Jindřich Šimon Brundibär | Články / Recenze | 01.08.2017
Liberečtí matadoři ostře sekaných riffů jsou na scéně bezmála třicet let. Za tu dobu stihli poškádlit bezpočet zvukovodů a vyslopat menší přehradu. Na první dobrou nic nového pod slunečníkem. Jenže zrovna tahle sebranka po sobě krom prázdnejch flašek nechala i něco málo dost fajnovejch válů.
Pár obzvlášť vypečenejch věcí se v roce 1995 podařilo během ojedinělé jasné chvilky zachytit na setsakra neveselou nahrávku Závislost. Ta se i s děsuplně „munchovským“ výkřikem na přebalu po téměř čtvrtstoletí dočkala zasloužené reedice s remasterovaným zvukem z temné sluje Miloše Doda Doležela, šedé eminence domácí metalové scény. Obskurní raritka pro nenapravitelné pamětníky útočí silou o průraznosti bouracího kladiva a víc než nostalgickou vzpomínku na bezstarostná devadesátá představuje divokou thrashmetalovou jízdu, po které přichází zasloužená kocovina. Hutná, protrpěná, nepolevující. A jak na potvoru není po ruce žádnej vyprošťovák, takže nezbývá než úpět, čekat a s palčivým sípotem potahovat z posledního olezlýho vajglu. Těžká jsou rána opilcova, ne že ne. Bez ohledu na žánr.
Thrash jest sice disciplínou hbitou a nesmlouvavou, leč byly časy, kdy neměl na růžích ustláno. Po euforii z přelomu 80. a 90. let šel zájem o ryčný kytarový vichr do háje a ortodoxní thrasheři museli chtě nechtě sušit hubu. Přežili jen srdcaři, kvalita, kterou prověřil čas. Taková, co nedbá velikosti labelu ani přirození. Proto, imponuje-li vám důraz a energická ekvilibristika těch nejtvrdších kytar, budete rabiátům z Podještědí zobat z ruky. Řev evokuje laskavější polohy funeral doomu, brejky v melodické skladbě zas připomenou práci nedotknutelných legend, jakými byly, jsou a budou Slayer nebo Anthrax. Jasně, přeháním. Ale jen trochu. Totiž rychlost není všechno a některý nápady jsou chytlavější než klubko ostnatýho drátu. Ne že by se tu šetřilo křivolakými sóly, třebas kvílející předváděčka v Mocné síle ční z desky jak šroubovák z týlu opodál tlející mrtvoly. Spletitá rytmika zve k tanci svatého Víta a v mazácky přerývaném tempu s sebou strhává všechno, co jí přijde pod pařát.
Vrcholem zůstává bujné sociálně patologické podhoubí z revíru Agenta 00. Jenyho bicí zatloukají do rakve národa hřebík po hřebíku, basa drží pod krkem a kytara ječí jak smyslů zbavená. Krutá smršť stupnic střídá valivou riffáž. Cesta tam a zase zpátky. Do krematoria. Pomalu, rychle. S páskou přes oči. Projít svou zdí nikdy nebylo snadnější. Dokonalým bizárem je tuctuc zavírák v podobě techno remixu kanonády Vratislav, která v nezprzněné verzi vyšla už na debutu Personal Destruction, léta páně 1992. Ethanol prý konzervuje, možná proto se V.A.R nestihli zkazit jako jejich zprofanovaní souputníci z Arakainu. Chytrému napověz, hloupého jebni. Totiž za mlhou tak hustou, že by se dala krájet, nic není, jak vypadá. A možná to nebyla mlha, možná to byl toxický závoj výparů z notně propitých chřtánů a všechna ta světla nejsou bludičky, ale majáky černejch sanitek, co sváží ztracený duše k branám záchytnejch stanic. Je po všem. Nebo ne?
V.A.R – Závislost (Taga Records, 1995)
www.var-metal.cz
Jakub Veselý 21.11.2024
Inšpiráciami sa Templeman netají, na R&B a soulových prvkoch sa podpísala hudba Stevieho Wondera a Princea, indie rock s jemnou psychedéliou pripomínajú Tame Impala alebo MGMT.
Magdalena Fendrychová 11.11.2024
Texty se nezabývají současnými společenskými problémy nebo zásadními citovými zvraty, spíš popisují každodenní situace a fantazie.
Žofie Křížková 05.11.2024
Dvaačtyřicetiminutová stopáž zahrnuje jediný track a ten nabízí ponor do hluboce meditativní lázně neopakovatelných nuancí. Za týden v Praze.
Sára Prostějovská 28.10.2024
Synthpopové Forgive Too Slow vypráví deset krátkých příběhů lásky, jíž autorka v každém z nich nahlíží jinýma očima.
Šimon Žáček 28.10.2024
Druhá série Rodu draka se tak moc věnuje intimním chvílím rodinných členů, až zapomíná na zásadní konflikt. Anebo je to záměr?
Lea Valentová 25.10.2024
Dômyselnú dramaturgickú pavučinu tak organizačný tím pretkal napríklad lokálnymi mýtmi aj ladením nástrojov z mimoeurópskych lokalít.
Michal Berec 05.10.2024
Nosným kameňom je hypnotická repetitívnosť motívov, improvizácia na pomedzí apalačského folku a jazzu, ktorá sa ale môže postupne začať zlievať.
Richard Michalik 31.08.2024
Opäť cez vydavateľstvo Constellation (Godspeed You! Black Emperor, Jerusalem in My Heart) a opäť s rovnakým producentom (Zach Scholes).
Jakub Veselý 30.08.2024
Názov Doomer Music je na mieste a album nám prináša pohľad do sveta, v ktorom sú ľudské emócie potlačené, kde môžeme vidieť len drsnú schránku panelových domov.
David Stoklas 27.08.2024
Final Summer je deska, ze které čiší životní síla a touha něco dělat. A dělat to navzdory příkořím.