Články / Sloupky/Blogy

On, truchlivý bůh (Nick Cave)

On, truchlivý bůh (Nick Cave)

Ladislav Tajovský | Články / Sloupky/Blogy | 25.09.2016

Poslední deska seskupení kolem Nicka Cavea a Warrena Ellise budila už dávno před svým vydáním velká očekávání - asi o dost větší, než takovým alternativním hitmakerům jaksi definičně přináleží. Při pohledu na recenze si nelze nepovšimnout jakéhosi kolektivního ne-přijetí: chápeme, dobrý, ale jednou stačilo.

Pár čísel na začátek: jde o teprve třetí řadovku za posledních dvanáct let, což není nic mimo rámec Caveovy dosavadní tvorby. K tomu je třeba připočíst dvě bokovky personálně propojených Grinderman a několik soundtracků. Ještě důležitější je ale fakt, že až tahle deska je autorsky „all lyrics by Nick Cave, all music by Nick Cave and Warren Ellis“. Žádné napůl, ale takhle jasně.

Skeleton Tree je třeba chápat v duchu toho, čemu Ayn Randová říká vnitřní čistota, soudržnost, jednotný duch. Při pohledu na Caveovu diskografii uvidíme spojitost s tím, kdo hrál v tom kterém období hlavní housle (a že právě tenhle nástroj tady pěkně sedí). Předchozí řadovkou Push the Sky Away – a vlastně i následujícím skvělým živákem Live from KCRW – se definitivně otevírá nová etapa navazující na éru hledání (spjatou s více či méně průměrnými alby No More Shall We Part, Nocturama a Abbatoir Blues/The Lyre of Orpheus), danou odchody letitých spoluharcovníků Blixy Bargelda a Micka Harveyho.

Skeleton Tree znamená završení údobí, kdy do pozice hlavního šéfova parťáka „dospěl“ Warren Ellis. To je ten zarostlý blázen s houslemi a tenorovou kytarou, který je v kapele už přes dvacet let. Kdo chce pochopit, co se teď v The Bad Seeds děje, ať se ponoří do toho, co už od devadesátých let produkuje Ellisova kapela Dirty Three. Leccos do sebe potom zapadne, aniž by člověk nutně musel sledovat zprávy z Caveova nejosobnějšího soukromí.


Standardní recenze se nesou v duchu toho, že Skeleton Tree je temné, pomalé, truchlivé, ponuré a to asi až moc. Jasně, jeden by musel mít místo uší lepenku, aby tohle na první poslech neslyšel. Zároveň jde ale o desku, která vyžaduje několik – desítek – poslechů, aby se z ní vyklubala dobře utajená krása. Nikdo po nikom nemůže něco takového chtít, samozřejmě. Ale když vám to za to stojí a takovou cestu podniknete, můžete být odměněni poznáním toho, co při povrchnějším poslechu uniká. Objevíte podmanivé, podivně hitové superpomalé písničky (Jesus Alone, I Need You, titulní skladba) či klenoty s minimální instrumentací (Girl in Amber, Ring of Saturn). Vzhledem k okolnostem asi není nutné chápat desku jako klasickou řadovou nahrávku The Bad Seeds – jestliže ale stáli hudebníci před volbou nevydat nic, nebo vydat něco takového jako Skeleton Tree, pak jedině dobře, že se rozhodli právě takhle.

Někteří recenzenti desce vyčítají, že písničky nemůže v roli halového performera, k němuž Cave dospěl, naživo předvádět. To teda vážně ne. A co jako? Patří Cave k těm, kteří dělají skočné písničky děj se co děj, nebo ho mohou mít rádi právě ti, jimž na něčem takovém nezáleží? To, že se o Caveově nové desce tolik píše, aniž by ji dokola omílala rádia, je svého druhu zázrak a důkaz, že to s „veřejným prostorem“ není až tak špatné. Resp. že přes všechen mediální balast je možné i tohle - natočit absolutně nekompromisní desku určenou těm, kteří mají její autory rádi. A všichni ostatní, ať si… pustí něco jiného.

Info

Nick Cave - Skeleton Tree (Bad Seed Ltd, 2016)
www.nickcave.com

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

5 zimních písniček pro tichou noc podle Full Moonu

redakce 22.12.2024

Dá se u nich rekapitulovat celý rok, stejně jako celý život, můžete být trudní a veselí a nejlíp všechno najednou.

Šejkr #145: Peříčka

Michal Pařízek 13.12.2024

Nikol Bóková vydává svoje Feathers zítra, dneska večer na Radiu 1 si dáme jednu ve světové premiéře. Feathers, peříčka.

Proč je jetel špatným křesťanem? Protože si nepřeje být spasen. (Gurumánie)

Minka Dočkalová 12.12.2024

Hra o čtyřech hercích není pro divadelní uskupení Bazmek entertainment nic neobvyklého, prvek interaktivity mě děsil jen zpola, i když LARPy spíš nemusím.

Preview: Le Guess Who? 2024

Maria Pyatkina, David Čajčík, Michal Pařízek 29.10.2024

Pokud někde objevovat, tak právě tady. Vybíráme z napěchovaného programu devět jmen.

Šejkr #140: V obraze

Michal Pařízek 04.10.2024

Dneska v osm večer na Radiu 1 spolu s Angeles Toledano, Melike Şahin, Autumnist, Juliánem Mayorgou nebo Cindy Lee. If You Hear Me Crying… leave me alone.

Šejkr #139: „I’m sure we’re not the only ones“

Michal Pařízek 20.09.2024

Šest dní u moře uplynulo tak rychle, že jsem se ani neotočil, a určitě nejen proto, že tam bylo 15 stupňů. Ale ve stínu toho, co se dělo/děje tady, už…

Šejkr #138: Prsten

Michal Pařízek 06.09.2024

Okruží severu sedí kolem mozku pevně a (možná) napořád, podobně jako prsten, který mám na prstě snad po třiceti letech. Přišel ke mně před Rouge, komu tak asi patří? Forget…

Tak daleko, tak blízko: Mario „Dust“ La Porta (Psychopathic Romantics)

redakce 29.08.2024

Mario „Dust“ La Porta si zařídil svůj bar, aby se měl kde zašít, taky si tam hrává. A se svojí kapelou jezdí po světě. Přijedou i do Kaštanu.

Šejkr #137: V přízemí

Michal Pařízek 23.08.2024

Štvanice minulý pátek hořela. První pražský Underground Overtake se povedl náramně, atmosféra euforická a velká stage, která u Bike Jesus vyrostla, byla zatraceně funkční i slušivá.

Válová a Janáček, abstrakce na třetí

Veronika Mrázková 13.08.2024

Současně je právě marnost a nevědomost, kde začít a kde skončit, vzrušující. Tlumí racio a vynucuje si takové oddání dílu, které se obejde bez faktického výkladu či pointy.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace