku a některým hvězdným manýrám se nemůžu ubránit dojmu, že hypu je víc, než by zasloužil. V dvoudenním minisouboji tak nakonec zvítězil Big Daddy Kane, který byl i díky své skromnosti o něco přesvědčivější. A to nejsem zrovna staromilec.
PS: Kluků z Brna, co přijeli dvacet minut po konci koncertu, mi bylo fakt líto.
Schoolboy Q (us)+ Isaiah Rashad (us)
15. 5. 2014, Roxy, Praha
foto © kurabeznohy
Jan Starý 20.11.2024
Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.
Jiří V. Matýsek 19.11.2024
„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.
Ema Klubisová 19.11.2024
I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.
Viktor Palák 18.11.2024
Tibet coby bosý Peter Pan morfující v maniakálního kata nás v Praze prováděl odvrácenou stranou anglického venkova i dojímal vzpomínkou na zemřelé.
Filip Peloušek 17.11.2024
Je to sotva pár dnů, co jsem dočetl Piko Apoleny Rychlíkové a Pavla Šplíchala, to mi ještě nedocházelo, jak potřebný kontext mi dodává ke křtu jedné z nejzásadnějších desek letošního…
Viktor Hanačík 07.11.2024
Oba pojí čtyři roky staré album Brass, cit pro ponuřejší vyprávění, jazz-rapové podhoubí a kontrasty z afroamerické historie... A na dlouhém baru La Fabriky mají zemité Primitivo.
Marek Hadrbolec 31.10.2024
„Zahraj Slipknoty!“ zakřičí někdo. „This is going to sound like Slipknot, I'll even take my glasses off for it,“ odpovídá pohotově Igor, načež Stoned Jesus...
Václav Valtr 28.10.2024
„I wanna taste you, taste your lips, feel your hips,“ znělo z pódia, kde stála zpěvačka v rudých šatech, od prvních okamžiků plně pohroužená do hudby.
Veronika Tichá 27.10.2024
Působivá performance irského kvintetu s vervou a nahlas pojmenovala problémy, které vidí kolem sebe a nebojí se o nich mluvit.
Klára Šajtarová 25.10.2024
V hluku se setkává bolest s rozkoší, zoufalství s rezignací, otázka přežití se stává méně o fyzickém těle a více o duchu.