Články / Profily

(U)tajený klenot Nového Zélandu

(U)tajený klenot Nového Zélandu

redakce | Články / Profily | 28.11.2013

Kdyby mi někdo před pár měsíci řekl, že budu psát o Seth Frightening, zaťukal bych si jen sardonicky na čelo. Mé první setkání neproběhlo zrovna ku spokojenosti obou. Na festivalu Camp A Low Hum jsem odzíval pár písní a odešel poměrně znuděn s tím, že jsem si floutka na pódiu zařadil do škatulky k dalším ufňukánkům.

Člověk míní, pánbů mění. Od zmíněného festivalu jsem viděl Seana Kellyho (hlavní postavu Seth Frightening) několikrát a vztah se postupně vyrovnával. Když jsem se zúčastnil (skvělé!) akce Weird Folk for Weird Folk v kryptě kostela sv. Marie ve Wellingtonu, bylo to tak dobré, že jsem místy (a to velmi často) omdléval blahem.

Máme-li připodobnit poměrně originální zvuk Seth Frightening k něčemu, zkouším freak folkové běsnění Animal Collective, Sufjana Stevense, „divňouse“ kolem finského vydavatelství Fonal či třeba Fursaxu. Sami Seth Frightening se škatulkují jako folk-noise, chytlavé melodie narušují psychedelickými sonickými vpády.

Aby to nebylo tak jednoduché, je rozdíl, zda vystupuje Sean Kelly sám, anebo s kapelou. Pokud hraje sám s kytarou, je produkce intimnější, charakterizovaná vysoce položeným, až ženským hlasem, s občasnými emocorovými výkřiky. Zvuk kapely je rockovější, jde o mutaci post-rocku a noise rocku naroubovanou folkem. Kromě Kellyho tvoří kapelu nejčastěji stálý spolupracovník, velký kamarád a další figurka wellingtonského „podzemí“ Thomas Lambert (má vlastní dronový projekt i. ryoko; spolu se podíleli na těžce psychedelickém a fantastickém soundtracku na pomezí weird folku, ambientu, noise a drone music k divadelní performanci o konci světa – Eschaton Soundrack). Kelly je také člen méně „komplikovaných“ písničkářských Seth & Merle. Pokud neskousnete Seth Frightening, vřelé doporučení.

Seana jsem několikrát potkal v ulicích Wellingtonu, kde je v současnosti usazen, působí tak, že byste mu i pětidolar hodili – asi navždy ho budu mít zafixovaného v momentce před kostelem sv. Marie jako „trhana“ držícího v jedné ruce ošoupaný pedál s kytarou a v druhé rozpitou petku cideru. Avšak museli byste být slepí, abyste si nevšimli jeho kultovního statusu. Neobejde se bez něj prakticky žádná (undergroundová) akce, kde většinou vystupuje poslední – jako „velká“ hvězda. (O něčem vypovídá i fanpage na facebooku ). Kelly má za sebou také předskakování před velkými indie jmény jako Jonsi, Grizzly Bear, Beirut.

Než se pustíme do tvorby Seth Frightening, je třeba zmínit jednu důležitou věc, v dnešním cynickém světě stojící opět na okraji, a to, že veškerá jeho tvorba je založena na totální upřímnosti. A syrovosti.

Začneme Seannovou tvorbou na střední škole, z níž vybral na nahrávku B. Hoo/High school pět písní, které jsou tak dobré, že byste si nejraději usekali obě ruce. Nemusíte být příznivcem žádného alternativního třeštění, dokonce můžete poslouchat něco jako Kryštof, ale prostě musíte podlehnout. Posmutnělý lo-fi folk, který si Sean nahrával ve svém pokojíčku, staví na tradiční písničkové struktuře a obsahuje jen pár pazvuků, jako je třeba startování letadla. Za všechny třebas píseň Raven, při jejímž refrénu přestávám pravidelně i nepravidelně dýchat.

Docela si dovedu představit ten šok v roce 2010, který způsobil debut The Prince and His Madness. Něčím mi připomíná debut kanadských Final Fantasy (v náladě a dopadu na scénu), akorát místo houslí hraje prim kytara. Hudba kopíruje název, rozkročuje se mezi aristokratismem vlastní výjimečnosti, výbuchy šílenství a mladistvou radostí. Já jsem v (pozitivním) šoku doteď. (Mimochodem, stále je v prodeji limitovaná edice cd.)

O dva roky později (po malém intermezzu v podobě krásného – slabé slovo! – třípísňového B. Hoo) kontrují Seth Frightening nahrávkou plnou obsese sexem a smrtí (ach ano, píše se rok 2012 a blíží se datum 21. 12.) Don’t You Worry (Heat Death), která už charakterizuje současnou podobu. Písničková struktura se začíná rozmělňovat, přibývají hlukové a meditativně šamanské pasáže, nadpozemské melodie, zvláštní změny temp, stopáž ve většině přesahuje pět minut, vítejte ve světě weird folku. Písně Into the Water a Rebirth jsou tak něžné, že bratr tipoval (psych folkovou) Marrisu Nadler. Inu, není to ona. V podstatě ženský vokál, bez jakéhokoliv přehánění liga mistrů divného folku. Nebe se volá Seth Frightening. Chlapci v průběhu zdrsňují, v takové Don’t You Worry I Know zní skřeky jako z hlubiny samotných pekel a přidává se i hřmění apokalyptického post-rocku (Sending Stones).

Urine (A Container) z října letošního roku pokračuje v trendu drobení a destrukce písňových struktur ve prospěch táhlejších ploch a přimíchávání noisových prvků, žádné popovatění se nekoná. Asi nikoho nepřekvapí, že jde opět o zářez vynikající, ovšem stín Heat Death nepřekračuje.

Od posledního koncertu a současného poslechu nahrávek si jen mohu ukroutit hlavu, proč ten klučina není hvězdou světového formátu. Není totiž o nic horší než výše zmiňovaní interpreti, ba i lepší. Když trochu zagůglíte, není si o něm ani co počíst. Co se týče českých serverů – žádné překvapení, ale ignorace ve světě je mi podivná, protože jsem přesvědčen, že až se vydají Seth Frightening na tour, bude se uslintávat blahem, tak jako kdysi na koncertech Islaja nebo nyní u Grimes, které svého času znal také jen okruh nadšenců. Samozřejmě se mohu splést a možná se také Kelly spokojí s Wellingtonem, ale i tak jsme spolu s Full Moonem učinili první krok do informační temnoty.

P.S.: Všechny zmiňované nahrávky Seth Frightening si můžete poslechnout a stáhnout zdarma na bandcamp. Finační podpora je vítaná.

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Nenalezeny žádné záznamy.

Model/Actriz: Cválaví jezdci taneční apokalypsy

Jan Krejča 05.08.2024

Nepotlačovat emoce, touhy, ani chuť po zvukové dekonstrukci. Ve středu společně s Lakoon v Bike_Jesus.

Niño de Elche, zabiják flamenka

Jiří Moravčík 08.07.2024

Tak jak ho podle něho Pánbůh umístil do nepatřičného těla, je mu těsné i flamenco a než by se jeho pravidly nechal omezovat, identifikuje se jako ex-flamenco. Letos na Colour…

Kim Gordon, relevantnější než kdy dřív

Jan Krejča 29.06.2024

Každá osobnost bývá potomkem svého díla, každá osobnost bývá poměřována silou charizmatu. Ne každá však dosáhne ideální kumulace zkušenosti, přehledu a nadčasového přístupu v pozdějším věku.

Full Moon Stage 2024: ||ALA|MEDA||

redakce 22.03.2024

Hutné a pestré taneční rytmy doplňuje industriální produkce i jasně psychedelické poselství, daleko nejsou karibští experimentátoři a rukodělná elektronika Nyege Nyege.

Full Moon Stage 2024: Lenhart Tapes

redakce 21.03.2024

Projekt, za kterým stojí někdejší srbský kulturní publicista, bývalý člen noiserockové kapely Klopka za pionira a dua Pamba Vladimir Lenhart.

Full Moon Stage 2024: Aunty Rayzor

redakce 20.03.2024

Její rýmy vždy krájející správný beat s precizností skalpelu jsou jedním z nejvýraznějších exportních produktů Hakuna Kulala po boku dalších raperek jako MC Yallah.

Full Moon Stage 2024: Fat Dog

redakce 20.03.2024

Pětice pokračuje v ADHD produkci scény okolo klubu Windmill (Black Midi, Squid), tamní kapely se nerozpakují mixovat téměř cokoli, co projde kolem nich.

Full Moon Stage 2024: Derya Yıldırım & Grup Şimşek

redakce 19.03.2024

Fenomén anatolské psychedelie pronikl do širších kruhů před více než dekádou, skupiny jako Baba Zula jej prosadily mezi hudební fajnšmekry.

Full Moon Stage 2024: Irreversible Entanglements

redakce 18.03.2024

Jejich improvizovaný, konfrontační způsob hraní v propojení s mluveným slovem je zbaven jakékoliv abstrakce a místo toho volí formu jasného, ritualistického apelu plného hněvu.

Full Moon Stage 2024: Freekind.

redakce 18.03.2024

Za jemnými elementy R&B, jazzu a neosoulu nasátými něžností a křehkostí na míru Lauryn Hill se skrývá prosté motto „be free. be kind“.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace