Články / Recenze

Troy von Balthazar experimentálním filozofem

Troy von Balthazar experimentálním filozofem

gaga | Články / Recenze | 13.11.2012

Moje první setkání s Troyem bylo nečekané, leč kouzelné. Jakožto předskokana japonských Mono v Akropoli jsem ho uchváceně pozorovala, zatímco můj doprovod prodléval v předsálí. Stála jsem přikovaná k podlaze a neskutečnou emoční energií střízlíka svíjejícího se na pódiu jsem byla úplně uhranutá. A když se mi pak dostalo do spár eponymní album Troy von Balthazar, prvotní překvapení se změnilo v zapálené fanouškovství. Za zvuků první desky tomu tak bylo po dlouhé dva roky, dokud nevyšla druhá, která mě nebavila a zklamala. Ale s ...Is with the Demon se do mého srdce znovu vrací pocit nekritického zbožňování.

Samotné je mi to divné a podezřelé, ale desce nemám co vytknout. Líbí se mi, baví mě od začátku do konce. Troy je zpátky v melancholické poloze, dokonce temnější než na předchozích nahrávkách, ale tenhle výraz mu sluší. Jeho zdánlivě neprůbojný projev a tichý, trochu naříkavý zpěv zní zase komorně, emotivně a v kusech jako Tiger vs Pigeon téměř dohání k slzám. Právě to kňourání spolu s naléháním nabíjí jeho projev odzbrojujícím charismatem.

Ani v hudební rovině se toho na desce neodehrává příliš nového. Celé album je založené na minimalistických kytarovo-klavírních aranžmá - jednoduchost, v níž se skrývá (až) nečekaná vnitřní krása. V některých písních se v pozadí objevují jemné ruchy a šumy, různé více či méně překvapivé zvuky, elektronicky zašpiněný hlas, aby se učinilo zadost nálepce experimentálního folku, ale jinak staví Troy mnohem víc na náladě než na zvukových experimentech. Co udělá víc folk folkem než zřetelné přehmaty na kytaře? Výsledek je okouzlující. Experiment se týká víc oblasti myšlenkové než hudební.

Už otvírák desky Tropical je se svým „I wanna be tropical/ find all my powers/ move to Hawaii/ and die in the flowers“ netradičně hloubavý a s otevřenou náručí zve k zadumanému poslechu, při němž lze jen těžko očekávat záplavu šťastných vzpomínek a vidin lepších zítřků. Deska opravdu pokračuje v pochmurnějších vodách; About Being Hurt napovídá už názvem, že nepůjde o žádné odpočinkové téma, ale že by budila potřebu hrát ruskou ruletu, to zase ne. Troy sice zvážněl, ale nemá potřebu selfterapie. O své filozofické přemítání se poklidně dělí s poklidně přizvukující kytarou. Takový dojem, pro někoho možná sladší, než by se slušelo, vnuká Tiger vs Pigeon. Text nejprve vypadá jako zvířecí alegorie na nenaplněnou a zakázanou lásku. Je nejasný, ale nejdůležitější je, že „there is a picture that I keep hitting/ of you and me, all that we’re forbidden/ it’s our proof that we’re still living/ you are my freedom, I am your prison“ je v Troyově odevzdaném podání jako zásah do srdeční komory otráveným amorovým šípem. Zabolí to za oba, tygra i holuba, ať už představují kohokoli. Při dalším poslechu nevyplouvá na povrch žádný další, skrytý význam, jen už se ten prvotní nejeví tak podivně primitivně.

Ani na ...Is with the Demon nechybí už tradiční spolupráce se zpěvačkou a basistkou Adeline Fargier. Krátce se objeví hned v Tropical, ale později se jí dostane mnohem většího prostoru než kdy předtím. Skladba Butter patří jen a jen jí. Působí trochu jako zpověď princezny zavřené ve věži, která čeká na prince, až ji vysvobodí. Její zpěv se nese spolu s klavírem jako mávnutí motýlích křídel a s tichým, zdrženlivým Troyovým přizvukováním vzniká neúplný duet, který svou atmosférou a provedením zásadně konkuruje kouskům z první desky (Perfect nebo Dogs), ač si Troy pro sebe vyhrazuje mnohem méně prostoru.

Po Butter následuje posledních pět písní, které společně tvoří grandfinále celé nahrávky, začínající nepopsatelně osudovou Queen of What. Chrámová rozlehlost skladby a Troyův uzounký hlas zní dohromady tak neobvykle, že jen těžko co dalšího říct. Je to něco mezi překvapením a ukolébanou potřebou triviální fatality červené knihovny. Finální Curses je zase ve srovnání s předchozími dvanácti songy překvapivě odsýpající a rytmická skladba, která zanechává zcela jistný dojem než předešlých pětačtyřicet minut. A ty tři songy mezi fungují jako pontonový most mezi světem, jímž deska provází, a světem, v nějž ústí. Jen těžko lze odejít od ...Is with the Demon po jednom poslechu s jasným názorem a pocitem.

Info

Troy von Balthazar Is with the Demon (Vicious Circle / Cargo, 2012)
www.troyvonbalthazar.net

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Úprimná láska k hudbe (Alfie Templeman)

Jakub Veselý 21.11.2024

Inšpiráciami sa Templeman netají, na R&B a soulových prvkoch sa podpísala hudba Stevieho Wondera a Princea, indie rock s jemnou psychedéliou pripomínajú Tame Impala alebo MGMT.

Spojit žánry a vysvobodit z melancholie (Jiný metro)

Magdalena Fendrychová 11.11.2024

Texty se nezabývají současnými společenskými problémy nebo zásadními citovými zvraty, spíš popisují každodenní situace a fantazie.

Pořád překvapivý soundscape (The Necks)

Žofie Křížková 05.11.2024

Dvaačtyřicetiminutová stopáž zahrnuje jediný track a ten nabízí ponor do hluboce meditativní lázně neopakovatelných nuancí. Za týden v Praze.

Románek pozdního léta (Julia-Sophie)

Sára Prostějovská 28.10.2024

Synthpopové Forgive Too Slow vypráví deset krátkých příběhů lásky, jíž autorka v každém z nich nahlíží jinýma očima.

Rod se i přes nesnáze podařilo zachovat... (Rod Draka, druhá série)

Šimon Žáček 28.10.2024

Druhá série Rodu draka se tak moc věnuje intimním chvílím rodinných členů, až zapomíná na zásadní konflikt. Anebo je to záměr?

Inšpiratívna periférna osmóza (JAMA 2024)

Lea Valentová 25.10.2024

Dômyselnú dramaturgickú pavučinu tak organizačný tím pretkal napríklad lokálnymi mýtmi aj ladením nástrojov z mimoeurópskych lokalít.

Dekonštruovať tradície (Nathan Bowles Trio)

Michal Berec 05.10.2024

Nosným kameňom je hypnotická repetitívnosť motívov, improvizácia na pomedzí apalačského folku a jazzu, ktorá sa ale môže postupne začať zlievať.

Ďalší výlet dovnútra (Kee Avil)

Richard Michalik 31.08.2024

Opäť cez vydavateľstvo Constellation (Godspeed You! Black Emperor, Jerusalem in My Heart) a opäť s rovnakým producentom (Zach Scholes).

Nádej na vyslobodenie emócií z masy chladného betónu (Jack the Hipper)

Jakub Veselý 30.08.2024

Názov Doomer Music je na mieste a album nám prináša pohľad do sveta, v ktorom sú ľudské emócie potlačené, kde môžeme vidieť len drsnú schránku panelových domov.

Kluci od velkých jezer z Ohia objevili svět (Cloud Nothings)

David Stoklas 27.08.2024

Final Summer je deska, ze které čiší životní síla a touha něco dělat. A dělat to navzdory příkořím.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace