Jan Starý | Články / Reporty | 16.06.2018
Vezmeme zvuk elektrické kytary. Podladíme, osekáme o barvu a necháme znít jako čistou intenzitu. Vezmeme zvuk baskytary, opakujeme postup. Abstrahujeme thrash a groove metalové vzorce. Rozhodíme rytmy. Přidáme pár rozhozených rytmů. Ještě víc rozhodíme rytmy bicích. Hle, Meshuggah.
Jako by se z Roxy stala fabrika s dvoutunovým bucharem, který se rozhodl pro groovy rytmus. Propletené kytary rozechvívají vzduch brutálními seky, basa atakuje rovnou základy budovy – takhle hutné spodky jinak mívají spíš elitní technokluby. Bicí jsou trochu upozaděné, což je škoda, vokál také, což je ku prospěchu věci, jinak je zvuk precizní, fyzický, ale nepřepálený. Pětice Švédů funguje jako dobře namazaný stroj.
Otřepané přirovnání je tu mimořádně relevantní, protože strojovosti je u Meshuggah víc než dost. Samozřejmě se můžeme bavit o dokonalé souhře kolosu, který odpaluje skladby zdánlivě bez signálu, působí neomylně a ve kterém se osobnosti hudebníků slévají do masivního celku. Zároveň se dá za základní téma kapely považovat jakási odlidštěná dystopie. Konečně technicky náročné, ale de facto stejnorodé skladby mohou být metaforou strojů, které jsou komplexní a primitivní zároveň.
Monotónnost je alfou a omegou setu. Za třicet let existence si Meshuggah samozřejmě prošli velkým vývojem, hraje se však hlavně z posledních tří alb, která spíš revidují vlastní minulost, a tak jde do značné míry o hodinové variace na jediný riff. A ten vtahuje do Meshu-zóny totální anihilace a čistého tlaku. Tomu napomáhá i střídmá komunikace s publikem a celková kultivovanost večera, kde počet osob, které v zamyšleném transu luští rytmy, převyšuje skupinu v moshpitu. S v popsaném smyslu minimálními prostředky ale Meshuggah pracují precizně – změny intenzity, sóla, opětovné nástupy jako by vždy přicházely v ten pravý čas. To samé platí pro výběr skladeb, ve kterém se střídají houpačky z alba Koloss s klasičtějšími vyhlazováky, přičemž největší hity Rational Gaze a Bleed jsou umístěny strategicky do půlky a na konec základního setu.
Začátek na minutu přesně, dva přídavky a nekompromisní závěr. I suchá profesionalita ladí se strojovostí kapely: přišli, zničili, zvítězili. Pár nedostatků by se dalo najít, konkrétně pouťová světla, chvilková ztráta tempa kolem poloviny setu nebo příliš melodická sóla zaskakujícího kytaristy, jinak ale Meshuggah ukázali jednu z podob dokonalosti.
Jan Starý 20.11.2024
Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.
Jiří V. Matýsek 19.11.2024
„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.
Ema Klubisová 19.11.2024
I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.
Viktor Palák 18.11.2024
Tibet coby bosý Peter Pan morfující v maniakálního kata nás v Praze prováděl odvrácenou stranou anglického venkova i dojímal vzpomínkou na zemřelé.
Filip Peloušek 17.11.2024
Je to sotva pár dnů, co jsem dočetl Piko Apoleny Rychlíkové a Pavla Šplíchala, to mi ještě nedocházelo, jak potřebný kontext mi dodává ke křtu jedné z nejzásadnějších desek letošního…
Viktor Hanačík 07.11.2024
Oba pojí čtyři roky staré album Brass, cit pro ponuřejší vyprávění, jazz-rapové podhoubí a kontrasty z afroamerické historie... A na dlouhém baru La Fabriky mají zemité Primitivo.
Marek Hadrbolec 31.10.2024
„Zahraj Slipknoty!“ zakřičí někdo. „This is going to sound like Slipknot, I'll even take my glasses off for it,“ odpovídá pohotově Igor, načež Stoned Jesus...
Václav Valtr 28.10.2024
„I wanna taste you, taste your lips, feel your hips,“ znělo z pódia, kde stála zpěvačka v rudých šatech, od prvních okamžiků plně pohroužená do hudby.
Veronika Tichá 27.10.2024
Působivá performance irského kvintetu s vervou a nahlas pojmenovala problémy, které vidí kolem sebe a nebojí se o nich mluvit.
Klára Šajtarová 25.10.2024
V hluku se setkává bolest s rozkoší, zoufalství s rezignací, otázka přežití se stává méně o fyzickém těle a více o duchu.