Dantez | Články / Recenze | 25.07.2021
Britští Part Chimp se dosud věnovali noise rocku, který se inspiroval Sonic Youth i zběsilými Lightning Bolt. Drool jde ovšem více než kdy dřív po sludgi. Pětice navazuje v první řadě na Melvins, a to nejen těžkotonážností, kterou je v obou případech docíleno dvojicí baskytar, ale i humorem a vokálními kreacemi. Obě kapely jsou dobře známé pro svůj nadhled, který je na první pohled zřejmý z přebalů desek. Lyrickou serióznost navíc sráží podvratnými textovými otočkami. Dle vokalisty a kytaristy Tima Cedara se Drool věnuje dystopickým fantaziím s trochou bezobratlovců navrch.
Novinka se po většinu času pevně drží žánrových pravidel, sází na mohutnost, kterou neposilují jen dvě basy, ale i podladěná kytara. Rovnici stále obohacují vlivy noise rocku, zejména skřípáním kytar a zahrnutím záměrných produkčních chybek. Ve srovnání s předešlými deskami ovšem Drool hlukové výpady mírní a více jde po sludgi. Houževnatostí a groteskností zde Part Chimp připomenou kromě Melvins i americké kolegy Torche, se kterými v roce 2011 sdíleli split. Výkop v podobě Back From the Dead funguje a upoutá chytlavými vokálními linkami, které prorazí navzdory zvukovému nátlaku. Deska však začne brzy na jednolitost dojíždět a z narvaného zvuku se rychle stává křeč. Následující skladby se nesou v podobném tempu, nenabídnou dostatečně silný riff nebo jiný výraznější hudební motiv, který by zvukovou zeď prorazil. Většině tracků nepřidává ani výše posazený polo-falešný zpěv či pokusy o rozbití monotónnosti, jako je přehrání pásky pozadu v závěru letargické One in the Eye. Spíše prošumí i experimentální mezihry. Zpět na vyšší otáčky desku nahodí až titulní Drool s pulzující rytmikou a vokály, které se nepodkopávají snahou o úsměvné vyznění.
Výraznější momenty po titulní skladbě nabídne až poslední čtvrtina. Dirty Bird upoutá hned v začátku volnějším tempem a polohou, která posluchače po hlavě nemlátí masivním sonickým kladivem jako první polovina alba. Track dobře graduje, brnká na nervy roztěkaným vibem a připomene autenticitu minulých desek. Kvalitou naváže i další It’s True, Man s břitšími vokály, tvrdší dikcí a rapidnější rytmikou. Po lehkém zaváhání se kapela v úplném finále vrací k dobře uchopené gradaci – nabídne příjemně skličující kytarové leady a efektní noiserockové glitche.
Drool je průměrná žánrová deska. Výše zmíněným kapelám se v jistých momentech vyrovná, někdy si od nich ale až moc půjčuje a ničím je nepřekračuje. Fanoušky táhlého a hutného zvuku potěší produkcí a soustavným sonickým nátlakem. Z perspektivy songwritingu je však deska poměrně plochá, jako by Part Chimp snahou o čistokrevný sludge obětovali kus svého charakteru. Drool na chvíli zabaví, ale nezanechá téměř nic, pro co by se fanoušci vraceli – spíše si pustí předchozí desky.
Kristina Kratochvilová 25.11.2024
Představu pozlátka tvrdě zadupává do země špinavá realita plná absťáku, démonů, lítosti a vyhasínajících životů Laneganových blízkých.
Šimon Žáček 24.11.2024
Zdánlivě banální příběh Anory skrývá krásy i ošklivosti chybujících lidí ve stále více matoucím světě.
Jakub Veselý 21.11.2024
Inšpiráciami sa Templeman netají, na R&B a soulových prvkoch sa podpísala hudba Stevieho Wondera a Princea, indie rock s jemnou psychedéliou pripomínajú Tame Impala alebo MGMT.
Magdalena Fendrychová 11.11.2024
Texty se nezabývají současnými společenskými problémy nebo zásadními citovými zvraty, spíš popisují každodenní situace a fantazie.
Žofie Křížková 05.11.2024
Dvaačtyřicetiminutová stopáž zahrnuje jediný track a ten nabízí ponor do hluboce meditativní lázně neopakovatelných nuancí. Za týden v Praze.
Sára Prostějovská 28.10.2024
Synthpopové Forgive Too Slow vypráví deset krátkých příběhů lásky, jíž autorka v každém z nich nahlíží jinýma očima.
Šimon Žáček 28.10.2024
Druhá série Rodu draka se tak moc věnuje intimním chvílím rodinných členů, až zapomíná na zásadní konflikt. Anebo je to záměr?
Lea Valentová 25.10.2024
Dômyselnú dramaturgickú pavučinu tak organizačný tím pretkal napríklad lokálnymi mýtmi aj ladením nástrojov z mimoeurópskych lokalít.
Michal Berec 05.10.2024
Nosným kameňom je hypnotická repetitívnosť motívov, improvizácia na pomedzí apalačského folku a jazzu, ktorá sa ale môže postupne začať zlievať.
Richard Michalik 31.08.2024
Opäť cez vydavateľstvo Constellation (Godspeed You! Black Emperor, Jerusalem in My Heart) a opäť s rovnakým producentom (Zach Scholes).