Richard Kutěj | Články / Sloupky/Blogy | 11.05.2018
Aktivní americká bubenice a experimentátorka Ashley Spungin je v současnosti známá především z dvojice Insect Ark. Hudbu tvoří také v drone/ambientním projektu Ormus, ten je mj. i tou nejlepší "výkladní skříní" zvuku oscilátorů a pedálů, které hudebnice sama vlastnoručně vyrábí. Na tyto nástroje nahrála i povedené debutové album Ormus, které vyšlo digitálně pod názvem Negentropic Times, o jeho kazetovou edici Negentropy se pak postaral pardubický label obsedante! Šest silných skladeb tvoří táhlé a takřka nehybné meditativní plochy i psychedelicky rozkmitané oscilující drony, výsledný zvuk doplňují samply. Vše vrcholí takřka dvanáctiminutovou zvukově proměnlivou meditací, kde se elektronika mísí se silou ženského hlasu, která se útržkovitě ozývá také v dalších skladbách této vyrovnaně kvalitní a opojné kolekce.
Švédsko je zemí dark ambientu zaslíbenou a tamní scéna patří k nejsilnějším nejen v evropském kontextu. Mezi její vůdčí osobnosti patří i Peter Andersson a jeho projekt Deutsch Nepal. Na březnové novince Eating the Dust se Deutsch Nepal spojil s ruskými kolegy Reutoff, kteří se postarali o hudební složku, zpěv a texty jsou dílem Anderssonovým. Eating the Dust přináší osm skladeb temné, poklidné, ale také melodické elektroniky s procítěným zpěvem. Některé skladby díky vokální složce dostávají až neo-folkový či gothický ráz.
S novým singlem přišel majitel jednoho z nejsilnějších loňských alb, projekt Blanck Mass, za kterým stojí Benjamin John Power z Fuck Buttons. Progresivita a až psychopatická barevnost a neuchopitelnost z alba zde ustupuje agresivitě přímočaré industriální palby, zůstává zvířecká intenzita a tlak.
Merak je respektovaný producent a DJ, doma nejvíce v temném tanečním dubstepu a drum and bassu, jeho stylový rozstřel je ale širší - remixoval třeba i grime rebela Smacka. Multiverse EP přináší dva nové DnB tracky s přesahy. Apex je atmoféricky zádumčivý, nastřelený přímou rytmickou energií, Integral drží potemnělou atmosféru, rezonuje ovšem přímočařeji. Oba tracky mají i remixy, kde dal Merak sympaticky prostor svěžím talentům scény. Remixovali PWP a Mellifera. Vyšlo u io.lab records.
Volnomyšlenkářský improvizační rej, mix elektroniky a dalších nástrojů. To je split projektů Ruinu a Fokumé, který vyšel u labelu Stoned to Death. Ruinu přinášejí dva tracky, oba záznamy živých vystoupení. Jde o avantgardní free jízdu na elektonické krabičky, kytaru, saxofon i živé bicí. Fokumé jsou ve své více jak dvacetiminutové ploše decentnější, track se rozvíjí pozvolna, experimentující a zkreslenou elektroniku a basu skvěle rozvíjí sólová trubka.
Rovnou tři alba vypustili během dubna Blue Lizard, label úzce spjatý s ambientními Kora Et Le Mechanix, další přidal v květnu. Live at Klub FAMU je záznam letošního lednového sólového aktu Michala Kořána. Sedm skladeb vtahujícího a magického ambientu.
Volné improvizace na tracky z ceněného loňského Kořánova alba Čtyři barvy přináší deska Live at HIS Office, February 8., 2018. Free ambient plný omamnosti, dlouhých ploch i cinkavých ruchů a zvuků, kterému sluší více jak desetiminutové stopáže skladeb. Improvizovali Michal Kořán a Pavel Richter.
Jak zněl tuzemský ambient před třiceti lety? Odpovědi přináší nahrávka Selected Ambient 1988–1989 skupiny Dia Archa. Modrá ještěrka ho vydala 21. dubna k oslavě Record Store Day. A vzhledem k zázemí Blue Lizard asi příliš nepřekvapuje, že Dia Archa byla dřívější skupinou pánů Kořána a Homoly, tedy i předchůdkyní Kora Et Le Mechanix.
Z archivu vychází i album Dia Archa nazvané Koncert pro Davida. Ambient plný ptačího zpěvu byl nahrán v červenci 1988 a vydán 1. května jako příspěvek k oslavám Vítání ptačího zpěvu.
foto © archiv ormus.bandcamp.com (ORM4 pedál z dílny Ormus Electronic)
Maria Pyatkina, David Čajčík, Michal Pařízek 29.10.2024
Pokud někde objevovat, tak právě tady. Vybíráme z napěchovaného programu devět jmen.
Michal Pařízek 04.10.2024
Dneska v osm večer na Radiu 1 spolu s Angeles Toledano, Melike Şahin, Autumnist, Juliánem Mayorgou nebo Cindy Lee. If You Hear Me Crying… leave me alone.
Michal Pařízek 20.09.2024
Šest dní u moře uplynulo tak rychle, že jsem se ani neotočil, a určitě nejen proto, že tam bylo 15 stupňů. Ale ve stínu toho, co se dělo/děje tady, už…
Michal Pařízek 06.09.2024
Okruží severu sedí kolem mozku pevně a (možná) napořád, podobně jako prsten, který mám na prstě snad po třiceti letech. Přišel ke mně před Rouge, komu tak asi patří? Forget…
redakce 29.08.2024
Mario „Dust“ La Porta si zařídil svůj bar, aby se měl kde zašít, taky si tam hrává. A se svojí kapelou jezdí po světě. Přijedou i do Kaštanu.
Michal Pařízek 23.08.2024
Štvanice minulý pátek hořela. První pražský Underground Overtake se povedl náramně, atmosféra euforická a velká stage, která u Bike Jesus vyrostla, byla zatraceně funkční i slušivá.
Veronika Mrázková 13.08.2024
Současně je právě marnost a nevědomost, kde začít a kde skončit, vzrušující. Tlumí racio a vynucuje si takové oddání dílu, které se obejde bez faktického výkladu či pointy.
redakce 13.08.2024
Letošní Brutal Assault je za námi a vypadá to na jeden z nejvýživnějších ročníků vůbec. A to nejen podle našich vyndaných reportérů.
Michal Pařízek 09.08.2024
Rozhovor s Nubyou Garcia jsem dělal před pár lety, bylo to uprostřed covidu a bylo to tím poznamenané, ale už tehdy to bylo milé...
Michal Pařízek 26.07.2024
Všechno dobré, něco výjimečné, vytržení s sebou přinesla Aunty Rayzor a vyloženě roztomilí Irreversible Entanglements. Zejména Camae Ayewa, která se chtěla boxovat.