Martin Řezníček | Články / Recenze | 29.07.2016
Dvoučlenná indiefolková kapela Teepee vznikla před necelým rokem a půl. Za tu dobu stihla vydat singly Albatross a All I Want a nyní přichází s debutovou deskou Albatross. Dvojice má blízko k Republic of Two, a to jak žánrově, tak osobnostně – skrze Mikoláše Růžičku, který se na albu podílel a v jehož studiu se nahrávalo.
Na Teepee působilo mnoho vlivů. Nejsilněji asi Sigur Ros, což naznačuje i sama zpěvačka, která také ráda používá kombinaci kytara-smyčec. Damien Rice, jehož irskou angličtinu zpěvák nezapře. Mumford & Sons či John Butler Trio – nikoliv dynamikou, ale pouze v lyrických nápěvech a také v ladění kytary. Zde ovšem porovnávám neporovnatelné, neboť Teepee jsou teprve na začátku své kariéry a nelze u nich hovořit o vyzrálosti zahraničních hvězd. Na české scéně lze srovnávat s Calm Session, Kieslowski a jmenovanými Republic of Two, mezi nimiž kapela naopak vyčnívá.
Album není pojaté koncepčně, je to směsice písní, které autoři Míra Patočka a Tééra Lavičková složili např. i při buskingu v Itálii. I přesto se po celou dobu daří zachovat tajemnou, intimní a tklivou náladu a album drží, i když v některých písních se nadějně rozpracovaný nápad rozpadá kvůli nadbytečnému refrénu (Darkness) nebo vinou změny aranže (nepřitažlivé bicí v písni Wall). Zvukově album nabobtnalo, písním by ale slušelo minimalističtější pojetí. Rytmika a někdy i elektronika ubírají na uvěřitelnosti, což je slyšet zejména při srovnání singlové a studiové verze All I Want. Ve většině písní se však autoři těchto chyb vyvarovali.
Jemný dívčí hlas a naléhavě vypjatý mužský vokál se spolu chvílemi spojují, někdy dává jeden druhému vyniknout. Hlavní roli hraje spíše zpěvák. Jeho projev je přiměřený jeho mládí, a tak ve srovnání se jmenovaným Damienem Ricem chybí jistá rozervanost a různorodost. Anglické texty mohly jít vzhledem ke zvolenému žánru hlouběji, kromě několika povedených obratů se slova příliš často točí kolem klišé typu „I’m waiting for a day when you will cross my way“ *či „Everything’s gonna be all right*“. Na druhou stranu v tom můžeme vidět snahu o autentičnost a srozumitelné vyjádření pocitů.
I přes výhrady se nejedná o špatný debut, kapela by však měla méně hledět na trendy a ověřené postupy zahraničních vzorů a opustit snahy o zalíbení. Potenciál na to má.
Teepee – Albatross (2016)
www.teep.ee
Jakub Veselý 21.11.2024
Inšpiráciami sa Templeman netají, na R&B a soulových prvkoch sa podpísala hudba Stevieho Wondera a Princea, indie rock s jemnou psychedéliou pripomínajú Tame Impala alebo MGMT.
Magdalena Fendrychová 11.11.2024
Texty se nezabývají současnými společenskými problémy nebo zásadními citovými zvraty, spíš popisují každodenní situace a fantazie.
Žofie Křížková 05.11.2024
Dvaačtyřicetiminutová stopáž zahrnuje jediný track a ten nabízí ponor do hluboce meditativní lázně neopakovatelných nuancí. Za týden v Praze.
Sára Prostějovská 28.10.2024
Synthpopové Forgive Too Slow vypráví deset krátkých příběhů lásky, jíž autorka v každém z nich nahlíží jinýma očima.
Šimon Žáček 28.10.2024
Druhá série Rodu draka se tak moc věnuje intimním chvílím rodinných členů, až zapomíná na zásadní konflikt. Anebo je to záměr?
Lea Valentová 25.10.2024
Dômyselnú dramaturgickú pavučinu tak organizačný tím pretkal napríklad lokálnymi mýtmi aj ladením nástrojov z mimoeurópskych lokalít.
Michal Berec 05.10.2024
Nosným kameňom je hypnotická repetitívnosť motívov, improvizácia na pomedzí apalačského folku a jazzu, ktorá sa ale môže postupne začať zlievať.
Richard Michalik 31.08.2024
Opäť cez vydavateľstvo Constellation (Godspeed You! Black Emperor, Jerusalem in My Heart) a opäť s rovnakým producentom (Zach Scholes).
Jakub Veselý 30.08.2024
Názov Doomer Music je na mieste a album nám prináša pohľad do sveta, v ktorom sú ľudské emócie potlačené, kde môžeme vidieť len drsnú schránku panelových domov.
David Stoklas 27.08.2024
Final Summer je deska, ze které čiší životní síla a touha něco dělat. A dělat to navzdory příkořím.