Šimon Žáček | Články / Recenze | 31.07.2024
Dalo by se říct, že v poslední době není pověřenější země na sociálně vyostřené thrillery nežli Jižní Korea. Ostře kritizovat konzumní společnost dokázala již několikrát, což mnohdy vedlo i k mezinárodnímu úspěchu – zejména v případě oscarového Parazita či streamovacího megahitu Hra na oliheň. Podobných příkladů bychom mohli najít hned několik (snímky Mutant, Vlak do Pusanu, Betonová utopie či seriál The Glory), až se zdá, že je tento žánrový formát zcela obnošený. Nová minisérie The 8 Show, jež vyšla v květnu na Netflixu, však podává kritiku sociálních poměrů v zatím nejzábavnější, nejvyhraněnější a nejsoustředěnější podobě.
Premisa je přitom jednoduchá. Sledujeme příběh bývalého prodavače samoobsluhy, který se v nehostinném Soulu zadlužil natolik, že je odhodlaný spáchat sebevraždu. Vtom mu přijde esemeska z anonymního čísla, aby zvážil nabídku vydělat si pořádný balík při blíže nespecifikované pracovní příležitosti. V bizarním areálu s kýčovitými instalacemi se setká s dalšími sedmi nešťastníky a všem jsou představena bazální pravidla. Háček je v tom, že kolektiv musí teprve zjistit, co se po nich chce.
Výstavba příběhu si nehraje pouze s postavami, ale i s diváky, neboť spolu s protagonisty zjišťujeme, co je zakázáno, co povoleno a co nařízeno neznámými zadavateli. Spolu s novými poznatky se formuje dynamika v nesourodé skupině; postavy jsou rozděleny do osmi pater na základě čísla, které si při vstupu zvolily. Stěžejní pak je zjištění, že jednak jídlo je pro celou osmici posíláno z vrchního patra, jednak že čím nižší patro, tím méně si člověk vydělá. Žezla se tedy ujme lstivá umělkyně z nejvyššího patra.
The 8 Show na sebe v dobrém upoutá i vysokou mírou stylizace. Představení každé hry či nového pravidla je doprovozena komickou hudbou, voiceoverem hlavního hrdiny a ostrými střihovými přechody. Výjimečně se objevující flashbacky jsou poté zajímavě odlišovány formátem 1:1, který se změní v klasický 16:9 vždy, když postava vstoupí do areálu.
Analyzovat pozoruhodný fikční svět seriálu a to, jak se mění naše otázky během jeho sledování, by vystačilo na několikastránkovou esej. Nejpodstatnější je, že The 8 Show se opravdu soustředí na osm postav v přítomném čase. A co více, všichni, s výjimkou karikování dvou primárních antagonistů (kromě zmíněné umělkyně agresivní macho z šestého patra), jsou vykresleny jako psychologicky komplexní jedinci. V tom se liší od mnohých podobných filmů a seriálů, které vsázejí na typizované charaktery.
The 8 Show dokáže účinkovat na několika úrovních kritiky základů kapitalistické společnosti. Komornější podoba seriálu sluší, drsnější scény fungují zcela přirozeně v kontrastu ke komediálnějším extravagantnějším pasážím. Stejná postava nám jednu chvíli může připadat dobrá, v dalším okamžiku překvapí nějakou negativní vlastností. Proto také od seriálu plného překvapivých zvratů a cliffhangerů nelze odtrhnout oči.
Jiří V. Matýsek 20.12.2024
Do světa písničkářů se noří nová publikace novináře, muzikanta a pečlivého lovce příběhů písní Michala Bystrova Hvězdy v polostínu. Nabízí stovku portrétů písničkářů ze šedesátých let.
Matej Žofčín 18.12.2024
Keď internet objavil na Bandcampe jeho album To See the Next Part of the Dream, ľudia o ňom na stránkach ako Rate Your Music a Reddit nevedeli prestať rozprávať.
Martin Zoul 17.12.2024
Jsou tabu a tabu. Některá se zhroutí při sebedrobnějším otočení dějinného soukolí, jiná působí dojmem monolitu, do kterého byly při vzniku člověka vyryty základní zákony lidství.
Jakub Veselý 10.12.2024
Portfólio koluje pomedzi rockovými pasážami, jazzovými improvizáciami, punkovým rázom a avantgardným experimentálnym prístupom k hudbe.
Filip Peloušek 05.12.2024
Povznášející, psychedelií a euforií prosáklá hudba doplněná o do výšky vyhnaný zpěv Joshuy Hodgese v protikladu s texty plnými pochybností.
Kristina Kratochvilová 25.11.2024
Představu pozlátka tvrdě zadupává do země špinavá realita plná absťáku, démonů, lítosti a vyhasínajících životů Laneganových blízkých.
Šimon Žáček 24.11.2024
Zdánlivě banální příběh Anory skrývá krásy i ošklivosti chybujících lidí ve stále více matoucím světě.
Jakub Veselý 21.11.2024
Inšpiráciami sa Templeman netají, na R&B a soulových prvkoch sa podpísala hudba Stevieho Wondera a Princea, indie rock s jemnou psychedéliou pripomínajú Tame Impala alebo MGMT.
Magdalena Fendrychová 11.11.2024
Texty se nezabývají současnými společenskými problémy nebo zásadními citovými zvraty, spíš popisují každodenní situace a fantazie.
Žofie Křížková 05.11.2024
Dvaačtyřicetiminutová stopáž zahrnuje jediný track a ten nabízí ponor do hluboce meditativní lázně neopakovatelných nuancí. Za týden v Praze.