redakce | Články / Rozhovory | 15.01.2020
Nejinspirativnější krátké filmy z celého světa míří do Prahy, kde se představí na Festivalu krátkých filmů Praha, a to v kině Světozor, Pilotů a OKO od 22. do 26. ledna 2020. Nabídne opět to nejlepší z nejnovější světové produkce, nejzajímavější filmy českých tvůrců, půlnoční program s netradičními průvodci, dětské filmy i vizuální experimenty. A navíc také nejlepší kanadské filmy posledních let, poněkud odlehčený pohled na věci poslední, možná trochu šokantní výlet do světa žen v režii něžného pohlaví, VR kino, divokou vyjížďku na skejtech i program krátkých filmů pro seniory. Co víc? O pár postřehů se s námi podělil programový ředitel festivalu Karel Spěšný.
Jak se dívá na krátký film svět a jak my tady v Česku? Je v tom zásadní rozdíl? Všiml jsem si, že jeden z vašich programů je složen z kanadských tvůrců a je mezi nimi i legendární režisér snímku Blade Runner 2049, Dennise Villeneuve…
Už fakt, že krátký film Další patro natočil po třech celovečerních filmech a deset let poté, co měl film v Cannes, o něčem vypovídá. Samozřejmě platí, že krátké filmy točí zpravidla začínající filmaři, ale ve světě je to regulérní segment filmové tvorby, který má nejen stovky festivalů po celém světě, ale i sales agenty, prodeje práv, uvádění v televizi… U nás jde pořád povětšinou o „školní filmy“, nicméně situace se začíná snad pomalu měnit a vznikají krátké filmy jako „profesionální“ tvorba. Dokonce Olmo Omerzu, který loni získal na Mezinárodním filmovém festivalu ve Varech cenu za režii, právě dokončuje po čtyřech celovečerácích krátký film. Prostě měl scénář, který se mu líbil, tak ho chtěl natočit.
Je to už patnáctý ročník festivalu, co se za tu dobu v tvorbě kraťasů změnilo?
Všechno se hodně zprofesionalizovalo a neuvěřitelně se posunula technika. Dnes se krátký film běžně natáčí stejnou kamerou jako film s obřím rozpočtem. Totéž platí pro postprodukci, včetně vizuálních efektů nebo CGI. Existují granty, koprodukce, sales agenti… A díky online streamování se hodně mění i možnosti distribuce. Letos poprvé budou třeba filmy vybrané do Národní soutěže bojovat také o Cenu diváků a hlasování bude probíhat na internetové televizi Mall.tv. Tam si je může kdokoli během festivalového týdne pustit a ohodnotit. Což je vlastně další dobrá ukázka, jak se věci za těch patnáct let proměnily, protože jenom tam je uvidí víc diváků než mnohé české filmy v kinodistribuci.
Ovlivňují současná společenská témata tvorbu krátkých filmů? Máte třeba i sekci, která je složená jen z žen-režisérek, je to schválně?
Samozřejmě že i krátké filmy reflektují společnost a témata, která hýbou světem. Pro nás je ale důležité, jestli jsou zajímavé jako filmové dílo, jestli nás umějí překvapit, jestli nás baví se na ně dívat. Nevybereme film jen proto, že reflektuje důležité téma. Program složený z pěti snímků, které natočily holky a jsou o holkách, na festivalu není jako příspěvek do společensko-politické diskuze. Název Naprosto úžasná, který jsme si vypůjčili od jednoho z nich, doufám naznačuje jejich sebeironii a dává tušit, že o genderovou šermovačku tu zrovna nejde.
Spike Jonze, legendární režisér hudebních klipů, má u vás v programu taky místo… Jaké?
Spike Jonze začínal jako filmař na přelomu 80. a 90. let natáčením BMX a skateboardových videí. A ta byla natolik skvělá a inovativní, že ovlivnila nejen celou komunitu, ale pár kapel taky napadlo, že by takhle mohly vypadat jejich videoklipy, a legenda jménem Spike Jonze byla na světě. Takže když jsme se rozhodli letos poskládat program Frontsite/Backside, který je o skejtech a komunitě se specifickou energií, bylo jasné, že kromě hraných filmů tam prostě musí být i něco explozivního od Spikea Jonze.
Libor Galia 12.12.2024
Nejintimnější, a zároveň nejtajemnější hudební festival v Česku? Co z něj zůstalo a jaké to bylo, jaké to bude, v rozhovoru se dvěma zakladateli. Miro.
Jiří V. Matýsek 09.12.2024
Se sdílným švédským jazzovým kytaristou jsme zapadli do jedné z hospod v centru Brna. Diskuze nad typicky českým gulášem se ubírala po unikátních cestičkách.
Abbé 04.12.2024
Členové 1914 vystupují pod smyšlenými identitami vojáků, včetně služebního zařazení. Rozhovor.
Libor Galia 26.11.2024
Torr, Axonbody. Settings. O spolupráci, vzniku alba i názvu je následující rozhovor. Křest hned.
Abbé 06.11.2024
Přibližně hodinový blok se na Brutal Assault setkal s poměrně živým zájmem, přestože byl prostor vydýchaný už kolem jedné odpoledne. Rozhovor.
Mariia Smirnova 03.11.2024
V rozhovoru nám David prozradí nejen detaily příprav, ale i další akce, na které se těší – a nakonec i to, jaký je jeho nejoblíbenější drink na šestce.
Klára Řepková 23.10.2024
Z covidové karantény vzniklé uskupení se na něm střemhlavě vzdaluje od všech vnějších i osobních škatulek.
Banán 09.10.2024
Brendan Canty byl zakládajícím členem Fugazi. Nyní je jeho hlavní hudební radostí kapela The Messthetics. Rozhovor.
Štěpán Bolf (A.M.180) 07.10.2024
Před devíti lety oznámili košičtí Kolowrat pauzu, která se mohla zvenčí jevit jako úplný konec jedinečné kytarové kapely. Teď jsou zpátky. Rozhovor.
Abbé 03.10.2024
Parta ochmelků převrtá spousty vypitých piksel od piva na zbraně a brnění, aby srovnala účty s protivnými fantazáky, načež utrží jak černý rytíř v Monty Pythonovi a Svatém grálu spousty…