Tomáš Kaňka | Články / Recenze | 01.10.2017
Steve von Till po loňském písničkaření a další porci bahna s Neurosis pokračuje směle dál. Pro letošek tu máme nového Harvestmana. Třetího řadového, toho, který přichází po sedmi letech studiové odmlky.
Pauza je to na Tillovy workoholické poměry dlouhá, s revolucí v kontextu diskografie však novinka Music for Megaliths nepřichází. Filozofie zůstává stejná, zvuk do jisté míry též. I nyní se setkáme s psychedelickou mlhou, s venkovem, přírodou, mystičností. Přesto se nový Harvestman prezentuje jinak než ten raný. Působí rozvážněji, uceleněji a krom všeho přichází oděn do doposud nejpřesvědčivějšího obalu.
Jak novinkové Music for Megaliths jednoduše vystihnout? Je tajemné. Od prvních tónů až po ty poslední disponuje ucelenou atmosférou z kategorie ponurých, přesto ne nutně negativních. Ano, tajemno bude to správné slovo. Tajemno opřené o mýty, rustikální ozvěny, rituály.
Málomluvná hudba plyne bez rušivých prvků, bez vybočujících skladeb. Daleko spíš než na vývoj písní se Harvestman soustředí na gradaci celku. V první třetině převažuje trpělivě plynoucí droning – místy se dá mluvit o uhrančivosti, jindy o přílišném vzduchoprázdnu, v němž není co objevovat. S postupem času nastupuje stále znatelnější gradace, nejprve se přidává rytmika a v předposlední skladbě (Sundown) dokonce hrátky s hlukem. Ne však za cenu ničení atmosféry, střídmě.
Skladby nejsou nabité množstvím použitých motivů, hlavní téma neprochází velkým počtem obměn, ovšem sugestivní atmosféře to nic neubírá. Soudržnosti materiálu napomáhá i střízlivě zvolená stopáž, především její zásluhou se dají méně intenzivní místa strávit a nezanechávají dojem přebytečné vaty. Tillem oslovené megality tak můžou být spokojeny, ze svých míst se ale nepohnou.
Harvestman - Music for Megaliths (Neurot Recordings, 2017)
www.harvestman.bandcamp.com/album/music-for-megaliths
Žofie Křížková 05.11.2024
Dvaačtyřicetiminutová stopáž zahrnuje jediný track a ten nabízí ponor do hluboce meditativní lázně neopakovatelných nuancí. Za týden v Praze.
Sára Prostějovská 28.10.2024
Synthpopové Forgive Too Slow vypráví deset krátkých příběhů lásky, jíž autorka v každém z nich nahlíží jinýma očima.
Šimon Žáček 28.10.2024
Druhá série Rodu draka se tak moc věnuje intimním chvílím rodinných členů, až zapomíná na zásadní konflikt. Anebo je to záměr?
Lea Valentová 25.10.2024
Dômyselnú dramaturgickú pavučinu tak organizačný tím pretkal napríklad lokálnymi mýtmi aj ladením nástrojov z mimoeurópskych lokalít.
Michal Berec 05.10.2024
Nosným kameňom je hypnotická repetitívnosť motívov, improvizácia na pomedzí apalačského folku a jazzu, ktorá sa ale môže postupne začať zlievať.
Richard Michalik 31.08.2024
Opäť cez vydavateľstvo Constellation (Godspeed You! Black Emperor, Jerusalem in My Heart) a opäť s rovnakým producentom (Zach Scholes).
Jakub Veselý 30.08.2024
Názov Doomer Music je na mieste a album nám prináša pohľad do sveta, v ktorom sú ľudské emócie potlačené, kde môžeme vidieť len drsnú schránku panelových domov.
David Stoklas 27.08.2024
Final Summer je deska, ze které čiší životní síla a touha něco dělat. A dělat to navzdory příkořím.
Veronika Tichá 26.08.2024
V narativním songu Strašidla Toad Planet ukazují, že si dokážou pohrát i s funkovějšími melodiemi a nástrojovou kompozicí... Debut u Kabinet Records.
Klára Šajtarová 21.08.2024
Vycházející hvězda hardcoru a metalcoru z Oldhan County v Kentucky nenabízí žádné kompromisy – žádné čisté vokály, žádné přepálené refrény.