Tomáš Kaňka | Články / Recenze | 01.10.2017
Steve von Till po loňském písničkaření a další porci bahna s Neurosis pokračuje směle dál. Pro letošek tu máme nového Harvestmana. Třetího řadového, toho, který přichází po sedmi letech studiové odmlky.
Pauza je to na Tillovy workoholické poměry dlouhá, s revolucí v kontextu diskografie však novinka Music for Megaliths nepřichází. Filozofie zůstává stejná, zvuk do jisté míry též. I nyní se setkáme s psychedelickou mlhou, s venkovem, přírodou, mystičností. Přesto se nový Harvestman prezentuje jinak než ten raný. Působí rozvážněji, uceleněji a krom všeho přichází oděn do doposud nejpřesvědčivějšího obalu.
Jak novinkové Music for Megaliths jednoduše vystihnout? Je tajemné. Od prvních tónů až po ty poslední disponuje ucelenou atmosférou z kategorie ponurých, přesto ne nutně negativních. Ano, tajemno bude to správné slovo. Tajemno opřené o mýty, rustikální ozvěny, rituály.
Málomluvná hudba plyne bez rušivých prvků, bez vybočujících skladeb. Daleko spíš než na vývoj písní se Harvestman soustředí na gradaci celku. V první třetině převažuje trpělivě plynoucí droning – místy se dá mluvit o uhrančivosti, jindy o přílišném vzduchoprázdnu, v němž není co objevovat. S postupem času nastupuje stále znatelnější gradace, nejprve se přidává rytmika a v předposlední skladbě (Sundown) dokonce hrátky s hlukem. Ne však za cenu ničení atmosféry, střídmě.
Skladby nejsou nabité množstvím použitých motivů, hlavní téma neprochází velkým počtem obměn, ovšem sugestivní atmosféře to nic neubírá. Soudržnosti materiálu napomáhá i střízlivě zvolená stopáž, především její zásluhou se dají méně intenzivní místa strávit a nezanechávají dojem přebytečné vaty. Tillem oslovené megality tak můžou být spokojeny, ze svých míst se ale nepohnou.
Harvestman - Music for Megaliths (Neurot Recordings, 2017)
www.harvestman.bandcamp.com/album/music-for-megaliths
Jiří V. Matýsek 20.12.2024
Do světa písničkářů se noří nová publikace novináře, muzikanta a pečlivého lovce příběhů písní Michala Bystrova Hvězdy v polostínu. Nabízí stovku portrétů písničkářů ze šedesátých let.
Matej Žofčín 18.12.2024
Keď internet objavil na Bandcampe jeho album To See the Next Part of the Dream, ľudia o ňom na stránkach ako Rate Your Music a Reddit nevedeli prestať rozprávať.
Martin Zoul 17.12.2024
Jsou tabu a tabu. Některá se zhroutí při sebedrobnějším otočení dějinného soukolí, jiná působí dojmem monolitu, do kterého byly při vzniku člověka vyryty základní zákony lidství.
Jakub Veselý 10.12.2024
Portfólio koluje pomedzi rockovými pasážami, jazzovými improvizáciami, punkovým rázom a avantgardným experimentálnym prístupom k hudbe.
Filip Peloušek 05.12.2024
Povznášející, psychedelií a euforií prosáklá hudba doplněná o do výšky vyhnaný zpěv Joshuy Hodgese v protikladu s texty plnými pochybností.
Kristina Kratochvilová 25.11.2024
Představu pozlátka tvrdě zadupává do země špinavá realita plná absťáku, démonů, lítosti a vyhasínajících životů Laneganových blízkých.
Šimon Žáček 24.11.2024
Zdánlivě banální příběh Anory skrývá krásy i ošklivosti chybujících lidí ve stále více matoucím světě.
Jakub Veselý 21.11.2024
Inšpiráciami sa Templeman netají, na R&B a soulových prvkoch sa podpísala hudba Stevieho Wondera a Princea, indie rock s jemnou psychedéliou pripomínajú Tame Impala alebo MGMT.
Magdalena Fendrychová 11.11.2024
Texty se nezabývají současnými společenskými problémy nebo zásadními citovými zvraty, spíš popisují každodenní situace a fantazie.
Žofie Křížková 05.11.2024
Dvaačtyřicetiminutová stopáž zahrnuje jediný track a ten nabízí ponor do hluboce meditativní lázně neopakovatelných nuancí. Za týden v Praze.