prof. Neutrino | Články / Recenze | 23.12.2022
Čas od času se objeví publikace, která chce komplexně popsat vesmír, život a vůbec a nemusí jít zrovna o sci-fi. Kvantový fyzik a „strunový“ teoretik a autor bestsellerů Elegantní vesmír (2001) či Skrytá realita (2011), Brian Greene, se o něco takového pokusil ve své zatím poslední knize Až do konce času. A bere to od velkého třesku až po velký krach.
Dozvíte se v ní, že základem dynamiky vesmíru je „entropický taneček“, o jehož směřování a podobu se přetahují dvě termodynamické síly – nukleární a gravitační. Vše pak obklopuje temná hmota, která je však pouze teoreticky předpokládaná, nikoliv skutečně pozorovatelná. Kvantová fyzika totiž pracuje s pravděpodobností, nikoliv se skutečností. Veškerá hmota tak dle inflační teorie směřuje k entropii, tedy ke konečnému rozpadu… Bez obav, ještě máme několik miliard let, než se rozpínající se vesmír zhroutí do sebe. Ale může to být i jinak.
Greene řeší vesmír, taky původ života, vznik člověka a vědomí. Pouští se dokonce, coby syn hudebníka, do teoretizování o umění. Paradoxní je, že vše – živé i neživé – se skládá ze stejných elementárních částic, takže rozdělení na živou a neživou hmotu je pouze efemérní konstrukt lidské mysli. Autor rovněž jako správný vědec přiznává, že věda umí pozorovat a vypočítat například děje probíhající v mozku, ale už nedokáže říct, kde sídlí vědomí a co to vlastně je.
Teoretická fyzika, pokud je poctivá, může pouze naznačovat, nikoliv tvrdit, že má objektivní pravdu. V této podobě je to tedy spíš hra kreativců a jistý druh umění než skutečně aplikovaná věda, i když se odvolává na matematiku. Zdá se, že vesmír a život je stále plný záhad a skutečných objasnění jen minimum. Vesmír a život tak zůstává pořád velkým dobrodružstvím.
Jakub Veselý 21.11.2024
Inšpiráciami sa Templeman netají, na R&B a soulových prvkoch sa podpísala hudba Stevieho Wondera a Princea, indie rock s jemnou psychedéliou pripomínajú Tame Impala alebo MGMT.
Magdalena Fendrychová 11.11.2024
Texty se nezabývají současnými společenskými problémy nebo zásadními citovými zvraty, spíš popisují každodenní situace a fantazie.
Žofie Křížková 05.11.2024
Dvaačtyřicetiminutová stopáž zahrnuje jediný track a ten nabízí ponor do hluboce meditativní lázně neopakovatelných nuancí. Za týden v Praze.
Sára Prostějovská 28.10.2024
Synthpopové Forgive Too Slow vypráví deset krátkých příběhů lásky, jíž autorka v každém z nich nahlíží jinýma očima.
Šimon Žáček 28.10.2024
Druhá série Rodu draka se tak moc věnuje intimním chvílím rodinných členů, až zapomíná na zásadní konflikt. Anebo je to záměr?
Lea Valentová 25.10.2024
Dômyselnú dramaturgickú pavučinu tak organizačný tím pretkal napríklad lokálnymi mýtmi aj ladením nástrojov z mimoeurópskych lokalít.
Michal Berec 05.10.2024
Nosným kameňom je hypnotická repetitívnosť motívov, improvizácia na pomedzí apalačského folku a jazzu, ktorá sa ale môže postupne začať zlievať.
Richard Michalik 31.08.2024
Opäť cez vydavateľstvo Constellation (Godspeed You! Black Emperor, Jerusalem in My Heart) a opäť s rovnakým producentom (Zach Scholes).
Jakub Veselý 30.08.2024
Názov Doomer Music je na mieste a album nám prináša pohľad do sveta, v ktorom sú ľudské emócie potlačené, kde môžeme vidieť len drsnú schránku panelových domov.
David Stoklas 27.08.2024
Final Summer je deska, ze které čiší životní síla a touha něco dělat. A dělat to navzdory příkořím.