Jan Starý | Články | 18.02.2019
Jen málo hudebníků předvedlo v kariéře takový obrat jako Health. Když se před více než deseti lety vynořili na losangeleské scéně kolem DIY klubu The Smell, získali si pozornost osobitým přístupem k noise rocku, žánru, kde se do klišé padá hodně snadno. Ohromnou energií a zábavností hraničící s černým humorem si vysloužili extatické reakce, které byly umocněné kratičkými živými sety. Mezi druhou a třetí deskou ale přišla několikaletá pauza, po které se Health vrátili s bombastickým kvaziindustriálním popem. A v podobném duchu se nese i jejich zbrusu nová deska Vol. 4: Slaves of Fear, která logicky tvořila základ setu – už standardně dlouhého – v MeetFactory.
Začátek koncertu byl jako výbuch. Hlasitá kytara, úderné bicí, ohromné nasazení a především jednoduchoučké, pekelně chytlavé melodie nenechaly přemýšlet, jen se kývat do rytmu. Popové struktury Health byly tak čisté, tak záměrně a vědomě prvoplánové, že se vyznění přehoupávalo do konceptuální parodie. Přehnané bylo prostě všechno: zpěvákův androgynní projev, hlukové štěky kytary, headbang baskytaristy, který by si nezadal s Cannibal Corpse. Naprosto dávalo smysl, že se Health poslední dobou píší zásadně v kapitálkách a že na aktuálním albu takhle upravili všechny názvy skladeb.
fotogalerie z koncertu tady
Jinak než daleko za hranou by totiž koncert ani fungovat nemohl. Velká část setu, respektive tracky z poslední nahrávky, totiž kytarově stála na principech tupoučkého siláckého EBMka z devadesátek. Rovné „tucky“ ale měly oproti machistickému kontextu, ve kterém byly dříve využívány, o mnoho větší lehkost. Byla to zábava, a přece s nejednoznačnými a zásadními přesahy. Health fungovali jako dokonalé ztělesnění konceptu „ubavit se k smrti“. V setu zněly fráze jako „jsi sám“, „umrtvi se“ nebo „jsme otroci strachu“ a podobné pesimistické nebo rovnou nihilistické slogany. Ale zněly v kontextu hédonistické, konzumní hudby. Nekonečné kokainové večírky, které některé klipy Health evokují, slouží jako symbol prázdnoty, ale také vypadají jako velká, náležitě sebedestruktivní legrace. Health byli hysteričtí, umělí, prázdní a nehorázně zábavní.
Zvláštní, ale funkční kontrapunkt dal večeru první vystupující, producent/ka Born in Flamez. Anonymní berlínský projekt, který hrál opakovaně také v rámci tamního festivalu CTM, odstartoval večer temnou bass music, jejíž introvertnost byla pravým opakem Health, ale která jako by také zkoumala stinné stránky současného městského života, byť z jiné (queer) perspektivy. Stažené, kompaktní, nečekaně silné tracky.
Health (us) + Born in Flamez (??)
15. 2. 2019 MeetFactory, Praha
foto © su
Jakub Veselý 21.11.2024
Inšpiráciami sa Templeman netají, na R&B a soulových prvkoch sa podpísala hudba Stevieho Wondera a Princea, indie rock s jemnou psychedéliou pripomínajú Tame Impala alebo MGMT.
Jan Starý 20.11.2024
Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.
Jiří V. Matýsek 19.11.2024
„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.
Ema Klubisová 19.11.2024
I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.
Viktor Palák 18.11.2024
Tibet coby bosý Peter Pan morfující v maniakálního kata nás v Praze prováděl odvrácenou stranou anglického venkova i dojímal vzpomínkou na zemřelé.
redakce 17.11.2024
Altpopová zpěvačka Sarah Kinsley vystoupí poprvé u nás, na zážitek vás naladí playlist jejích oblíbených skladeb.
Filip Peloušek 17.11.2024
Je to sotva pár dnů, co jsem dočetl Piko Apoleny Rychlíkové a Pavla Šplíchala, to mi ještě nedocházelo, jak potřebný kontext mi dodává ke křtu jedné z nejzásadnějších desek letošního…
Michal Pařízek 15.11.2024
Rád jezdím na školní debaty. Zvláštní je, že téměř pokaždé mě vyučující varují, že moc otázek nepřijde, ale většinou to bývá naopak.
redakce 14.11.2024
Novou desku, která výrazně vyčnívá nad ostatní letošní releasy, přivezou už 19. listopadu do Bike_Jesus, kde vystoupí spolu s Pain of Truth.
redakce 13.11.2024
Filmové tipy od programové ředitelky kameramanského festivalu.