Lenka Marie | Články / Recenze | 20.05.2014
„there are those who say
I am now too old to play“
Po prvním poslechu nového alba Tori Amos se může zdát, že v půlce nastal průšvih. Potom, co se album vypne do výšky u své nejlepší skladby 16 Shades of Blue, přijde Promise. Sladká balada, kde Tori zpívá se svojí dcerou Tash, za což si vysloužila komentáře typu „Rash, I mean, Tash“ (rash = vyrážka, pozn. a.). Cpát svoje dítě na desku je kontroverzní rozhodnutí, ale při bližším poslechu zjistíte, pokud se přenesete přes jednoduchou harmonii a nevyhnutelný sentiment, že text je vtipný a skladba stylově nevybočuje. To se úplně nedá říct o další sporné, která následuje. Giant's Rolling Pin zní jako dětská juchačka a v tu chvíli vás napadne: a co bude dál? Dětské album?! Ve skutečnosti jde ale o polemickou kritiku aféry kolem NSA a Edwarda Snowdena, ve které se Amos zamýšlí, kam až může nátlak vládních organizací zajít. Tedy nic prvoplánově hloupého, přírazy dokonce připomene skvělou Wednesday ze Scarlet's Walk. Protože to, co Amos říká o NSA, platí i o její hudbě a textech: „Because agenda, my friends. You always have to ask about agenda, from all sides.“
Pokud se vypořádáme s těmahle dvěma kousky, zjistíme, že se novinka vymyká v rámci její diskografie. Amos se vrací ke klavírnímu zvuku, většinu skladeb uhraje jen sama s vrstvením vokálů. Je slyšet vliv dvou předchozích projektů: cyklu moderních klasických písní a feministického muzikálu. Její hra má čistší a přesnější artikulaci, větší dynamiku, hraje si s výrazovými prostředky, nástupy jsou slyšitelné, stejně jako odtahy: to všechno jsou silné vlivy klasického zvuku. Harmonicky je album jednoduché, stejně jako skladebně. Z muzikálu se Amos poučila textově, přechází od heslovitých a metaforických textů ke konkrétnějším vyprávěním a metaforu zastupuje především krásná a mrazivá Weatherman o malíři, který v krajině vidí svou mrtvou ženu. Vtipný text Trouble's Lament personifikuje slečnu „Problémy“, která hledá dobré bydlo u děvčat a nese s sebou „Nebezpečí“. I když Amos už delší dobu žije v Británii, myšlenkami je stále v USA. Viz úvodní America, inspirace jižanským blues anebo zmíněný obr. Příchuť nové domoviny přichází v podobě mytologické Selkie a The Maids of Elfen-mere. Leitmotivem nahrávky jsou výtvarné inspirace, které ale pro samotnou hudbu nejsou tak podstatné. Důležitější je téma „nekajícnosti“, života bez výčitek a žití toho, co sami hlásáme.
Fanoušci jsou k Amos chápavě nespravedliví už nějakou dobu a fňukají po návratu 90. let. Mají problém s mírným popíčkem, bezzubostí a podle nich i ztrátou originality. Tahle deska jim touhu po důrazu a šokující originalitě nenasytí, ale pokud se ho pokusí přijmout bez ohledu na zpěvaččin katalog, najdou v něm jemné chytré nápady a naznačený nový směr, kterým by se mohla vydat. Tori Amos natočila pohodové popové album, které je střízlivé i smířlivé a na kterém se jí úspěšně daří metamorfóza v matku středního věku, tematicky i zvukově. Stylově zůstává u barokního a komorního popu, který nijak nekomplikuje - napětí ukrývá uvnitř.
Tori Amos - Unrepentant Geraldines (Mercury Classics, 2014)
http://www.toriamos.com
Live: Tori Amos, 11.06.2014, Kongresové centrum, Praha
http://www.livenation.cz
Jakub Veselý 21.11.2024
Inšpiráciami sa Templeman netají, na R&B a soulových prvkoch sa podpísala hudba Stevieho Wondera a Princea, indie rock s jemnou psychedéliou pripomínajú Tame Impala alebo MGMT.
Magdalena Fendrychová 11.11.2024
Texty se nezabývají současnými společenskými problémy nebo zásadními citovými zvraty, spíš popisují každodenní situace a fantazie.
Žofie Křížková 05.11.2024
Dvaačtyřicetiminutová stopáž zahrnuje jediný track a ten nabízí ponor do hluboce meditativní lázně neopakovatelných nuancí. Za týden v Praze.
Sára Prostějovská 28.10.2024
Synthpopové Forgive Too Slow vypráví deset krátkých příběhů lásky, jíž autorka v každém z nich nahlíží jinýma očima.
Šimon Žáček 28.10.2024
Druhá série Rodu draka se tak moc věnuje intimním chvílím rodinných členů, až zapomíná na zásadní konflikt. Anebo je to záměr?
Lea Valentová 25.10.2024
Dômyselnú dramaturgickú pavučinu tak organizačný tím pretkal napríklad lokálnymi mýtmi aj ladením nástrojov z mimoeurópskych lokalít.
Michal Berec 05.10.2024
Nosným kameňom je hypnotická repetitívnosť motívov, improvizácia na pomedzí apalačského folku a jazzu, ktorá sa ale môže postupne začať zlievať.
Richard Michalik 31.08.2024
Opäť cez vydavateľstvo Constellation (Godspeed You! Black Emperor, Jerusalem in My Heart) a opäť s rovnakým producentom (Zach Scholes).
Jakub Veselý 30.08.2024
Názov Doomer Music je na mieste a album nám prináša pohľad do sveta, v ktorom sú ľudské emócie potlačené, kde môžeme vidieť len drsnú schránku panelových domov.
David Stoklas 27.08.2024
Final Summer je deska, ze které čiší životní síla a touha něco dělat. A dělat to navzdory příkořím.