Tereza Vašíčková | Články / Recenze | 04.08.2019
Po čtrnácti letech existence vydala na jaře britská skupina Foals pátou desku Everything Not Saved Will Be Lost – Part 1. Jedná se o první část dvoulba, jehož pokračování se dočkáme na podzim.
Už ochutnávka v podobě videoklipu k písni Exits ukázala, že se Foals posouvají dál – a to jak pestřejší kombinací hudebních nástrojů, tak vokálními experimenty i novým obsahem. Singl pojednává o současných společenských tématech, z nichž hlavní důraz je věnován těm ekologickým, v centru zájmu je obyvatelnost naší planety. I když skladba postrádá výrazné momenty nebo změny tempa, je dostatečně dynamická, na čemž se kromě rytmiky podílí i klávesy.
Jednou z nejsilnějších je pak píseň In Degrees. Basová kytara, postupně se zrychlující tempo v kombinaci s prudkými bicími z ní dělají nejtanečnější track. Svou energičností a zapamatovatelným refrénem obstojí i v kontextu celé dosavadní tvorby skupiny. Za zmínku stojí i následující Syrups, jejíž rytmus určují výrazné kytarové riffy a pulzující zvuk baskytary. Celkový vývoj skladby, včetně rázných změn vokálů připomíná psychedelickou hudbu šedesátých let.
Typický zvuk Foals byl dříve postavený na krátce znějících tónech kytar, ten pak na předchozí desce What Went Down (2015) doplnili o syntezátory. Na Everything Not Saved Will Be Lost – Part 1 je ozvláštněn zapojením piana, vibrafonu nebo marimby. Vývoj je patrný také v hlase Yannise Philippakise, který zpívá v nižší tónině než obvykle.
Oproti předchozím albům nastaly změny už při jeho vzniku. Jednak absentoval basák Walter Gervers, který Foals opustil minulý rok během nahrávání, za druhé roli producenta převzal frontman Philippakis. Nové okolnosti zásadně ovlivnily podobu novinky, která nechce být jen další indierockovou deskou v řadě. Proti tomu se snaží vymezit větší volností a důrazem na aktuálnost elektroničtějšího zvuku i společensko-kritickými texty. Bohužel se při tom až příliš ohlížejí na své fanoušky.
Foals – Everything Not Saved Will Be Lost – Part 1 (Warner Bros. & Transgressive Records, 2019)
web kapely
foto © Alex Knowles
Kristina Kratochvilová 24.11.2024
Představu pozlátka tvrdě zadupává do země špinavá realita plná absťáku, démonů, lítosti a vyhasínajících životů Laneganových blízkých.
Šimon Žáček 24.11.2024
Zdánlivě banální příběh Anory skrývá krásy i ošklivosti chybujících lidí ve stále více matoucím světě.
Jakub Veselý 21.11.2024
Inšpiráciami sa Templeman netají, na R&B a soulových prvkoch sa podpísala hudba Stevieho Wondera a Princea, indie rock s jemnou psychedéliou pripomínajú Tame Impala alebo MGMT.
Magdalena Fendrychová 11.11.2024
Texty se nezabývají současnými společenskými problémy nebo zásadními citovými zvraty, spíš popisují každodenní situace a fantazie.
Žofie Křížková 05.11.2024
Dvaačtyřicetiminutová stopáž zahrnuje jediný track a ten nabízí ponor do hluboce meditativní lázně neopakovatelných nuancí. Za týden v Praze.
Sára Prostějovská 28.10.2024
Synthpopové Forgive Too Slow vypráví deset krátkých příběhů lásky, jíž autorka v každém z nich nahlíží jinýma očima.
Šimon Žáček 28.10.2024
Druhá série Rodu draka se tak moc věnuje intimním chvílím rodinných členů, až zapomíná na zásadní konflikt. Anebo je to záměr?
Lea Valentová 25.10.2024
Dômyselnú dramaturgickú pavučinu tak organizačný tím pretkal napríklad lokálnymi mýtmi aj ladením nástrojov z mimoeurópskych lokalít.
Michal Berec 05.10.2024
Nosným kameňom je hypnotická repetitívnosť motívov, improvizácia na pomedzí apalačského folku a jazzu, ktorá sa ale môže postupne začať zlievať.
Richard Michalik 31.08.2024
Opäť cez vydavateľstvo Constellation (Godspeed You! Black Emperor, Jerusalem in My Heart) a opäť s rovnakým producentom (Zach Scholes).