Jaroslav Kejzlar | Články / Reporty | 27.01.2018
Festival Pragueshorts znovu nabídl možná až příliš muziky a unikátního obsahu na to, aby bylo možné ho všechen pojmout. Přes velké penzum kvalitních snímků doplatil na streamovací princip, který člověka na festivalu dostatečně neukotví. Kdo si chtěl odnést hlubší zážitek, musel být opravdu pozorným divákem a v jistém smyslu fajnšmekr. Obzvlášť v období, kdy do multiplexů pomalu proniká oscarová nabídka a kina s instituty se předhánějí, kdo nabídne atraktivnější přehlídku slavného autora a artové legendy.
Měl jsem tu možnost vidět většinu z vítězných „shortů“ dvakrát – vybral jsem si je v průběhu festivalu a hned několik z nich porota následně ocenila na slavnostním zakončení. Výstřední moderování herců Simony Babčákové a Jakuba Žačka kontrastovalo s poloprázdným sálem, ve kterém kromě diváků seděly už jen zbytky poroty a asi procento všech oceněných tvůrců. Do značné míry to symbolizovalo úděl celých Pragueshorts, ve výkonu Babčákové a Žáčka se zrcadlili tvůrci, diváci i pořadatelé. Oba moderátoři předvedli energické, až divadelně-improvizační vystoupení, na které by mělo cenu zajít i jen tak. Na druhou stranu sami pořádně nevěděli, co a koho vyhlašují nebo čemu přikládat důraz. Ceremoniál proto místy vypadal jako účast příliš velkých jmen na nepříliš důležité akci. To je vzhledem ke kvalitě filmů velká škoda.
Největší pozornost si získal thriller Atlantida, 2003, který režíroval Michal Blaško. Film o úniku mladého páru z Ukrajiny přes střežené hranice na Slovensko sází na hutnou atmosféru, představivost diváka a mlžení kolem charakterů postav. Místy až cíleně bezdějový průběh ústí v šokující finále, které se intenzitou zážitku blíží loňskému karlovarskému hitu Wind River nebo Nejhledanějšímu muži Antona Corbijna. Blaško s Atlantidou zvítězil v kategorii Národní soutěž.
Za zmínku stojí i belgické dílko Naruby (Downside Up) Petera Ghesquièrea, které by se dalo zařadit do škatulky „neuvěřitelně milý film“. Nenásilně podaná osvěta o těžkosti a paradoxnosti života lidí s Downovým syndromem ukazuje, jak by svět vypadal, kdyby mít o chromozom míň bylo normální. Belgický režisér odlehčenou formou poukazuje na rozdíly lidí s Downovým syndromem a bez něj, zároveň nabízí elegantní možnosti soužití. Je proto bez překvapení, že jeho Downside Up nejvíc zabodovalo u lidí v sálech a získalo diváckou cenu.
Pokud jsem se pustil do kritiky pořadatelské nesourodosti, je potřeba ocenit výběr poroty při vítězném snímku. Neskutečná programová pestrost, v rámci kterého dostaly prostor i odvážné projekty a filmy propagující nové filmařské směry, přímo vybízela nejít tradiční cestou a nevyhlašovat „na jistotu“. A tak jsme daly zlaté rybky do bazénu je šílená generační výpověď o dospívajících Japonkách, kterou excentricky zrežíroval Makoto Nagahisa.
Roztěkanost, hlučnost, bezcílnost i apatie digitální éry se promítají do každého kousku formálních prostředků (obrazové kompozice, úrovně hlasitosti, ostrosti nebo jemnosti zvuku i střihové skladby). Film je to provokativní a skutečně hodně přeřvaný – přičemž předpokládám, že se nejednalo o technickou závadu, ale o záměr. Tak jako tak mě Pragueshorts oceněním nekonvenčního snímku přesvědčily o tom, že se vyplatí sledovat program do hloubky, ponořit se do sedačky a nechat myšlenky na slabou „festivalovost“ spát.
13. Festival krátkých filmů Praha
17. - 21. ledna 2018
kina Světozor, Pilotů, Aero a Bio Oko
Tomáš Jančík 15.12.2024
„Jako pes, pes,“ ozývá se šeptem z publika. Švejdík přichází přes červeně nasvětlené pódium a hlasům jejich slova oplácí.
Viktor Hanačík 11.12.2024
Monumentální klenby připomínají sakrální chrámy. Čtyři reproduktory v rozích a čtyři výkonné lasery na vysokých stativech...
Viktor Palák 08.12.2024
Střih, více než deset let poté vyprodávají oba hudebníci Archu a koncert znovu začíná Bargeldovým žlučovitým máváním směrem ke zvukaři, který nejprve nemá svůj den.
Richard Michalik 03.12.2024
Hudba dokáže otvárať nové perspektívy, ktoré neustále potrebujeme ohýbať, a NEXT si je toho veľmi dobre vedomý. Report.
Michal Pařízek 30.11.2024
Sevilla. Město plné barev, chutí a života, vonící po všudypřítomných pomerančích. Tamní showcase festival se svému městu podobá...
Viktor Hanačík 28.11.2024
Bylo to na hraně mozkové kapacity, hrozilo smyslové přetížení a nevolnost. Být snímek kratší, získal by si zřejmě pozitivnější přijetí, bez nežádoucích somatických následků.
Jan Starý 20.11.2024
Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.
Jiří V. Matýsek 19.11.2024
„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.
Ema Klubisová 19.11.2024
I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.
Viktor Palák 18.11.2024
Tibet coby bosý Peter Pan morfující v maniakálního kata nás v Praze prováděl odvrácenou stranou anglického venkova i dojímal vzpomínkou na zemřelé.