Články / Recenze

Weezer se po čtyřech letech vracejí klasicky

Weezer se po čtyřech letech vracejí klasicky

Peter Forgáč | Články / Recenze | 06.11.2014

Devadesátá léta byla pro hudební svět jedním z nejzásadnějších období. Přinesla kapely, které se staly legendární, i tucty dalších, které upadly v zapomnění a ztratily se ve spleti zaměnitelných. Když se v roce 1994 objevili na scéně Weezer, na jejichž čele stál až stereotypně vypadající "nerd" Rivers Cuomo, asi málokdo by si pomyslel, že tahle kapela tu bude i po dvaceti letech a bude bavit lidi nezaměnitelným zvukem a stylem.

Americká čtveřice nedávno vydala už devátou desku Everything Will Be Alright in the End, která přichází po dvou albech, jimž se dostalo smíšených kritik. Teď slyšíme snahu o návrat. A základ tomu položil producent Rick Ocasek, veterán mající zásluhu i na dvou ohromně úspěšných deskách Wezzer – The Blue Album (1993) a The Green Album (2001).

Tvrdý kytarový zvuk spojený s jemným vokálem, powerpopové chytlavé melodie a tzv. tongue in cheek humor, typický pro Cuoma. To všechno, pro co se Weezer stali populární, najdete taky na nové nahrávce. Pochopíte to už při první skladbě Ain't Got Nobody, po níž se Cuomo jako by omlouvá: "I thought I'd get a new audience/ I forgot that disco sucks," a mohutné kytary v Back to the Shack mu dávají za pravdu. Weezer nostalgicky vzpomínají na klasické časy rockové hudby a rockových kapel.

Tematicky jsou skladby rozděleny do tří bloků. Cuomo se v nich zaměřuje na vztahy k ženám, ostatním lidem a fanouškům a v tom posledním ke svému otci. K první skupině patří songy jako Lonely Girl, Da Vinci, Go Away nebo Cleopatra, všechny s chytlavými melodiemi a poněkud kýčovitými texty: "Stephen Hawking can’t explain you/ Rosetta Stone could not translate you." Cleopatra je z této části asi nejlepším počinem, přechází od akustického úvodu s chytlavým refrénem až k metalovým riffům. Druhé téma je až dramaticky rozvinuto v písních I've Had It Up To Here a The British Are Coming. I've Had It Up To Here vznikla za spolupráce s Justinem Hawkinsem z The Darkness a je to rozhodně znát, tyhle skladby by se však daly zařadit k těm slabším. Závěr, jak napovídá název Foolish Father, je o vztahu k otci. Pro Cuoma evidentně velké téma, poněvadž mu věnoval i trojdílný "opus" plný kytarových zvratů, sól a monumentálních melodií.

Už album Hurley (2010) naznačilo budoucí směr, na novince už zcela rozvinutý. Weezer natočili solidní materiál založený na volném konceptu. Ano, Weezer jsou kapelou, která už léta hraje podle stejného vzorce, zároveň je však jednou z těch, které to dělat umí a uvědomují si to. Everything will be alright in the end.

Info

Weezer - Everything Will Be Alright in the End (Republic, 2014)
www.weezer.com

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Úprimná láska k hudbe (Alfie Templeman)

Jakub Veselý 21.11.2024

Inšpiráciami sa Templeman netají, na R&B a soulových prvkoch sa podpísala hudba Stevieho Wondera a Princea, indie rock s jemnou psychedéliou pripomínajú Tame Impala alebo MGMT.

Spojit žánry a vysvobodit z melancholie (Jiný metro)

Magdalena Fendrychová 11.11.2024

Texty se nezabývají současnými společenskými problémy nebo zásadními citovými zvraty, spíš popisují každodenní situace a fantazie.

Pořád překvapivý soundscape (The Necks)

Žofie Křížková 05.11.2024

Dvaačtyřicetiminutová stopáž zahrnuje jediný track a ten nabízí ponor do hluboce meditativní lázně neopakovatelných nuancí. Za týden v Praze.

Románek pozdního léta (Julia-Sophie)

Sára Prostějovská 28.10.2024

Synthpopové Forgive Too Slow vypráví deset krátkých příběhů lásky, jíž autorka v každém z nich nahlíží jinýma očima.

Rod se i přes nesnáze podařilo zachovat... (Rod Draka, druhá série)

Šimon Žáček 28.10.2024

Druhá série Rodu draka se tak moc věnuje intimním chvílím rodinných členů, až zapomíná na zásadní konflikt. Anebo je to záměr?

Inšpiratívna periférna osmóza (JAMA 2024)

Lea Valentová 25.10.2024

Dômyselnú dramaturgickú pavučinu tak organizačný tím pretkal napríklad lokálnymi mýtmi aj ladením nástrojov z mimoeurópskych lokalít.

Dekonštruovať tradície (Nathan Bowles Trio)

Michal Berec 05.10.2024

Nosným kameňom je hypnotická repetitívnosť motívov, improvizácia na pomedzí apalačského folku a jazzu, ktorá sa ale môže postupne začať zlievať.

Ďalší výlet dovnútra (Kee Avil)

Richard Michalik 31.08.2024

Opäť cez vydavateľstvo Constellation (Godspeed You! Black Emperor, Jerusalem in My Heart) a opäť s rovnakým producentom (Zach Scholes).

Nádej na vyslobodenie emócií z masy chladného betónu (Jack the Hipper)

Jakub Veselý 30.08.2024

Názov Doomer Music je na mieste a album nám prináša pohľad do sveta, v ktorom sú ľudské emócie potlačené, kde môžeme vidieť len drsnú schránku panelových domov.

Kluci od velkých jezer z Ohia objevili svět (Cloud Nothings)

David Stoklas 27.08.2024

Final Summer je deska, ze které čiší životní síla a touha něco dělat. A dělat to navzdory příkořím.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace