Jakub Šíma | Články / Recenze | 07.05.2015
Termín „superskupina“ zní v československých podmínkách poněkud podezřele až směšně. Nicméně pokud se pokusíme termín použít střízlivě, po muzikantské stránce by právě Zlokot mohli takovou nálepku unést.
Sestava připomíná allstars slovenské nezávislé scény: v čele stojí rapper Lyrik, který je známý především z projektu Modré Hory, kytarové riffy má na starosti Stanka Apfelová z indierockové sestavy Got Blue Balls a nechybí Mišo a Losos z dnes už neexistujících Noisecut. Složitější to je s žánrovým vymezením. Kapela jede neustále po několika žánrových kolejích, které vzájemně proplétá a mísí. Přes popové refrény, basové příděly, rockové vály a punkové příchutě se bez problémů dostane až k lehkovážným hrátkám s diskem nebo dokonce trapovým eskapádám. Eklektický přístup se snaží vybrat to nejlepší z jednotlivých žánrů a podchytit jejich hitové postupy. A přestože se Zlokot od začátku tváří jako “haluzný projekt“, právě hitové postupy si od něj lze jen těžko odmyslet. A právě to je první ze dvou ostrých hran, se kterými se musí posluchač vypořádat. Pokud se mu kapela tímto přístupem trefí do chutě i nálady, rychle se z ní stane příjemné překvapení, které bude na dlouhou dobu vítaným doprovodem. Stejně tak se může stát, že vás jednodušší a líbivé elektronické rytmy odradí svou přístupností a disco experimenty vše zazdí. Anebo vystřídáte obě možnosti. Moje zkušenost.
Podobně je to i s druhou zlokotí veličinou, kterou je Lyrikův rap. Jeho základním stavebním kamenem je životní zkušenost, kterou dokáže vtěsnat do vtipných průpovídek, absurdních momentů i otevřené ironie. Témata i lyrické kudrliny jsou ukotveny ve světě, o kterém každý třicátník už dávno ztratil iluze, civilní přístup nepostrádá nadhled a příležitostně dokáže i rozesmát. Na druhou stranu se ke slovu nedostane kritický osten a rýmy mají tendenci znít nezávazně, i když bezobsažnosti se vyhýbají. Možná se dostanete do situace, jako když chodíte na pivo s jednou partou. Všechno, co říkají, už znáte a nejspíš jste několikrát slyšeli, takže posloucháte na půl ucha a hrajete si s krabičkou sirek. Zatímco track HR Král vás zpočátku nadchne a několikrát si jej v duchu zanotujete, při druhém poslechu a čtvrtém refrénu budete koukat, kteří štamgasti ještě chybějí.
Kapela má za sebou dvě desky pojmenované Slowakische Idiot a Slowakische Genius. A výše řečené platí pro obě dvě. Rozdíl mezi nimi je snad jen v tom, že na Geniusovi už sestava působí sehraněji a sevřeněji, když ze základního předpokladu hitové eklektičnosti nic neschází. Genius měl být původně o návykových látkách ve všech podobách, ale dle Lyrikových slov se téma příliš rychle vyčerpalo, a pro albovou stopáž tak museli zamířit i do jiných tematických vod. Zajímavé zvěsti jdou o koncertech, kde se jednak naplno projevuje jejich hudební potenciál, jednak nechybí divoká pódiová jízda a humor, který doplňují různorodé převleky.
Zlokot je zajímavý projekt, který v jednotlivostech nenabízí nic exkluzivního, ale ve svébytném žánrovém mixu dokáže přinést nejeden zajímavý moment. Někdy sice i tu vykoukne něco provinčnosti a zvukové podlézavosti a proposlouchat se do konce není samozřejmost, přesto zaslouží alespoň jeden poslech. A ztráta času to nebude...
Zlokot - Slowakische idiot (Slnko Records, 2013)
Zlokot - Slowakische genius (Slnko Records, 2014)
www.facebook.com/Zlokot.sk
Jakub Veselý 21.11.2024
Inšpiráciami sa Templeman netají, na R&B a soulových prvkoch sa podpísala hudba Stevieho Wondera a Princea, indie rock s jemnou psychedéliou pripomínajú Tame Impala alebo MGMT.
Magdalena Fendrychová 11.11.2024
Texty se nezabývají současnými společenskými problémy nebo zásadními citovými zvraty, spíš popisují každodenní situace a fantazie.
Žofie Křížková 05.11.2024
Dvaačtyřicetiminutová stopáž zahrnuje jediný track a ten nabízí ponor do hluboce meditativní lázně neopakovatelných nuancí. Za týden v Praze.
Sára Prostějovská 28.10.2024
Synthpopové Forgive Too Slow vypráví deset krátkých příběhů lásky, jíž autorka v každém z nich nahlíží jinýma očima.
Šimon Žáček 28.10.2024
Druhá série Rodu draka se tak moc věnuje intimním chvílím rodinných členů, až zapomíná na zásadní konflikt. Anebo je to záměr?
Lea Valentová 25.10.2024
Dômyselnú dramaturgickú pavučinu tak organizačný tím pretkal napríklad lokálnymi mýtmi aj ladením nástrojov z mimoeurópskych lokalít.
Michal Berec 05.10.2024
Nosným kameňom je hypnotická repetitívnosť motívov, improvizácia na pomedzí apalačského folku a jazzu, ktorá sa ale môže postupne začať zlievať.
Richard Michalik 31.08.2024
Opäť cez vydavateľstvo Constellation (Godspeed You! Black Emperor, Jerusalem in My Heart) a opäť s rovnakým producentom (Zach Scholes).
Jakub Veselý 30.08.2024
Názov Doomer Music je na mieste a album nám prináša pohľad do sveta, v ktorom sú ľudské emócie potlačené, kde môžeme vidieť len drsnú schránku panelových domov.
David Stoklas 27.08.2024
Final Summer je deska, ze které čiší životní síla a touha něco dělat. A dělat to navzdory příkořím.