Tomáš Hladký | Články / Recenze | 15.12.2022
Eddie Vedder vždy tvrdil, že nejlepší na tom být rockovou hvězdou je, že se potkáte s jinými rockovými hvězdami. A na nové desce se jimi doslova obklopil. Navíc vzdal poctu těm, které má rád a k jejichž odkazu se otevřeně hlásí.
První Vedderova sólová deska po jedenácti letech, Earthling, kombinuje tvůrčí postoj rockera, kterým zůstává ve stále aktivních Pearl Jam, a písničkáře, jímž se prezentuje na sólové dráze. Už úvodní skladba předestírá, že tentokrát to bude o něco tvrdší, a hned další, Power of Right, vrací svět o třicet let zpět. Tohle je Vedder. Takový, jaký ho známe ze zlatých časů domovské kapely. Ostrý kytarový riff, zdánlivě nenavazující melodické přechody a do toho rozezlený hluboký vokál.
Deska je vůbec tvořená emotivními skoky – od nasranosti v Brother the Cloud (která naráží na sebevraždu Chrise Cornella) přes „rozdováděnou“ Try, která je plná pochopení, že ať se děje cokoliv, má cenu bojovat, a celé album ukončuje On My Way. Ta je autorovým rozloučením. Skladba podobná raným Pearl Jam, ale přitom klidná a umírněná, do níž je zakomponována nahrávka hlasu zesnulého otce, kterého léta považoval za pouhého rodinného přítele.
Písně koření spolupráce s jinými hudebními stars. Na bicí ho doprovází Chad Smith z Red Hot Chili Peppers a na kytaru Josh Klinghoffer, dnes již zase bývalý kytarista stejné kapely. Hudebně pomohli i Elton John, Ringo Starr nebo Stevie Wonder a Vedder se netají jejich inspiracemi, přiznává je. Například Mrs. Mills, kterou nahrál s Ringo Starrem, má hřejivý Beatles vibe a takovou Long Way si snadno spleteme s tvorbou Toma Pettyho. A že na ní spolupracoval Benmont Tench, Pettyho spoluhráč, není náhoda.
Album působí jako průřez hudební historií, od písní takřka folkových přes pop-rock, grunge až po vzteklý punk rock. Ikona grungeových devadesátek nejen že křísí agresi této éry, ale ukazuje i svou jemnější stránku, kterou známe z předchozích sólovek.
Eddie Vedder do svých textů často promítal složitou životní cestu, rodinné problémy i politické názory a nikdy se netajil velkou inspirací v práci kolegů. Na nové desce to není jen inspirace, cíleně se snaží, aby to znělo jako „něco od nich“. Zároveň je pořád naštvaný i frustrovaný, jen někdejší bezvýchodnost, sebelítost a smutek nahrazuje smíření.
Kristina Kratochvilová 25.11.2024
Představu pozlátka tvrdě zadupává do země špinavá realita plná absťáku, démonů, lítosti a vyhasínajících životů Laneganových blízkých.
Šimon Žáček 24.11.2024
Zdánlivě banální příběh Anory skrývá krásy i ošklivosti chybujících lidí ve stále více matoucím světě.
Jakub Veselý 21.11.2024
Inšpiráciami sa Templeman netají, na R&B a soulových prvkoch sa podpísala hudba Stevieho Wondera a Princea, indie rock s jemnou psychedéliou pripomínajú Tame Impala alebo MGMT.
Magdalena Fendrychová 11.11.2024
Texty se nezabývají současnými společenskými problémy nebo zásadními citovými zvraty, spíš popisují každodenní situace a fantazie.
Žofie Křížková 05.11.2024
Dvaačtyřicetiminutová stopáž zahrnuje jediný track a ten nabízí ponor do hluboce meditativní lázně neopakovatelných nuancí. Za týden v Praze.
Sára Prostějovská 28.10.2024
Synthpopové Forgive Too Slow vypráví deset krátkých příběhů lásky, jíž autorka v každém z nich nahlíží jinýma očima.
Šimon Žáček 28.10.2024
Druhá série Rodu draka se tak moc věnuje intimním chvílím rodinných členů, až zapomíná na zásadní konflikt. Anebo je to záměr?
Lea Valentová 25.10.2024
Dômyselnú dramaturgickú pavučinu tak organizačný tím pretkal napríklad lokálnymi mýtmi aj ladením nástrojov z mimoeurópskych lokalít.
Michal Berec 05.10.2024
Nosným kameňom je hypnotická repetitívnosť motívov, improvizácia na pomedzí apalačského folku a jazzu, ktorá sa ale môže postupne začať zlievať.
Richard Michalik 31.08.2024
Opäť cez vydavateľstvo Constellation (Godspeed You! Black Emperor, Jerusalem in My Heart) a opäť s rovnakým producentom (Zach Scholes).