Shaqualyck | Články / Offtopic / / Movie/dox | 23.08.2015
Se superhrdinskými filmy se roztrhl pytel a na červeném koberci už musí být všem těm Wolverinům, Thorům a Supermanům poněkud těsno. Malému velkému Ant-Manovi stačí naštěstí málo.
Vážně potřebuje svět dalšího maskovaného mstitele v kostýmu? Hoši z Marvelu mají jasno. Kinosálům i tržbám vládnou komiksovky, a tak byl v pauze mezi sequelem Avengers a remakem Fantastické čtyřky vyslán na zteč americký bráška Ferdy Mravence. Poznávací znamení? Vtip, nadhled a akce všeho druhu. Jeho cesta na stříbrné plátno však byla zdlouhavá a klikatá. Zatímco v tradičním komiksovém světě z křídového papíru platí Ant-Man za zavedenou značku (mj. jeden ze zakladatelů Avengers), s filmovou adaptací jeho dobrodružství to dlouho vypadalo všelijak. Pro Edgara Wrighta (Jednotka příliš rychlého nasazení, Scott Pilgrim proti zbytku světa), jehož služby si Marvel pojistil už v roce 2006 (!), hovořil nezměrný entuziasmus a schopnost napěchovat libovolnou scénu břitkými dialogy a nepřeberným množstvím popkulturních šprťouchlat. Zprvu šlo všechno hladce, legendární Stan Lee zásoboval jakožto duchovní otec Ant-Mana natěšené fanoušky nadšenými tweety a z první ochutnávky byl roku 2012 celý sandiegský comic-con dočista paf.
V konečném účtování však Wright se svou vizí „jiného“ superhrdinského opusu narazil. Šéfům Marvelu přišla jeho verze co do humoru příliš britská a málo family friendly (film distribuoval Disney), vaz jeho snaze pak definitivně zlomila neochota zasadit „Mravenčího Muže“ do širšího kontextu, jinými slovy udělat z něj dalšího pohůnka Kapitána Ameriky a nechat jej v multiplexech vydělávat coby podměrečného brášku profláklého komiksového cirkusu Avengers. Zaskočeného Wrighta tak z režisérské sesle vystrnadil rutinér Peyton Reed (Kašlu na lásku, Yes Man) a jeho scénář, na kterém v potu tváře dřeli s Joem Carnishem, dostali k doladění komediální matador Adam McKay a představitel titulní role Paul Rudd, který se po letech paběrkování v (pod)průměrných komediích definitivně přihlásil do první hollywoodské ligy.
Výsledek dopadl nad očekávání. Krom solidního řemesla poplatného komiksovému spektáklu předvedl Reed jak smysl pro timing infantilních gagů (Mašinka Tomáš!), tak i dovádivou vynalézavost při vyobrazení akce, která mazácky těží z prolínání hrdinova mikrosvěta s okolní XXL realitou. Kamera vychytrale přepíná na makro vždycky v ten nejsprávnější okamžik, díky čemuž je řada scén promyšlenou hrou kontrastů, se kterou akurátně souzní nevtíravý soundtrack z pera Christopha Becka. Mravenčí práce v praxi. Našponovanou situační smršť navíc odlehčují dobře mířené hlášky. McKayovy frat-packovské vtípky se nakonec ukázaly jako poměrně kompatibilní se suchým britským humorem a hračička Wright, kterému učarovala především Ant-Manova civilnost, na nás pomrkává zpoza každého rohu.
Za superhrdinským statusem hlavního hrdiny nevězí kruciální genová mutace, ani nehoda v laboratoři. Není božským kladivářem z Asgardu, ani zasmušilým miliardářem v netopýří kápi či arogantním playboyem jako Tony Stark. Fištrón ani smysl pro humor Scottu Langovi sice nechybí, ve své podstatě jde ale jen o relativně prostého zlodějíčka, který po propuštění z báně nemůže zavadit o flek, a kdyby nedostal druhou šanci (a vytuněný vohoz) od geniálního vědce, mohl by se jít klouzat. V terénu si však vede na výbornou, navíc mu kryje záda horda roztomilých mravenců a za sidekicka je tu rozkošně prostoduchý mluvka Michael Peña. Příběh, pravda, nikdy výrazněji nevybočí z ustálených žánrových konvencí, nad tím lze ale díky preciznímu technickému zpracování a sympatickým hercům přivřít oko. Jistě, hlavního záporáka odhalíte po půl minutě a pod atraktivním „heist“ kabátkem chtě nechtě tušíte standardně vyhrocený boj o osud lidstva. Pořád jsou tu ale svěží autorské legrácky a hlavně neokoukaný hrdina, který si na nic nehraje, za všech okolností zůstává nad věcí a nikdy nemá problém vystřelit si sám ze sebe, ani z ostatních figurek svojského komiksového univerza.
Ant-Man
Režie: Peyton Reed, 2015
www.marvel.com/antman
Tomáš Jančík 05.01.2024
Kaurismäki vytvořil nadčasový snímek o opuštění a strachu ze sblížení, ale s notnou dávkou humoru a romantiky.
Klára Řepková 05.12.2023
K tomu se přidává propracovaná choreografie se skupinou tanečníků, kapela a skvělé album inspirované discem ve středu pozornosti a velkolepý spektákl je na světě.
Tomáš Jančík 30.11.2023
Scorsese si v mocných stopážích už desítky let libuje, takže i když pracuje s pomalejším tempem, není tu prostor na slepá místa a délka je adekvátní obsahu.
Tomáš Jančík 09.11.2023
Na Letní filmové škole se sál oprávněně bavil celou hodinu a půl a po skončení sklidil film nadšený potlesk, následovaný ovacemi pro svéráznou představitelku matky Simonu Pekovou.
Klára Řepková 20.10.2023
Když letos na jaře americká zpěvačka Taylor Swift vyjela na turné, rychle se z toho stal pořádně megalomanský projekt. Filmová verze koncertu jako alternativa?
Andrea Kubová 12.10.2023
Ačkoliv pro některé zůstávají jeho charakteristické manýry nepostradatelné, pro jiné se stávají jaksi okoukanými.
Tomáš Jančík 22.08.2023
Tvůrčí svoboda, jakou od mateřské firmy snímek dostal, je až překvapivá, protože od prvního momentu se s ní hlas vypravěčky nemaže.
Tereza Bonaventurová 14.12.2022
Surrealistická jízda plná symbolů, repetetivních rýmů a popkulturních odkazů vás vezme na vesele imaginativní výpravu za těmi nejhoršími problémy současného světa.
Julia Pátá 01.12.2022
Můžeme si pokládat otázku, zda Sedlák natočil film, který má oslovovat generaci Z. Hledání odpovědi však nemá smysl. Banger.
Jakub Blaho 14.11.2022
Filmár a hudobník Jan Foukal nasadzuje ružovejšiu optiku a v novom filme dokumentuje silnejúce priateľstvo s Albertom Romanuttim, frontmanom Bert & Friends.