Adéla Polka | Články / Recenze | 30.04.2021
Zdrobnělina a slovní složenina Hudebníček evokuje představu zpěvníku pro děti. Jenže jedním z tvůrců této knihy s cédéčkem uvnitř je Petr Nikl a ten rozhodně netvoří výhradně pro dětské obecenstvo. Jeho záběr je mnohem širší a důraz ve své tvorbě klade především na prostor pro představivost a jak sám říká: „Já tam musím mít záhadu. Protože celý svět je záhada a jakmile to začneme zadávat do takových těch jasných věcí, zplošťujeme to a není to pravda.“
Publikace vyšla v edici Modrý slon u nakladatelství Meander a spíš než zpěvník je to osobitý atlas hudebních nástrojů a písmen. Petr Nikl si spolu s Miroslavem Černým zvolili poměrně netradiční zadání. To spočívalo v propojení hudebních nástrojů se slovy, které začínají na stejné písmeno jako název nástroje. Dveře kreativity se doslova rozrazily a čtenář může objevovat nové souvislosti ve spojení slov, které jsou často velmi nečekané. Samotná četba básní není vůbec jednoduchá, nicméně zaručeně rozpohybuje fantazii: „Nitěra si přede nekonečnou nit, / nervy nechá někde, / kde naleznou klid.“ Trochu jazykolamy, trochu nesmysly ve smyslech. Přeber si, kdo jak chceš. Niklovy ilustrace kolem slov divokost rozmanitosti umocňují a ve chvíli, kdy se k četbě rozezní i nahrávka, má člověk dojem, že se ocitl ve slovně-hudební džungli.
velký rozhovor s Petrem Niklem čtěte ve Full Moonu #121
Miroslav Černý vyzdobil z obou krajů knihu ilustracemi všech nástrojů, které na nahrávce zaznívají. Vokálně pak songy doprovodil sám Nikl spolu s operní zpěvačkou Kateřinou Černou. Jak Nikl říká: „Vznikly zajímavé instrumentalizace. Nikdo neskloubí varhany s vozembouchem. Ale Mirek jo, protože tak znělo naše zadání.“ Na nahrávce pod vedením Černého participovalo asi osmdesát dalších hudebníků.
Hudebníček je komplexní dílo, které oslavuje zvukomalbu písmen a experiment v oblasti kompatibility prvoplánově nesourodých zvuků. Zadaná hranice stejného písmena tak paradoxně odkrývá nové možnosti poznání nejen českého jazyka, ale i hudebních kompilací. Jestliže bylo dílo primárně zamýšleno jako alternativa výukového materiálu pro školy, výsledek jasně naznačuje, že se k tomu asi málokterá odváží.
3DDI3 01.01.2025
Kapela, co má duši, ale nemá hlas. Anebo jo.
Jiří V. Matýsek 20.12.2024
Do světa písničkářů se noří nová publikace novináře, muzikanta a pečlivého lovce příběhů písní Michala Bystrova Hvězdy v polostínu. Nabízí stovku portrétů písničkářů ze šedesátých let.
Matej Žofčín 18.12.2024
Keď internet objavil na Bandcampe jeho album To See the Next Part of the Dream, ľudia o ňom na stránkach ako Rate Your Music a Reddit nevedeli prestať rozprávať.
Martin Zoul 17.12.2024
Jsou tabu a tabu. Některá se zhroutí při sebedrobnějším otočení dějinného soukolí, jiná působí dojmem monolitu, do kterého byly při vzniku člověka vyryty základní zákony lidství.
Jakub Veselý 10.12.2024
Portfólio koluje pomedzi rockovými pasážami, jazzovými improvizáciami, punkovým rázom a avantgardným experimentálnym prístupom k hudbe.
Filip Peloušek 05.12.2024
Povznášející, psychedelií a euforií prosáklá hudba doplněná o do výšky vyhnaný zpěv Joshuy Hodgese v protikladu s texty plnými pochybností.
Kristina Kratochvilová 25.11.2024
Představu pozlátka tvrdě zadupává do země špinavá realita plná absťáku, démonů, lítosti a vyhasínajících životů Laneganových blízkých.
Šimon Žáček 24.11.2024
Zdánlivě banální příběh Anory skrývá krásy i ošklivosti chybujících lidí ve stále více matoucím světě.
Jakub Veselý 21.11.2024
Inšpiráciami sa Templeman netají, na R&B a soulových prvkoch sa podpísala hudba Stevieho Wondera a Princea, indie rock s jemnou psychedéliou pripomínajú Tame Impala alebo MGMT.
Magdalena Fendrychová 11.11.2024
Texty se nezabývají současnými společenskými problémy nebo zásadními citovými zvraty, spíš popisují každodenní situace a fantazie.