Michaela Šedinová | Články / Offtopic / / Movie/dox | 03.04.2021
„Pochop konečně, že tu nejsme od toho, abychom byli šťastní.“ Touto větou chce spirituál kněžského semináře otevřít oči jednomu ze svých svěřenců. Děj snímku Služebníci se odehrává na začátku 80. let v Československu v uzavřeném světě budoucích kněží a jejich učitelů. Pod přísným dohledem Státní bezpečnosti vyvstává základní dilema – zachovat si víru a zásady, nebo kolaborovat? V těchto podmínkách je nutné s citovaným výrokem souhlasit, ani jedna z možností mnoho štěstí nenese.
Černobílý snímek Ivana Ostrochovského zobrazuje fiktivní příběh formou, která místy připomíná dokument. Do detailu zachycuje prostředí, prostory či denní aktivity postav. Velký důraz při tom klade na estetiku, jednotlivé záběry jsou vizuální umělecká díla, která spolu s prací se zvukem vytváří rytmus i harmonii. I poetické drama zůstává dramatem, a to stojí zejména na tíživé atmosféře a pocitu napětí.
Děj není složitý a postavy působí spíš symbolicky, o jejich nitru ani minulosti mnoho nevíme. Nositeli příběhu jsou nováčci v semináři Juraj a Michal. Do nového prostředí vstupují jako blízcí přátelé, důvěrné interakce mezi nimi ovšem postupně vymizí. Místo, kde se nedá spolehnout ani na zpovědní tajemství, je musí poznamenat. Na jedné straně poznávají ty, kteří se snaží bojovat proti režimu, na straně druhé ty, kteří mají na seminář dohlížet a „dát ho do pořádku“. A vůbec nejpočetnější skupinou jsou pak ti, kteří dělají kompromisy a snaží se nevyčnívat. Režim je zobrazován jako nepřemožitelný, má obrovskou moc a neváhá využít veškeré prostředky k získání kontroly. Odpůrce zničí, nebo získá.
Tvůrci snímku často nechávají diváka v tichu a napětí vyčkávat. Dialogů není mnoho, rozhovor postav je často překrytý ambientními zvuky nebo hudbou. Nezbývá než si z náznaků a z pohledů herců domýšlet, co se děje. Tyto rozhovory vytváří odstup a ztěžují možnost vcítit se do některé z postav. Je to škoda, téma zachování vlastních hodnot je vždy aktuální a má potenciál budit emoce. Na druhou stranu příběhů, které se snaží diváka vtáhnout spoustou slov a vjemů, je přespříliš. Tvůrci Služebníků zvolili minimalistický přístup, ve snímku není nic, co by rozptylovalo dusivou atmosféru zobrazované doby.
Služebníci
režie Ivan Ostrochovský, 2020
sledujte na Aerovodu
foto © se svolením společnosti Filmtopia
Tomáš Jančík 05.01.2024
Kaurismäki vytvořil nadčasový snímek o opuštění a strachu ze sblížení, ale s notnou dávkou humoru a romantiky.
Klára Řepková 05.12.2023
K tomu se přidává propracovaná choreografie se skupinou tanečníků, kapela a skvělé album inspirované discem ve středu pozornosti a velkolepý spektákl je na světě.
Tomáš Jančík 30.11.2023
Scorsese si v mocných stopážích už desítky let libuje, takže i když pracuje s pomalejším tempem, není tu prostor na slepá místa a délka je adekvátní obsahu.
Tomáš Jančík 09.11.2023
Na Letní filmové škole se sál oprávněně bavil celou hodinu a půl a po skončení sklidil film nadšený potlesk, následovaný ovacemi pro svéráznou představitelku matky Simonu Pekovou.
Klára Řepková 20.10.2023
Když letos na jaře americká zpěvačka Taylor Swift vyjela na turné, rychle se z toho stal pořádně megalomanský projekt. Filmová verze koncertu jako alternativa?
Andrea Kubová 12.10.2023
Ačkoliv pro některé zůstávají jeho charakteristické manýry nepostradatelné, pro jiné se stávají jaksi okoukanými.
Tomáš Jančík 22.08.2023
Tvůrčí svoboda, jakou od mateřské firmy snímek dostal, je až překvapivá, protože od prvního momentu se s ní hlas vypravěčky nemaže.
Tereza Bonaventurová 14.12.2022
Surrealistická jízda plná symbolů, repetetivních rýmů a popkulturních odkazů vás vezme na vesele imaginativní výpravu za těmi nejhoršími problémy současného světa.
Julia Pátá 01.12.2022
Můžeme si pokládat otázku, zda Sedlák natočil film, který má oslovovat generaci Z. Hledání odpovědi však nemá smysl. Banger.
Jakub Blaho 14.11.2022
Filmár a hudobník Jan Foukal nasadzuje ružovejšiu optiku a v novom filme dokumentuje silnejúce priateľstvo s Albertom Romanuttim, frontmanom Bert & Friends.