Články / Reporty

Tohle není jen další písničkář (Hozier)

Tohle není jen další písničkář (Hozier)

Maria Pyatkina | Články / Reporty | 29.08.2019

O půl deváté ráno sedím za volantem. Do Prahy se ke konci srpna vrátila tropická vedra, ale potila bych se mnohem míň, kdyby to nebyla moje třetí jízda v životě. Vedle sedí instruktor, kterému, abych se zbavila stresu, vykládám zážitky z koncertu irského zpěváka Hoziera. „Hrál ve Foru Karlín? Zrovna jsem o tom slyšel v rádiu. Nějaká holka tam povídala, že byl krásný a měl hezké vlasy.“ Trochu to vystihuje, proč se občas cítím rozpačitě, když známým o Hozierovi zálibně vyprávím. Může za to i mimořádný úspěch jeho debutového singlu Take Me to Church z roku 2013, který by se v pomyslném žebříčku profláklostí umístil těsně pod hitem Despacito. Kolem Hoziera se potom vytvořila jakási aura dalšího mainstreamového písničkáře, který svými něžnými melodiemi láme přecitlivělá dívčí srdce. Leckoho to od jeho hudby dopředu odrazuje, ale podle mého názoru naprosto zbytečně. Pražský koncert toho byl důkazem.

Ty rozjezdy mi furt nejdou, pořád nervózně šlapu na plyn nebo shazuju spojku. „Musíte pomalu!“ popadesáté opakuje instruktor. Ano, teď bych potřebovala trochu vyrovnanosti, jakou včera demonstroval Andrew Hozier-Byrne. Odzpíval celý koncert s téměř neměnným výrazem ve tváři, upřímně a bez zbytečného povídání. Klidný jako hroznýš, jak by se řeklo u nás v Rusku, přesný opak svého předskokana, písničkáře Davida Keenana. Plavovlasý Ir hrál na velkém pódiu sám a jaksi nemohl zkrotit vlastní překypující charisma. Struny jeho akustické kytary řezaly horký vzduch vyprodaného Fora a všemožné vokální kudrlinky si říkaly o hutnou hudební podporu, bez níž těžce padaly na bzučící dav. Když ho za doprovodu sedmičlenné kapely vystřídal Hozier, Forum naplnila harmonie všemožných zvuků.

fotogalerii z koncertu hledejte tady

Soubor potěšil bohatým ženským zastoupením a okouzlil vizuálně: sličně učesaný a sladěný do černé doplnil zpěváka houslemi, klávesy, perkusemi, basou a samozřejmě zpěvem. Gospelové vícehlasy a rytmy tvoří neodmyslitelnou část Hozierovy tvorby, která ji sytí zvláštní strohostí a vášní zároveň. Když zazní rozvážná Talk z letošní desky, v duchu si říkám „To je ono! Právě za to ho mám ráda – za ty temné polohy, z nichž mrazí v zádech“. Hned následuje jedna starší – From Eden, a já přemýšlím „Ty jeho chvějivé, životaplné melodie miluju taky“. A když zůstane na pódiu skoro sám a bezchybně, v zářivé pavučině světel odehraje zamilovanou baladu Wasteland, Baby!, zůstanu stát okouzlená jemností vlastní něžnému polibku. Hozier je stejně přesvědčivý, ať oslavuje boj za rovnoprávnost, nebo lásku. A do toho bez sebemenšího úsilí sází košaté kytarové vyhrávky.

Přídavek využívá k tomu, aby představil nejen členy kapely, ale i celý tým, včetně fotografky a osvětlovačů. Jednomu z nich pak na jeho pokyn celé Forum zpívá „Happy Birthday“ a nadšeně tleská, zatímco kudrnatý Ir skromně děkuje za skvělou pražskou premiéru. Ne, není to „další písničkář“, je to talentovaný hudebník a skladatel, kterému nejsou cizí nejrůznější citové a vokální polohy. A Take Me to Church není vyprázdněná radiová hitovka, je to melodická balada s fantastickou emoční hloubkou. Když jsem ji slyšela naživo, nebylo sebemenších pochyb.

Info

Hozier (irl) + David Keenan (irl)
27. 8. 2019 Forum Karlín, Praha

foto © Olga Staňková

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Chvilky transcendence (Roomful of Teeth)

Jan Starý 20.11.2024

Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.

Postřehy v modré (Blues Alive 2024)

Jiří V. Matýsek 19.11.2024

„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.

Jenny chce byť strojom (Jenny Hval)

Ema Klubisová 19.11.2024

I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.

Pohleďte, krásný, raněný démon (Current 93)

Viktor Palák 18.11.2024

Tibet coby bosý Peter Pan morfující v maniakálního kata nás v Praze prováděl odvrácenou stranou anglického venkova i dojímal vzpomínkou na zemřelé.

Co to všechno stojí (Anki)

Filip Peloušek 17.11.2024

Je to sotva pár dnů, co jsem dočetl Piko Apoleny Rychlíkové a Pavla Šplíchala, to mi ještě nedocházelo, jak potřebný kontext mi dodává ke křtu jedné z nejzásadnějších desek letošního…

Temný půvab rapové poezie (Moor Mother & billy woods)

Viktor Hanačík 07.11.2024

Oba pojí čtyři roky staré album Brass, cit pro ponuřejší vyprávění, jazz-rapové podhoubí a kontrasty z afroamerické historie... A na dlouhém baru La Fabriky mají zemité Primitivo.

Útěk na čarodějnou horu (Stoned Jesus)

Marek Hadrbolec 31.10.2024

„Zahraj Slipknoty!“ zakřičí někdo. „This is going to sound like Slipknot, I'll even take my glasses off for it,“ odpovídá pohotově Igor, načež Stoned Jesus...

Kdo byla, je Miss Flower? (Emilíana Torrini)

Václav Valtr 28.10.2024

„I wanna taste you, taste your lips, feel your hips,“ znělo z pódia, kde stála zpěvačka v rudých šatech, od prvních okamžiků plně pohroužená do hudby.

I wanna see you fucking dance! (Gurriers)

Veronika Tichá 27.10.2024

Působivá performance irského kvintetu s vervou a nahlas pojmenovala problémy, které vidí kolem sebe a nebojí se o nich mluvit.

Lámání kostí i ducha (Pharmakon & co.)

Klára Šajtarová 25.10.2024

V hluku se setkává bolest s rozkoší, zoufalství s rezignací, otázka přežití se stává méně o fyzickém těle a více o duchu.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace