Články / Reporty

Heavy: Neurosis.

Heavy: Neurosis.

David Čajčík | Články / Reporty | 04.07.2013

Heavy: Of unusually great force, amount, or degree. (Longman Dicitionary of Contemporary English, 1990)
Heavy: Neurosis. (Lucerna Music Bar, 2013)

Neurosis je slovo, co vydá za stovky řádek, psali pořadatelé. Měli pravdu, jen nedodali, že jsou to stovky řádek ve výkladovém slovníku. Neurosis kompletně redefinovali to, jak si představujeme těžkou hudbu. Ultimativní příliv pomalé energie bude Music Barem v pasáži Lucerna rezonovat ještě dlouho v následujících diskotékových dnech.

Předskokané Terra Tenebrosa ze Stockholmu zahalili pódium hustým kouřem a zpod clony promlouvali přes mystickou postavu kukačky – The Cuckoo. Nedalo se nevzpomenout na Portal a jejich na hlavě nasazené kukačkové hodiny. Zvláště když zvuková koule linoucí se z reproduktorů tvorbu australské „podpultovky“ nechtěně připomínala. Ambientní pasáže z The Tunnels byli upozaděny groovujícím post-metalem z novějšího The Purging. Mystická aura a hororová atmosféra vystrašily, ale stejně jak je zvykem u dobrých hororů, chcete si to pustit znovu.

Neurosis naživo pracují s napětím a vypjatou atmosférou. Žánr thriller. Jako když v temné místnosti otevřete dveře ven do slunečného odpoledne, po intrech v naprosté tmě následovaly celé písně v přímém světle, jako by nám chtěli ukázat, že se nehodlají schovávat. Ostatně mimo pěstěných vousů se dala obdivovat i kytarová akrobacie především Steva Von Tilleho. A když na začátku At the Well potichu, sám s kytarou zpíval „This is no soil to forgive, the blaze of a helios sky...“, čas se zastavil a sál zůstal viset na poslední slabice.

Nemá cenu zdůrazňovat, že kapela po tolika letech ví, co dělá, a u těžkopádných pasáží Times of Grace nezůstalo moc hlav nahoře. Nahoru, dolů. A hlavně pomalu. Nešlo se ubránit. Neurosis jsou zlá kapela. Připomínají tím Slayer a ani bubeník Jason Roeder si s Lombardem nezadá. Křišťálový zvuk dal vyniknout jeho práci i ve skladbách, v nichž se na desce spíš schová, jako je tomu u rituálního beatu Bleeding the Pigs. Skladby z novinky Honor Found in Decay si obecně vedly velmi dobře a byla jimi tvořena téměř polovina setlistu.

Většinu koncertu jsem stál přímo pod Noahem Landisem, ovládajícím klávesy a elektroniku, a nemohl jsem se ubránit pocitu, že jeho role v kapele alespoň naživo je minimálně sporná. Extaticky prožívat držení jediné klávesy by se dalo pochopit (být nahoře s Neurosis, tak bych prožíval i pouhé držení paličky), kontrolovat v polovině intra, která píseň bude následovat/už hraje, vzbuzuje otázky.

Čím delší songy, tím rychleji koncert ubíhá. Mnoho kapel nepřerušuje tok svého hudebního poselství zbytečnými řečmi mez písněmi. I u Neurosis outro střídá intro, ale nedočkáme se ani obligátního Thank you, good night. Není potřeba. Publikum ví, že Neurosis naplněný klub ocenili a statické napětí ve vzduchu taky. Bylo to heavy.

Info

Neurosis (usa) + Terra Tenebrosa (se)
1. 7. 2013, Lucerna Music Bar, Praha

foto © Andrea Petrovičová

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

V samotách i v davu (Letní kapela)

Tomáš Jančík 15.12.2024

„Jako pes, pes,“ ozývá se šeptem z publika. Švejdík přichází přes červeně nasvětlené pódium a hlasům jejich slova oplácí.

Sonda za obzor

Viktor Hanačík 11.12.2024

Monumentální klenby připomínají sakrální chrámy. Čtyři reproduktory v rozích a čtyři výkonné lasery na vysokých stativech...

Čočkový dortík (Blixa Bargeld & Teho Teardo)

Viktor Palák 08.12.2024

Střih, více než deset let poté vyprodávají oba hudebníci Archu a koncert znovu začíná Bargeldovým žlučovitým máváním směrem ke zvukaři, který nejprve nemá svůj den.

Predĺžený víkend sónických rituálov (Next Festival 2024)

Richard Michalik 03.12.2024

Hudba dokáže otvárať nové perspektívy, ktoré neustále potrebujeme ohýbať, a NEXT si je toho veľmi dobre vedomý. Report.

Andalusian Crush (Monkey Week 2024)

Michal Pařízek 30.11.2024

Sevilla. Město plné barev, chutí a života, vonící po všudypřítomných pomerančích. Tamní showcase festival se svému městu podobá...

Sonické prostory ve světle minimalismu (Sonda 2024)

Viktor Hanačík 28.11.2024

Bylo to na hraně mozkové kapacity, hrozilo smyslové přetížení a nevolnost. Být snímek kratší, získal by si zřejmě pozitivnější přijetí, bez nežádoucích somatických následků.

Chvilky transcendence (Roomful of Teeth)

Jan Starý 20.11.2024

Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.

Postřehy v modré (Blues Alive 2024)

Jiří V. Matýsek 19.11.2024

„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.

Jenny chce byť strojom (Jenny Hval)

Ema Klubisová 19.11.2024

I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.

Pohleďte, krásný, raněný démon (Current 93)

Viktor Palák 18.11.2024

Tibet coby bosý Peter Pan morfující v maniakálního kata nás v Praze prováděl odvrácenou stranou anglického venkova i dojímal vzpomínkou na zemřelé.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace