Shaqualyck | Články / Recenze | 30.03.2014
Zapomeňte na vibrátory a představte si, že máte sex s novými Windows 8.1. Že to nejde a seká se to? A přece existují lidé, kteří o tom dokáží natočit film, navíc skvělý.
Spike Jonze není žádné béčko. Už při letmém pohledu na jeho filmografii vám neujde, že máte co dočinění s člověkem, kterému je vlastní hravost a originalita. Ať už jsou to klipy pro Beastie Boys, Weezer a Fatboye Slima nebo celovečerní divnosti, které spáchal podle scénářů své spřízněné duše Charlieho Kaufmanna, jedná se o záležitosti značně nestandardní a zákonitě budící pozornost. Jeho nejnovější počin, oceněný Oscarem za původní scénář, není jiný. Vlastně jde o klasickou love story, počínaje seznámením, kdy se z prvních nesmělých vět vyvine důvěrná konverzace a vzájemné oťukávání přeroste v partnerský vztah se vším, co k tomu patří. Celá ta věc má ale háček. Zatímco první ze zamilovaných protějšků je člověk z masa a kostí, tím druhým, resp. druhou je operační systém.
Jenže hlavnímu hrdinovi je to šumák. S hlasem Scarlett Johansson jde o milou „holku“, která sice neuvaří, nevypere, ale zase umí skládat muziku a skvěle třídit e-maily. Neutrácí za šminky a nenosí spodní prádlo, pravda hlavně proto, že nedisponuje partiemi, kde by jej bylo zapotřebí. Šílenej bizár, jasně. Jenže těm dvěma to funguje, rozumí si. A při pohledu na Theodora Twomblyho (opět bezchybný Joaquin Phoenix) není těžké pochopit proč. Tichý, přemýšlivý introvert, jehož obživou je psaní tklivých dopisů za cizí lidi pro jiné cizí lidi. Když nepracuje, bezprizorně vegetí ve svém luxusním bytě a s osamělostí bojuje hraním stupidních videoher a chatováním na pornoseznamce – kuře melancholik hadr, ideální materiál pro dodavatele parťáků z jedniček a nul. Díky citlivé a důmyslné režii vám nebude dělat problémy soužití netradičního pseudopáru uvěřit. Navíc v momentě, kdy se dozvíte, jaké okolnosti vehnaly trudomyslného Theodora do pomyslné náruče digitální milenky, začne jeho chování dávat smysl. Minulost vám z hlavy nikdo nevymaže a výnosy některých citových investic nezřídka končívají v záporných číslech. Najít pak s rozchodovým škraloupem na duši sílu začít zase od začátku, nebývá jednoduché.
Nedá práci objevit ve fragmentech vyprávěného příběhu paralelu s životem režiséra. Pokud se spekulovalo, že Sofia Coppola otiskla do Ztraceno v překladu kus sebe, pak i pro jejího bývalého manžela byla Ona formou terapie, ve které se dodatečně vypsal z vlastních porozvodových depresí. Pozoruhodné je, že i zpracováním se Jonzeho zpověď deset let starému příběhu z hypermoderního Tokia nápadně podobá. Společným jmenovatelem je hledání. Pomalé tempo, panorama s mrakodrapy, vytříbený design interiérů a smutně koukající Phoenix, jehož pohled jako by z oka vypadl Billovi Murraymu. A že se během castingu usmálo štěstí právě na Scarlett Johansson? Příliš náhod najednou. Byť tentokrát hraje vyhlášená kráska výhradně hlasem. A když už jsme u zvukové stopy, čím byli ve Ztraceno v překladu písně Kevina Shieldse a My Bloody Valentine, tím je pro Onu hudba Arcade Fire doplněná o příspěvky Karen O.
Navzdory nezvyklému kníru a přemíře elektronických hraček nejde o žádný hipsterský manifest, i když pletených svetrů a kostěných obrouček si užijeme do sytosti. Spike Jonze se ani nesnaží kázat o zhoubném vlivu přetechnizovaného světa na mezilidské vztahy. Vypráví o lásce i bolesti a ukazuje svou vizi blízké budoucnosti, jaká dost možná bude. Mezi řádky pak připomíná, že naše životy za nás/s námi virtuální osobnosti žít nebudou. Na druhou stranu, když se po projekci dobrá polovina sálu jala patlat svítící displaye svých smartphonů, měl jsem chuť odpustit Jonzemu ten zkratkovitý a předvídatelný závěr, ačkoliv musím uznat, že tenhle příběh skončit jinak ani nemohl.
Her / Ona
Režie: Spike Jonze, 2013
http://www.herthemovie.com
Jiří V. Matýsek 20.12.2024
Do světa písničkářů se noří nová publikace novináře, muzikanta a pečlivého lovce příběhů písní Michala Bystrova Hvězdy v polostínu. Nabízí stovku portrétů písničkářů ze šedesátých let.
Matej Žofčín 18.12.2024
Keď internet objavil na Bandcampe jeho album To See the Next Part of the Dream, ľudia o ňom na stránkach ako Rate Your Music a Reddit nevedeli prestať rozprávať.
Martin Zoul 17.12.2024
Jsou tabu a tabu. Některá se zhroutí při sebedrobnějším otočení dějinného soukolí, jiná působí dojmem monolitu, do kterého byly při vzniku člověka vyryty základní zákony lidství.
Jakub Veselý 10.12.2024
Portfólio koluje pomedzi rockovými pasážami, jazzovými improvizáciami, punkovým rázom a avantgardným experimentálnym prístupom k hudbe.
Filip Peloušek 05.12.2024
Povznášející, psychedelií a euforií prosáklá hudba doplněná o do výšky vyhnaný zpěv Joshuy Hodgese v protikladu s texty plnými pochybností.
Kristina Kratochvilová 25.11.2024
Představu pozlátka tvrdě zadupává do země špinavá realita plná absťáku, démonů, lítosti a vyhasínajících životů Laneganových blízkých.
Šimon Žáček 24.11.2024
Zdánlivě banální příběh Anory skrývá krásy i ošklivosti chybujících lidí ve stále více matoucím světě.
Jakub Veselý 21.11.2024
Inšpiráciami sa Templeman netají, na R&B a soulových prvkoch sa podpísala hudba Stevieho Wondera a Princea, indie rock s jemnou psychedéliou pripomínajú Tame Impala alebo MGMT.
Magdalena Fendrychová 11.11.2024
Texty se nezabývají současnými společenskými problémy nebo zásadními citovými zvraty, spíš popisují každodenní situace a fantazie.
Žofie Křížková 05.11.2024
Dvaačtyřicetiminutová stopáž zahrnuje jediný track a ten nabízí ponor do hluboce meditativní lázně neopakovatelných nuancí. Za týden v Praze.