Anna Mašátová | Články / Reporty | 11.05.2013
Příznivci blues si přišli v pondělí v Lucerna Music Baru rozhodně na své. V rámci Prague International Bluenights zavítal poprvé do Prahy famózní kytarista Smokin' Joe Kubek se svým bandem. Organizátoři si pro příchozí připravili téměř festivalovou hudební nálož, neboť muzika vibrovala sálem po několik hodin.
Večer zahájila pražská čtyřka Slow Fingers, která přiznává inspiraci velikány jakými jsou Eric Clapton či B. B. King. Osvědčených hitů se držela i tentokrát. Setlist seskládali chlapci ze skladeb jako Not Fade Away Budda Hollyho či Hoochie Coochie Man Muddyho Waterse, přispěli však i vlastní autorskou troškou It Ain't Good.
Nomen omen u Slow Fingers neplatí. Neustrnuli jen v blues, mnohdy jim zpod prstů vytrysknou rockovější tóny. Nechybí foukací harmonika, kytary, baskytara ani bicí, zkrátka vše, jak má být. V nepříliš zaplněném sále však před pódiem postávaly jen menší hloučky bedlivě střežící si strategické místo na Kubekovu show. Faktem je, že mezi postarším publikem byli „pomaloprsťáci“ opravdoví benjamínci, potlesku se jim dostalo, ale přídavek vynucován nebyl.
Dalším na programu byl Australan Gwyn Ashton, dokončující několikatýdenní turné po vlastech českých. Sólové vystoupení doplňovaly jen nástrojové krásky jako třeba ocelová kytara ze čtyřicátých let minulého století. Dlouhovlasý světoběžník žije v současnosti v Birminghamu, Čechy se mu však značně zalíbily a je tedy možné, že se brzy dočkáme nového přírůstku na české hudební scéně. Ashtonovi to slušně šlapalo, roztroušené publikum se začalo zvolna přišourávat blíže ke scéně, a i když zahrál ze svého repertoáru jen pár písní jako Ain't Mmy Style, Someone Like You či Mad Dog, na hvězdu večera příjemně naladil. Smokin' Joe Kubek není českým koncertním návštěvníkům neznámý, nicméně hlavnímu městu se dosud vyhýbal. Pensylvánský rodák přičichl k texaskému blues v dospívání, dětství totiž prožíval právě v druhém největším státu USA. Svou první nahrávku vydal roku 1985, do dnešní doby se jeho kolekce rozrostla o dalších šestnáct alb. Zatím posledním počinem je loňská unplugged deska Close to the Bone.
Kubekův koncert si nelze představit bez jeho kolegy Bnoise Kinga, se kterým vystupuje již od osmdesátých let. Časopis Blues Revue je zhodnotil jakožto nejlepší současný kytarový tandem na světě a jistě nebyl daleko od pravdy. V Praze samozřejmě King nechyběl, ani jako zbytek doprovodné kapely tvořené basačkou Sheilou Lahr a novým bubeníkem Ericem Smithem. Přes počáteční arytmičnost a mírný nesoulad se čtveřice rychle oklepala z pravděpodobné únavy a bez zastávek se svižně prokousávala extrémně nabitým setlistem, čítajícím na třicet kousků. Tahounem večera byl nepochybně usměvavý King, Kubek se držel po jeho pravici, sem tam rozčeřil hladinu krátkým sólem. Překvapivě čím více uháněli ke konci vystoupení přes pecky jako My Heart's in Texas, Changes Made, Out on a Limb či TV Light, tím živěji působili.
U přídavků to skoro vypadalo, že pardálové omládli, blues tak bylo zakončeno ryčným hardrockem. Vlastně bylo po skončení až dojemné pozorovat, jak se fanoušci ve věku důstojných kmetů ženou na nákup cédéček a chvátají rychle zpět si nechat vše, co jen jde podepsat. Inu, mladší generaci možná připadá blues vyčpělé, nicméně je to škoda. Muzikanti jako Joe Kubek mají stále co říct.
Smokin' Joe Kubek (usa)
6.5.2013, Lucerna Music bar, Praha
foto © Tomáš Moudrý
Jan Starý 20.11.2024
Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.
Jiří V. Matýsek 19.11.2024
„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.
Ema Klubisová 19.11.2024
I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.
Viktor Palák 18.11.2024
Tibet coby bosý Peter Pan morfující v maniakálního kata nás v Praze prováděl odvrácenou stranou anglického venkova i dojímal vzpomínkou na zemřelé.
Filip Peloušek 17.11.2024
Je to sotva pár dnů, co jsem dočetl Piko Apoleny Rychlíkové a Pavla Šplíchala, to mi ještě nedocházelo, jak potřebný kontext mi dodává ke křtu jedné z nejzásadnějších desek letošního…
Viktor Hanačík 07.11.2024
Oba pojí čtyři roky staré album Brass, cit pro ponuřejší vyprávění, jazz-rapové podhoubí a kontrasty z afroamerické historie... A na dlouhém baru La Fabriky mají zemité Primitivo.
Marek Hadrbolec 31.10.2024
„Zahraj Slipknoty!“ zakřičí někdo. „This is going to sound like Slipknot, I'll even take my glasses off for it,“ odpovídá pohotově Igor, načež Stoned Jesus...
Václav Valtr 28.10.2024
„I wanna taste you, taste your lips, feel your hips,“ znělo z pódia, kde stála zpěvačka v rudých šatech, od prvních okamžiků plně pohroužená do hudby.
Veronika Tichá 27.10.2024
Působivá performance irského kvintetu s vervou a nahlas pojmenovala problémy, které vidí kolem sebe a nebojí se o nich mluvit.
Klára Šajtarová 25.10.2024
V hluku se setkává bolest s rozkoší, zoufalství s rezignací, otázka přežití se stává méně o fyzickém těle a více o duchu.