Anna Mašátová | Články / Reporty | 05.05.2014
I když si na novou desku museli fanoušci Žambochů počkat čtyři roky, tu dobu jim dokázali jednotliví členové hravě vyplnit. Jan Žamboch se dal všanc mrazům i komárům v lesích a natočil oceňované instrumentální album Guitar & Forest, jeho žena Stanislava zase pronikala na dvorky a do ohrad s akordeonem, což zdokumentovala projektem Accordion & Animals, Juru Nedavašku jsme mohli vídat třeba s Beatou Bocek. Právě Guitar & Forest vyšla i díky finanční sbírce na Kreativcisobe.cz. Do vod crowdfundingu se vydávají muzikanti napříč spektrem, proto i žamboší novinka Pól nedostupnosti vznikla za podpory přispěvatelů a nedobytný pól byl rychle dobyt.
Třetí řadovku kapela představuje na turné i se zahraničním hostem, australským písničkářem Petem Uhlenbruchem, vystupujícím pod názvem Owls of the Swamp. I ten dovezl novinku, prozatím oficiálně nevydanou, s názvem Atlas. Světoběžník nahrával leckde a s ledaským, Atlas byl mixován v Reykjavíku a není bez zajímavosti, že jedním z hostů je i Markéta Irglová.
Indie folkař, který si vystačí jen s kytarou a počítačem, bavil příchozí hlavně novými a mnohdy melancholickými písněmi. Going Home, Restless a téměř mayerovská Shapeshifter se k zachmuřenému počasí za okny hodily více než dobře.
I Žamboši vsadili na ukázky z Pólu, šli jsme Závějí, tančili v rytmu Fulghuma i Saroyana, kteří Žambocha inspirovali k písním Miluj mě zlehka, drž mě pevně a Co vteřinu. Kapela stojí na Žambochově kytaře a textech, které doprovází Nedavaškovy perkuse, akordeon a zpěv Stanislavy Žambochové. Někdy vtipní, jindy zahloubaní, Žamboši patří na folkové scéně k tomu nejlepšímu. Zda budou v tažení „co deska, to Anděl“ pokračovat i s polárním albem, na to si budeme muset ještě počkat.
Žamboši + Owls of the Swamp (aus)
2. 5. 2014, Jazz Dock, Praha
foto © Tomáš Moudrý
Jan Starý 20.11.2024
Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.
Jiří V. Matýsek 19.11.2024
„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.
Ema Klubisová 19.11.2024
I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.
Viktor Palák 18.11.2024
Tibet coby bosý Peter Pan morfující v maniakálního kata nás v Praze prováděl odvrácenou stranou anglického venkova i dojímal vzpomínkou na zemřelé.
Filip Peloušek 17.11.2024
Je to sotva pár dnů, co jsem dočetl Piko Apoleny Rychlíkové a Pavla Šplíchala, to mi ještě nedocházelo, jak potřebný kontext mi dodává ke křtu jedné z nejzásadnějších desek letošního…
Viktor Hanačík 07.11.2024
Oba pojí čtyři roky staré album Brass, cit pro ponuřejší vyprávění, jazz-rapové podhoubí a kontrasty z afroamerické historie... A na dlouhém baru La Fabriky mají zemité Primitivo.
Marek Hadrbolec 31.10.2024
„Zahraj Slipknoty!“ zakřičí někdo. „This is going to sound like Slipknot, I'll even take my glasses off for it,“ odpovídá pohotově Igor, načež Stoned Jesus...
Václav Valtr 28.10.2024
„I wanna taste you, taste your lips, feel your hips,“ znělo z pódia, kde stála zpěvačka v rudých šatech, od prvních okamžiků plně pohroužená do hudby.
Veronika Tichá 27.10.2024
Působivá performance irského kvintetu s vervou a nahlas pojmenovala problémy, které vidí kolem sebe a nebojí se o nich mluvit.
Klára Šajtarová 25.10.2024
V hluku se setkává bolest s rozkoší, zoufalství s rezignací, otázka přežití se stává méně o fyzickém těle a více o duchu.