David Stoklas | Články / Reporty | 14.06.2023
Indigo Sparke, australská zpěvačka, co měla večer otevírat, bohužel na poslední chvíli účast zrušila. Takže speciální dvouhodinový set The War on Drugs, říkáte? Ano, prosím. Méně by vlastně ani nemělo význam.
Jejich skladby jsou hudebně bohaté, navrstvené, jak když si děláte obložený chleba a nikdo vás u toho nevidí, takže je tam toho tolik, až to padá na zem. Dvě kytary znějící, jako by jich bylo deset, dvojice klavírů, všemožné perkuse. A v několika skladbách saxofon, který měnil výhybku z hořkosladké melancholie na čirou úzkost. Všechno celou dobu drželo pohromadě. Nálada setu se lámala několikrát. Poprvé při skladbě Victim, kdy největší roli hrály potemnělé syntezátory a Robbie Bennett se nakláněl přes klaviaturu, až přes ni málem přepadl. Celé to znělo jako jízda na splašeném dostihovém koni a tenhle pocit podtrhávala rozcválaná basová linka.
Do reality se pak dalo vrátit mezi jednotlivými skladbami, v nichž si frontman, kytarista a zpěvák Adam Granduciel našel prostor i pro několik vtípků. Posteskl si, že neměli čas si projít město. Žertoval, že se málo věnovali tvorbě obsahu pro sociální sítě. A před skladbou Livingproof zvládl popřát i někomu z publika, načež mu věnoval píseň: „This is for your baby.“
fotogalerii z koncertu zhlédněte tady
Granduciel se ve svých skladbách představuje jako člověk, co driftuje někam pryč. Ten, který je na cestě, ve vlnách, ztracen ve snu. Hudba ale roste spolu s ním a původní roztěkanost, z níž The War on Drugs vznikli, je už pouze slabým oparem a vzpomínkou. Vše je skoro perfektní, hudebně složité, ale emoce tam jsou naštěstí pořád. Když pak zazněl charakteristiky chřestivý zvuk, uvozující song Under the Pressure, ze snu se nikdo nechtěl probudit, všichni otočili a doufali, že se v něm naopak ztratí ještě o něco více.
The War on Drugs (us)
13. 6. 2023 Forum Karlín, Praha
foto © Jakub Václavek
Jan Starý 20.11.2024
Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.
Jiří V. Matýsek 19.11.2024
„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.
Ema Klubisová 19.11.2024
I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.
Viktor Palák 18.11.2024
Tibet coby bosý Peter Pan morfující v maniakálního kata nás v Praze prováděl odvrácenou stranou anglického venkova i dojímal vzpomínkou na zemřelé.
Filip Peloušek 17.11.2024
Je to sotva pár dnů, co jsem dočetl Piko Apoleny Rychlíkové a Pavla Šplíchala, to mi ještě nedocházelo, jak potřebný kontext mi dodává ke křtu jedné z nejzásadnějších desek letošního…
Viktor Hanačík 07.11.2024
Oba pojí čtyři roky staré album Brass, cit pro ponuřejší vyprávění, jazz-rapové podhoubí a kontrasty z afroamerické historie... A na dlouhém baru La Fabriky mají zemité Primitivo.
Marek Hadrbolec 31.10.2024
„Zahraj Slipknoty!“ zakřičí někdo. „This is going to sound like Slipknot, I'll even take my glasses off for it,“ odpovídá pohotově Igor, načež Stoned Jesus...
Václav Valtr 28.10.2024
„I wanna taste you, taste your lips, feel your hips,“ znělo z pódia, kde stála zpěvačka v rudých šatech, od prvních okamžiků plně pohroužená do hudby.
Veronika Tichá 27.10.2024
Působivá performance irského kvintetu s vervou a nahlas pojmenovala problémy, které vidí kolem sebe a nebojí se o nich mluvit.
Klára Šajtarová 25.10.2024
V hluku se setkává bolest s rozkoší, zoufalství s rezignací, otázka přežití se stává méně o fyzickém těle a více o duchu.