Daniel Nádler | Články / Recenze | 19.01.2018
Atlantský trap dosáhl svého vrcholu. Několik měsíců dominující “soundcloudový”, někdy také “cloudový rap”, jehož epicentrem je jižní Florida, se stal nejsledovanější hiphopovou scénou. Nová vlna pyšnící se hédonismem má jediné heslo, a tím je ignorance. Mezi nejvlivnější protagonisty žánru patří dvojice blízkých přátel Lil Pump a Smokepurpp. Oba nedávno vydali své debutové desky, a zatímco Lil Pump servíruje světlé chvilky svého výstředního života, mezi které patří nakupování drahých hodinek a užívání si nejlepších opiátů v obklopení ženami, Smokepurpp dokáže zabrousit do temnějších poloh. Jak dopadl jeho debut Deadstar?
Nehledejme propracované slovní obraty, zde kraluje ryzí hloupost a jednoduchost. Přestože se může zdát, že texty jednotlivých písní jsou převzaté dětské básničky oděné do explicitní a velmi vulgární uniformy, jejich krása je v tom, že nejde o žádný promyšlený kalkul, ale o čistý narcismus. Kouzelný nápoj lean, spousta sexu a drog, všechno tu najdeme, a Smokepurpp tak naplňuje obraz zhýralé rockové hvězdy. Nepotřebuje přátele, stačí když máte v garáži Audi a Rolls Royce – i takovými moudry budete zahrnuti. Jakkoliv to zní hloupě a pošetile, stejně tomu propadnete díky Smokepurppově autentičnosti a upřímnosti.
Deska má na dnešní poměry dlouhou stopáž osmnácti tracků, když obsahuje starší a chytlavé singly Audi, Different Color Molly nebo Bless Yo Trap, ale i svěží, neméně působivé novinky jako Phantom, Drop a Krispy Kreme. Album se může pochlubit hned několika velkými jmény. Ať už to je Chief Keef, Juicy J nebo DRAM, vždy jsou do skladby velmi vhodně začleněni, perličkou na dně je pak Travis Scott, který Smokepurppa podepsal pod svůj label Cactus Jack. Nejzásadnější věc, která nahrávku odděluje od množství současného průměrného hip hopu, jsou dovednosti extravagantního producenta Ronnyho J. Způsob, jakým navodil mimořádně pochmurnou, špinavou a ničivou atmosféru, vyvolává husí kůži a jeho beaty se linou celou stopáží. Deformované basy, které jsou modlou floridského zvuku, sedí ke Smokepurppovi víc, než by se dalo čekat.
Poslední dvě skladby napomůžou k celkovému pochopení díla. Obraz rockové hvězdy se pomalu rozpíjí a u Smokepurppa dochází v důsledku drogového opojení a života na hraně k rozpadu vědomí. R. I. P. Max je věnovaná zesnulému bratrovi, který se předávkoval heroinem, a poslední hřebík do rakve, v níž Smokepurpp leží i na přebalu alba, je skličující track Purgatory. Smokepurpp demonstruje proměnu rockové hvězdy na hvězdu mrtvou.
Smokepurpp – Deadstar (Cactus Jack, 2017)
www.soundcloud.com/smokepurpp
Kristina Kratochvilová 24.11.2024
Představu pozlátka tvrdě zadupává do země špinavá realita plná absťáku, démonů, lítosti a vyhasínajících životů Laneganových blízkých.
Šimon Žáček 24.11.2024
Zdánlivě banální příběh Anory skrývá krásy i ošklivosti chybujících lidí ve stále více matoucím světě.
Jakub Veselý 21.11.2024
Inšpiráciami sa Templeman netají, na R&B a soulových prvkoch sa podpísala hudba Stevieho Wondera a Princea, indie rock s jemnou psychedéliou pripomínajú Tame Impala alebo MGMT.
Magdalena Fendrychová 11.11.2024
Texty se nezabývají současnými společenskými problémy nebo zásadními citovými zvraty, spíš popisují každodenní situace a fantazie.
Žofie Křížková 05.11.2024
Dvaačtyřicetiminutová stopáž zahrnuje jediný track a ten nabízí ponor do hluboce meditativní lázně neopakovatelných nuancí. Za týden v Praze.
Sára Prostějovská 28.10.2024
Synthpopové Forgive Too Slow vypráví deset krátkých příběhů lásky, jíž autorka v každém z nich nahlíží jinýma očima.
Šimon Žáček 28.10.2024
Druhá série Rodu draka se tak moc věnuje intimním chvílím rodinných členů, až zapomíná na zásadní konflikt. Anebo je to záměr?
Lea Valentová 25.10.2024
Dômyselnú dramaturgickú pavučinu tak organizačný tím pretkal napríklad lokálnymi mýtmi aj ladením nástrojov z mimoeurópskych lokalít.
Michal Berec 05.10.2024
Nosným kameňom je hypnotická repetitívnosť motívov, improvizácia na pomedzí apalačského folku a jazzu, ktorá sa ale môže postupne začať zlievať.
Richard Michalik 31.08.2024
Opäť cez vydavateľstvo Constellation (Godspeed You! Black Emperor, Jerusalem in My Heart) a opäť s rovnakým producentom (Zach Scholes).