Články / Sloupky/Blogy

Natřískáno v Ji.hlavě

Natřískáno v Ji.hlavě

Jakub Koumar | Články / Sloupky/Blogy | 26.10.2017

Hned první ostrý den po zahájení Mezinárodního festivalu dokumentárních filmů Ji.hlava začal drobným zklamáním. V Domě Gustava Mahlera byla bohužel zrušena videoinstalace dvou velikánů finské elektronické hudby Mika Vainia a Erkkiho Kurenniemiho – Obrazy elektřiny. Naštěstí akce nabízí dost jiných potěšení v podobě projekcí od střízlivých deseti hodin dopoledne, první letošní projekcí v sále Dělnického domu začala nová sekce o přírodě.

Film Mají zvířata práva? Francouze Martina Blancharda začal zlehka a hravě, aby posléze zvážněl, nikdy se ale nevydal cestou kázání či dogmatismu. Sice vyjma záběrů na experimenty s kognitivními funkcemi zvířat nepřinesl žádné argumenty, ale dal do společného kontextu spoustu příkladů soužití člověka a zvířete a představil různé způsoby řešení, aniž by káral, varoval nebo přeháněl. Svižný a zároveň nekontroverzní snímek zhlédlo i několik tříd prvního stupně, což bylo vcelku odvážné pedagogické rozhodnutí, jelikož několik záběrů bylo na hraně (násilí).

Stejnou kategorii rozvinula i večerní projekce Planeta Česko, beroucí na svá bedra honosný záměr, představit v monumentálním stylu cyklu Planeta Země lokální, divokou přírodu. Zatímco filmový komentář není unylý, není ani zábavný. To samotné záběry, to je jiná, přímo z nich čiší mimořádný entuziasmus a rozsáhlé zkušenostmi režiséra a kameramana Mariána Poláka. Rozjasněné barvy září napříč sálem, makro záběry mají neuvěřitelně přesnou hloubku ostrosti, krajiny jsou tak pestré, až by jeden nevěřil, že je film natočený třeba jen pár kilometrů od našich domovů. Planeta Česko je příjemně pozitivní dokument o naší přírodě, který spíše představuje krajinu a její obyvatele, než aby loboval za ochránce přírody, byť ani tomu se (logicky) nevyhýbá.

Úterkem odstartoval i hudební program a dnes již tradiční kurátorské vedení Pavla Klusáka je třeba opět vychválit. Do Jihlavy přivedl jména, která si tu pravděpodobně už nikdy na plakátech nepřečteme. Loňský velkolepý gotický kostel Povýšení Svatého Kříže vystřídal drobounký, filiální, částečně barokní kostelík na bývalém pohřebišti, z něhož je dnes park nedaleko kina Dukla. A na zeď oholený interiér rozezněly dva hudební projekty, když prvním byla dvojice Rie Nakajima & Pierre Berthet.

Zatímco Nakajima hrála na bezpočet ruchových udělátek od malých setrvačníků přes misky, kuličky a kdovíco ještě, její parťák Berthet si přinesl dva obří nafouklé balóny, jejichž ucházející vzduch využíval pro soustavy lahviček a další vychytávky. Kde nestačily balony, pomohl vysavač. Jejich společné kompozice fungovaly skvěle, a když člověk zavřel oči, snadno se ocitl v nepřeberném světě zvuků a jejich vzájemných (ne)souvislostí.

To druhý v pořadí, kytarista Jakub Šimanský potrápil svoje zmrzlé prsty i v zimě se rozlaďujícího Furcha s havajskou kytarou vybroušeným fingerstylem a vlil do prochladlých návštěvníků tolik potřebnou energii skrz rychlé a hravé kompozice. Tím den kytar neskončil, protože do města se po roce vrátil Dominik Zezula. Jeho loňský koncert se odehrál ještě v bytě na náměstí, tentokrát si přivezl kolegy Aid Kida a Jirku Libánského, aby představili novou desku Dětí mezi reprákama Prázdniny. Návštěvnost byla spíš slabá, i tak musel Zezula přidávat a přidávat. Ve výsledku měl koncert příjemnou a komorní atmosféru a rozlítaný den tak skončil v příjemně posmutnělém klidu. Tedy alespoň pro ty, co nezůstali na Aid Kidovu afterparty.

Info

Mezinárodní festival dokumentárních filmů Ji.hlava
25. 10. 2017 Jihlava

foto © Jakub Koumar

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Preview: Le Guess Who? 2024

Maria Pyatkina, David Čajčík, Michal Pařízek 29.10.2024

Pokud někde objevovat, tak právě tady. Vybíráme z napěchovaného programu devět jmen.

Šejkr #140: V obraze

Michal Pařízek 04.10.2024

Dneska v osm večer na Radiu 1 spolu s Angeles Toledano, Melike Şahin, Autumnist, Juliánem Mayorgou nebo Cindy Lee. If You Hear Me Crying… leave me alone.

Šejkr #139: „I’m sure we’re not the only ones“

Michal Pařízek 20.09.2024

Šest dní u moře uplynulo tak rychle, že jsem se ani neotočil, a určitě nejen proto, že tam bylo 15 stupňů. Ale ve stínu toho, co se dělo/děje tady, už…

Šejkr #138: Prsten

Michal Pařízek 06.09.2024

Okruží severu sedí kolem mozku pevně a (možná) napořád, podobně jako prsten, který mám na prstě snad po třiceti letech. Přišel ke mně před Rouge, komu tak asi patří? Forget…

Tak daleko, tak blízko: Mario „Dust“ La Porta (Psychopathic Romantics)

redakce 29.08.2024

Mario „Dust“ La Porta si zařídil svůj bar, aby se měl kde zašít, taky si tam hrává. A se svojí kapelou jezdí po světě. Přijedou i do Kaštanu.

Šejkr #137: V přízemí

Michal Pařízek 23.08.2024

Štvanice minulý pátek hořela. První pražský Underground Overtake se povedl náramně, atmosféra euforická a velká stage, která u Bike Jesus vyrostla, byla zatraceně funkční i slušivá.

Válová a Janáček, abstrakce na třetí

Veronika Mrázková 13.08.2024

Současně je právě marnost a nevědomost, kde začít a kde skončit, vzrušující. Tlumí racio a vynucuje si takové oddání dílu, které se obejde bez faktického výkladu či pointy.

Top 5 Brutal Assault 2024

redakce 13.08.2024

Letošní Brutal Assault je za námi a vypadá to na jeden z nejvýživnějších ročníků vůbec. A to nejen podle našich vyndaných reportérů.

Šejkr #136: Rutina nevadí

Michal Pařízek 09.08.2024

Rozhovor s Nubyou Garcia jsem dělal před pár lety, bylo to uprostřed covidu a bylo to tím poznamenané, ale už tehdy to bylo milé...

Šejkr #135: Post Vintage

Michal Pařízek 26.07.2024

Všechno dobré, něco výjimečné, vytržení s sebou přinesla Aunty Rayzor a vyloženě roztomilí Irreversible Entanglements. Zejména Camae Ayewa, která se chtěla boxovat.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace