Veronika Havlová, Viktor Palák | Články / Offtopic / / Movie/dox | 11.07.2019
VERONIKA: Katalin Varga, debut Petera Stricklanda, byl po úspěšném uvedení v berlínské soutěži před deseti lety promítán i ve Varech. Divák, který si s touto vzpomínkou zašel na projekci Stricklandova nejnovějšího filmu In Fabric (Takové krásné šaty), mohl i přes podivování nad rozdílností filmů objevit v této fetišistické hororové komedii (nebo komediálním hororu) hned několik společných rysů: zálibu v sytých barvách, výrazných (a) ambivalentních ženských hrdinkách a především výraznou práci se zvukovou složkou. Strickland je ostatně i spoluautorem výborného koncertního filmu Björk: Biophilia Live. Při psaní scénáře k In Fabric mu prý pomáhalo demo Tima Ganea, který je s Cavern of Anti-Matter autorem hudby k filmu.
Příběh, jímž se jako červená nit táhnou vraždící rudé šaty, se odehrává v sedmdesátých letech ve fiktivním městečku Thames Valley on Thames. Jeho občané tvrdě pracují v několika málo podnicích, které fungují na prapodivných principech, a své zaměstnance, krom výrazných stejnokrojů, spoutávají i často absurdními pravidly. Lidé ve volném čase nakupují v jediném módním domě, chodí večeřet do jediné restaurace a tančit do jediného klubu.
V anotaci je zmiňován subžánr italských giallo filmů jako hlavní inspirační zdroj. Nejde však o poctu nebo pastiš, jež si bez znalosti žánru nemůžete užít, spíš o plnohodnotný giallo film říznutý svérázně přetavenou inspirací britským sociálním dramatem.
VIKTOR: Že giallo není inspiračním zdrojem, zmiňuje Strickland snad v každém rozhovoru - a leccos napoví už skutečnost, že Takové krásné šaty pracují s úplně jiným narativním půdorysem. Pro začátek: chybí tu vrah. Na druhou stranu nálada filmu, jíž opět výrazně napomáhá hudební složka, směrem k italským filmům ze 70. let pokyvuje. To však do značné míry platilo i pro předešlé Stricklandovy filmy, ve kterých se britský, v Maďarsku usazený režisér profiloval jako cinefilní požitkář - a taky jako tvůrce s mimořádným hudebním vkusem a přehledem.
Takové krásné šaty jsou jeho dosud nejvtipnějším filmem, který se ale nevzdává sociálního komentáře. Celý příběh obestírá hypnotická nálada, která si zároveň rozumí s přesně dávkovanými dialogy, a vše to funguje i proto, že film díky jakési staromódnosti působí zároveň nevinně.
VERONIKA: Moji lingvistickou duši potěšilo, že je ve filmu s tak silnou vizuální složkou kladený důraz i na jazyk. Prodavačky v módním domě oplétají zákazníky složitě konstruovanými souvětími jako pavučinou, opravář praček zase podrobným popisem poruchy a jejího řešení přivádí každého posluchače k orgasmu. Dvojice manažerů v bance rozebírá drobné prohřešky hlavní hrdinky, jako například příliš dlouhé setrvání na toaletě, za pomocí současného korporátního jazyka, ovšem patřičně nabobtnalého a dovedeného ad absurdum. Vůbec se zdá, že korporátní identita Stricklanda fascinuje. Ostatně všechno, co je ve světě filmu In Fabric děsivého, ať už ústřední vraždící šaty, nátlak zaměstnavatelů nebo prodavaček v módním domě, případně rande s naprosto nevyhovujícím mužem, je zobrazeno fascinovanovanýma očima. Pohled kamery jako by se shodoval s pohledem člověka, který se dívá na něco strašného, od čehož zároveň nemůže odtrhnout oči.
VIKTOR: Strickland se znovu ukazuje jako nesmírně inteligentní filmař, který zvládá jak žánrové hrátky, tak neokázale roubované poselství. Takové krásné šaty jsou chvíli oslavou nakupování a starých obchodních domů, chvíli varovným apelem před destruktivní silou konzumu. Je to zároveň velmi “taktilní film” - Strickland je spiklencem slasti, který očichává tělesné tekutiny a domýšlí, co se za nimi skrývá. Je to mnohovrstevnatý, smyslný film, u jehož sledování jsem se znovu ptal: jak je, sakra, možné, že ten film neuvedly v premiéře Benátky, kde by byl jednou z ozdob programu?
VERONIKA: Nakonec soutěžil v San Sebastianu - a nic tam nevyhrál. Ale filmy, které pro svou žánrovost a zábavnost nezapadají do klasické festivalové nabídky, zároveň kvůli své podivnosti necílí ani na většinové publikum, to mají obecně těžké. Na druhou stranu se mohou uplatnit v nejrůznějších sekcích “půlnočních filmů”, bez nichž se teď neobejde pomalu žádný festival či filmová přehlídka. Nebo by ho díky zmíněné výrazné taktilnosti mohlo uvádět pražské Uměleckoprůmyslové muzeum v rámci doprovodného programu výstavy Šílený hedvábník. Každopádně pro mě byl In Fabric tím nejzábavnějším současným filmem, který jsem na festivalu viděla.
54. MFF Karlovy Vary
28. 6. - 6. 7. 2019 Karlovy Vary
Tomáš Jančík 05.01.2024
Kaurismäki vytvořil nadčasový snímek o opuštění a strachu ze sblížení, ale s notnou dávkou humoru a romantiky.
Klára Řepková 05.12.2023
K tomu se přidává propracovaná choreografie se skupinou tanečníků, kapela a skvělé album inspirované discem ve středu pozornosti a velkolepý spektákl je na světě.
Tomáš Jančík 30.11.2023
Scorsese si v mocných stopážích už desítky let libuje, takže i když pracuje s pomalejším tempem, není tu prostor na slepá místa a délka je adekvátní obsahu.
Tomáš Jančík 09.11.2023
Na Letní filmové škole se sál oprávněně bavil celou hodinu a půl a po skončení sklidil film nadšený potlesk, následovaný ovacemi pro svéráznou představitelku matky Simonu Pekovou.
Klára Řepková 20.10.2023
Když letos na jaře americká zpěvačka Taylor Swift vyjela na turné, rychle se z toho stal pořádně megalomanský projekt. Filmová verze koncertu jako alternativa?
Andrea Kubová 12.10.2023
Ačkoliv pro některé zůstávají jeho charakteristické manýry nepostradatelné, pro jiné se stávají jaksi okoukanými.
Tomáš Jančík 22.08.2023
Tvůrčí svoboda, jakou od mateřské firmy snímek dostal, je až překvapivá, protože od prvního momentu se s ní hlas vypravěčky nemaže.
Tereza Bonaventurová 14.12.2022
Surrealistická jízda plná symbolů, repetetivních rýmů a popkulturních odkazů vás vezme na vesele imaginativní výpravu za těmi nejhoršími problémy současného světa.
Julia Pátá 01.12.2022
Můžeme si pokládat otázku, zda Sedlák natočil film, který má oslovovat generaci Z. Hledání odpovědi však nemá smysl. Banger.
Jakub Blaho 14.11.2022
Filmár a hudobník Jan Foukal nasadzuje ružovejšiu optiku a v novom filme dokumentuje silnejúce priateľstvo s Albertom Romanuttim, frontmanom Bert & Friends.