David Vo Tien | Články / Recenze | 03.03.2014
Je možné, aby postrocková kapela hrála punk? Můžou ve dvě hodiny vybuchnout hvězdy? Než zodpovíme tyto otázky, je třeba trochu odbočit a vyjasnit pár věcí. Post-rock není pouze delay pedál, co nejde vypnout. Ani osvědčené schéma tichého pidlikání s pětiminutovou gradací zakončenou hlukovým blázincem. A Thee Silver Mt. Zion Memorial Orchestra nejsou rozhodně plagiátoři ani epigoni s nálepkou „GY! BE, akorát že zpívaj“. Jsou to hledači vlastní zvukové formy. Právě ze srovnání vyplyne jejich rozdílnost, a tím pádem i jedinečnost. Zatímco černý císař je introvert otočený zády ve tmě, Zion zalévá světlem a dívá se vám do očí.
Efrim Menuck každou skladbu uvádí názvem, Austerity Blues posílá na Ukrajinu. Na konci zpívá: „Lord let my son live enough to see that mountain torn down“ - je třeba něco dodávat? Během koncertu děkuje a všichni se usmívají. Radost hrát. Radost poslouchat. Jeho nezaměnitelný vokální projev je plný vzdoru, odhodlání, smutku i naděje, stejně jako jsou jeho texty. Sociální kritika se srdcem na dlani. „All our cities gonna burn/ All our bridges gonna snap/ All our pennies gonna rot/ Lightning roll across our tracks/ All our children gonna die.“
Stejně jako nová deska je uvedena nejopravdovějšími slovy, i před Dobeškou pronese dětský hlásek: nestůj tam tak a předstírej se mnou, že ve dvě hodiny vybuchnou hvězdy. Dětská hravost a vidění světa bez hranic přesně vystihuje jejich hudbu. V momentě, kdy celá kapela zpívá „Fuck off/ Get Free/ We pour light on everything...,“ stává se refrén manifestem hudby, vyjádřením sdíleného. Některé pasáže jsou regulérními fuzzovými válkami mezi kytarou a basou, jindy zase představují doommetalové padání kamenů s freejazzovými bicími. Záchvěvy, které když prošvihnete, druhou šanci nemáte.
Housle neznamenají folk. Se zavřenýma očima není těžké je považovat za druhou kytaru, kterou Thee Silver Mt. Zion Memorial Orchestra nemají. Hlukové stěny a smyčky. Pedalboard, se kterým by si vystačil i kytarista. Hravost. Na kontrabas je očividně možné slapovat, hrát smyčcem, hrát přes zkreslení nebo si ze „špetky“ udělat trsátko a vyprásknout tremolo jak na kytaru. Někdy i v průběhu jediného songu. Kreativita nepovažuje slovo „nejde“ za odpověď. Fuck off. Get free.
Thee Silver Mt. Zion Memorial Orchestra (can)
1. 3. 2014, Divadlo Dobeška, Praha
foto © Kryštof Havlice
Jakub Veselý 21.11.2024
Inšpiráciami sa Templeman netají, na R&B a soulových prvkoch sa podpísala hudba Stevieho Wondera a Princea, indie rock s jemnou psychedéliou pripomínajú Tame Impala alebo MGMT.
Magdalena Fendrychová 11.11.2024
Texty se nezabývají současnými společenskými problémy nebo zásadními citovými zvraty, spíš popisují každodenní situace a fantazie.
Žofie Křížková 05.11.2024
Dvaačtyřicetiminutová stopáž zahrnuje jediný track a ten nabízí ponor do hluboce meditativní lázně neopakovatelných nuancí. Za týden v Praze.
Sára Prostějovská 28.10.2024
Synthpopové Forgive Too Slow vypráví deset krátkých příběhů lásky, jíž autorka v každém z nich nahlíží jinýma očima.
Šimon Žáček 28.10.2024
Druhá série Rodu draka se tak moc věnuje intimním chvílím rodinných členů, až zapomíná na zásadní konflikt. Anebo je to záměr?
Lea Valentová 25.10.2024
Dômyselnú dramaturgickú pavučinu tak organizačný tím pretkal napríklad lokálnymi mýtmi aj ladením nástrojov z mimoeurópskych lokalít.
Michal Berec 05.10.2024
Nosným kameňom je hypnotická repetitívnosť motívov, improvizácia na pomedzí apalačského folku a jazzu, ktorá sa ale môže postupne začať zlievať.
Richard Michalik 31.08.2024
Opäť cez vydavateľstvo Constellation (Godspeed You! Black Emperor, Jerusalem in My Heart) a opäť s rovnakým producentom (Zach Scholes).
Jakub Veselý 30.08.2024
Názov Doomer Music je na mieste a album nám prináša pohľad do sveta, v ktorom sú ľudské emócie potlačené, kde môžeme vidieť len drsnú schránku panelových domov.
David Stoklas 27.08.2024
Final Summer je deska, ze které čiší životní síla a touha něco dělat. A dělat to navzdory příkořím.