Jakub Šilhavík | Články / Recenze | 27.03.2016
V polovině 70. let by si málokdo vsadil, že se Iggy Pop zmítaný těžkou drogovou závislostí dožije alespoň třicítky, o několik dekád později padají rockové hvězdy jako mouchy a nesmrtelný kmotr punku namísto zaslouženého důchodu přichází s novou sólovou deskou pod producentským dohledem Joshe Hommea.
Vytáhlý frontman Queens of the Stone Age se nabídky na spolupráci nezalekl a přizval k domácímu nahrávání v Joshua Tree staré známé kumpány, baskytaristu Deana Fertitu (QOTSA, The Dead Weather) a bubeníka Matta Helderse (Arctic Monkeys). Vytvořil tak potenciální superskupinu směle konkurující nepřekonatelné partě v pozadí legendárních desek The Idiot a Lust for Life. Ostatně berlínské období bylo při nahrávání novinky klíčovou referencí, aniž by Iggy Pop a spol. přímo kopírovali tehdejší hudební postupy, ale spíše následovali specifickou potemnělou atmosféru.
Podivuhodná kolaborace nese zasloužené ovoce už v úvodní skladbě Break Into Your Heart, když záhrobní psychedelii protíná ostře řezaný pouštní riff v nejlepší tradici Queens of the Stone Age. Známky opotřebovanosti nelze přehlížet, ale to vůbec neznamená, že by Iggy Pop hrál na vlastní sólové desce vedlejší roli. Jeho charisma roste s každou další vráskou vepsanou do tváře a textařské obraty typu "Alone in the cheap motel/ By the highway to hell/ America's greatest living poet/ Was ogling you all night", které byste jiným zpěvákům s chutí mrštili zpátky do tváře, zní naprosto uvěřitelně.
Po řadě dřívějších přešlapů Iggy Pop konečně našel producenta, který mu připravil hudební doprovod na tělo. Celá deska působí celistvým dojmem a jednoduché chytlavé melodie ozvláštňuje řada drobných detailů. Ukázkový příklad nabízí epická šestiminutová hymna Sunday - rytmická sekce si vychutnává sexuální energií nabité funky, aby se zhruba v polovině skladby přidaly doprovodné vokalistky a vše zakončil filmový orchestr. Na zcela opačné straně spektra stojí zlověstné výpady American Valhalla a Vulture, vypořádávající s nevyhnutelností smrti, kdy při slovech “Death is the pill that's hard to swallow” doslova tuhne krev v žilách. Závěrečná Paraguay poté představuje rozlučku ve velkém stylu, která by se neztratila ani na deskách The Stooges. Nefalšovaně namíchnutý Iggy Pop ukazuje vztyčený prostředníček hudebnímu průmyslu za zvuků kytarového běsnění a vydává se na trvalou dovolenou do jihoamerické džungle.
Iggy Pop krátce před vydáním novinky prohlásil, že se možná jedná o jeho poslední studiovou nahrávku. Na výsledných kvalitách desky Post Pop Depression to však nic nemění a naprosto zaslouženě se ocitne ve výročních žebříčcích nejlepších desek bok po boku s posledním mistrovským dílem někdejšího spolupracovníka a dobrého přítele Davida Bowieho.
Iggy Pop – Post Pop Depression (Loma Vista, 2016)
www.iggypop.com
Jakub Veselý 21.11.2024
Inšpiráciami sa Templeman netají, na R&B a soulových prvkoch sa podpísala hudba Stevieho Wondera a Princea, indie rock s jemnou psychedéliou pripomínajú Tame Impala alebo MGMT.
Magdalena Fendrychová 11.11.2024
Texty se nezabývají současnými společenskými problémy nebo zásadními citovými zvraty, spíš popisují každodenní situace a fantazie.
Žofie Křížková 05.11.2024
Dvaačtyřicetiminutová stopáž zahrnuje jediný track a ten nabízí ponor do hluboce meditativní lázně neopakovatelných nuancí. Za týden v Praze.
Sára Prostějovská 28.10.2024
Synthpopové Forgive Too Slow vypráví deset krátkých příběhů lásky, jíž autorka v každém z nich nahlíží jinýma očima.
Šimon Žáček 28.10.2024
Druhá série Rodu draka se tak moc věnuje intimním chvílím rodinných členů, až zapomíná na zásadní konflikt. Anebo je to záměr?
Lea Valentová 25.10.2024
Dômyselnú dramaturgickú pavučinu tak organizačný tím pretkal napríklad lokálnymi mýtmi aj ladením nástrojov z mimoeurópskych lokalít.
Michal Berec 05.10.2024
Nosným kameňom je hypnotická repetitívnosť motívov, improvizácia na pomedzí apalačského folku a jazzu, ktorá sa ale môže postupne začať zlievať.
Richard Michalik 31.08.2024
Opäť cez vydavateľstvo Constellation (Godspeed You! Black Emperor, Jerusalem in My Heart) a opäť s rovnakým producentom (Zach Scholes).
Jakub Veselý 30.08.2024
Názov Doomer Music je na mieste a album nám prináša pohľad do sveta, v ktorom sú ľudské emócie potlačené, kde môžeme vidieť len drsnú schránku panelových domov.
David Stoklas 27.08.2024
Final Summer je deska, ze které čiší životní síla a touha něco dělat. A dělat to navzdory příkořím.