David Čajčík | Články / Reporty | 04.07.2013
Heavy: Of unusually great force, amount, or degree. (Longman Dicitionary of Contemporary English, 1990)
Heavy: Neurosis. (Lucerna Music Bar, 2013)
Neurosis je slovo, co vydá za stovky řádek, psali pořadatelé. Měli pravdu, jen nedodali, že jsou to stovky řádek ve výkladovém slovníku. Neurosis kompletně redefinovali to, jak si představujeme těžkou hudbu. Ultimativní příliv pomalé energie bude Music Barem v pasáži Lucerna rezonovat ještě dlouho v následujících diskotékových dnech.
Předskokané Terra Tenebrosa ze Stockholmu zahalili pódium hustým kouřem a zpod clony promlouvali přes mystickou postavu kukačky – The Cuckoo. Nedalo se nevzpomenout na Portal a jejich na hlavě nasazené kukačkové hodiny. Zvláště když zvuková koule linoucí se z reproduktorů tvorbu australské „podpultovky“ nechtěně připomínala. Ambientní pasáže z The Tunnels byli upozaděny groovujícím post-metalem z novějšího The Purging. Mystická aura a hororová atmosféra vystrašily, ale stejně jak je zvykem u dobrých hororů, chcete si to pustit znovu.
Neurosis naživo pracují s napětím a vypjatou atmosférou. Žánr thriller. Jako když v temné místnosti otevřete dveře ven do slunečného odpoledne, po intrech v naprosté tmě následovaly celé písně v přímém světle, jako by nám chtěli ukázat, že se nehodlají schovávat. Ostatně mimo pěstěných vousů se dala obdivovat i kytarová akrobacie především Steva Von Tilleho. A když na začátku At the Well potichu, sám s kytarou zpíval „This is no soil to forgive, the blaze of a helios sky...“, čas se zastavil a sál zůstal viset na poslední slabice.
Nemá cenu zdůrazňovat, že kapela po tolika letech ví, co dělá, a u těžkopádných pasáží Times of Grace nezůstalo moc hlav nahoře. Nahoru, dolů. A hlavně pomalu. Nešlo se ubránit. Neurosis jsou zlá kapela. Připomínají tím Slayer a ani bubeník Jason Roeder si s Lombardem nezadá. Křišťálový zvuk dal vyniknout jeho práci i ve skladbách, v nichž se na desce spíš schová, jako je tomu u rituálního beatu Bleeding the Pigs. Skladby z novinky Honor Found in Decay si obecně vedly velmi dobře a byla jimi tvořena téměř polovina setlistu.
Většinu koncertu jsem stál přímo pod Noahem Landisem, ovládajícím klávesy a elektroniku, a nemohl jsem se ubránit pocitu, že jeho role v kapele alespoň naživo je minimálně sporná. Extaticky prožívat držení jediné klávesy by se dalo pochopit (být nahoře s Neurosis, tak bych prožíval i pouhé držení paličky), kontrolovat v polovině intra, která píseň bude následovat/už hraje, vzbuzuje otázky.
Čím delší songy, tím rychleji koncert ubíhá. Mnoho kapel nepřerušuje tok svého hudebního poselství zbytečnými řečmi mez písněmi. I u Neurosis outro střídá intro, ale nedočkáme se ani obligátního Thank you, good night. Není potřeba. Publikum ví, že Neurosis naplněný klub ocenili a statické napětí ve vzduchu taky. Bylo to heavy.
Neurosis (usa) + Terra Tenebrosa (se)
1. 7. 2013, Lucerna Music Bar, Praha
foto © Andrea Petrovičová
Tomáš Jančík 15.12.2024
„Jako pes, pes,“ ozývá se šeptem z publika. Švejdík přichází přes červeně nasvětlené pódium a hlasům jejich slova oplácí.
Viktor Hanačík 11.12.2024
Monumentální klenby připomínají sakrální chrámy. Čtyři reproduktory v rozích a čtyři výkonné lasery na vysokých stativech...
Viktor Palák 08.12.2024
Střih, více než deset let poté vyprodávají oba hudebníci Archu a koncert znovu začíná Bargeldovým žlučovitým máváním směrem ke zvukaři, který nejprve nemá svůj den.
Richard Michalik 03.12.2024
Hudba dokáže otvárať nové perspektívy, ktoré neustále potrebujeme ohýbať, a NEXT si je toho veľmi dobre vedomý. Report.
Michal Pařízek 30.11.2024
Sevilla. Město plné barev, chutí a života, vonící po všudypřítomných pomerančích. Tamní showcase festival se svému městu podobá...
Viktor Hanačík 28.11.2024
Bylo to na hraně mozkové kapacity, hrozilo smyslové přetížení a nevolnost. Být snímek kratší, získal by si zřejmě pozitivnější přijetí, bez nežádoucích somatických následků.
Jan Starý 20.11.2024
Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.
Jiří V. Matýsek 19.11.2024
„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.
Ema Klubisová 19.11.2024
I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.
Viktor Palák 18.11.2024
Tibet coby bosý Peter Pan morfující v maniakálního kata nás v Praze prováděl odvrácenou stranou anglického venkova i dojímal vzpomínkou na zemřelé.