David Stoklas | Články / Reporty | 31.05.2023
Lunacy. Otvírák večera, sólový projekt výtvarníka a kytaristy Nicka Kulpa z Pensylvánie. Na svém Bandcampu představuje kapelu sugestivní škatulí jako hudbu, co je temná, plná dystopických nálad a pulzuje elektrickou silou. Nebudu se snažit o lepší popis. Vystoupení bylo plné schizofrenního synthwavu, do kterých Kulp, zahalen v masce, jemně vkládal slova a vše doplňoval o úzkostné pohyby na stagi. Tohle není nálada budoucnosti, v níž by někdo chtěl žít.
Oliver Ackermann, frontman A Place to Bury Strangers, standardně trápil svoje nástroje a bylo těžké se udržet, poslouchat a tenhle spektákl nefotit. Popruh na kytaře byl zbytečný, plula nahoru, dolu. Vynášel ji nad sebe až narážela do stropu. Drhnul s ní o hranu zdi. Pustil hmatník mezi publikum, aby mohl každý do vznikající koule hluku přihodit své a podílet na kolektivní továrně na bolest. Pak ji vzal a pověsil za strop a několik momentů tam visela jak vykupitel na kříži. Celou dobu dělali čest jeho značce s kytarovými krabičkami. Death By Audio. Umřít hudbou, znovu se narodit a po koncertě mít možnost si jednu pikslu koupit spolu s deskou. Nejlepší merch. Člověk se pak podílel na triko s vypsanými daty turné. Co všechno mají už za sebou. Co všechno před sebou. Neuvěřitelné.
fotogalerii z koncertu najdete tady
Ke konci setu se Ackermann vyřítil směrem ke zvukaři. Tam, za oplocením byla doposud neidentifikovatelná věc, které nikdo nevěnoval pozornost. Byl to další stroj na rámus, Ackermannův pojízdný atomový kufřík, se kterým si pak razil cestu zpět směrem k podiu za doprovodu úzkostně přemodulovaného hlasu za rytmu cválající basy. Nakonec zůstal někde uprostřed a kolem něj se vytvořil rituální kroužek. Aspoň na chvíli si vytáhnout sluchátka z uší. Nadechnout se, ponořit se do těžkého térového zvuku a překonat strach z tinnitu.
A Place to Bury Strangers (us) + Lunacy (us)
30. 5. 2023 Futurum Music Bar, Praha
foto © Sylvia
Jan Starý 20.11.2024
Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.
Jiří V. Matýsek 19.11.2024
„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.
Ema Klubisová 19.11.2024
I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.
Viktor Palák 18.11.2024
Tibet coby bosý Peter Pan morfující v maniakálního kata nás v Praze prováděl odvrácenou stranou anglického venkova i dojímal vzpomínkou na zemřelé.
Filip Peloušek 17.11.2024
Je to sotva pár dnů, co jsem dočetl Piko Apoleny Rychlíkové a Pavla Šplíchala, to mi ještě nedocházelo, jak potřebný kontext mi dodává ke křtu jedné z nejzásadnějších desek letošního…
Viktor Hanačík 07.11.2024
Oba pojí čtyři roky staré album Brass, cit pro ponuřejší vyprávění, jazz-rapové podhoubí a kontrasty z afroamerické historie... A na dlouhém baru La Fabriky mají zemité Primitivo.
Marek Hadrbolec 31.10.2024
„Zahraj Slipknoty!“ zakřičí někdo. „This is going to sound like Slipknot, I'll even take my glasses off for it,“ odpovídá pohotově Igor, načež Stoned Jesus...
Václav Valtr 28.10.2024
„I wanna taste you, taste your lips, feel your hips,“ znělo z pódia, kde stála zpěvačka v rudých šatech, od prvních okamžiků plně pohroužená do hudby.
Veronika Tichá 27.10.2024
Působivá performance irského kvintetu s vervou a nahlas pojmenovala problémy, které vidí kolem sebe a nebojí se o nich mluvit.
Klára Šajtarová 25.10.2024
V hluku se setkává bolest s rozkoší, zoufalství s rezignací, otázka přežití se stává méně o fyzickém těle a více o duchu.