Radek Pavlovič | Články / Rozhovory | 12.03.2016
Je tomu zhruba deset let, co pár lidí nezávisle na sobě vyhrabalo staré syntezátory a začalo tvořit hudbu inspirovanou 80s legendami, jako jsou John Carpenter, Brad Fiedel nebo Angelo Badalamenti. Perturbator, vlastním jménem James Kent, patří v současné retro syntezátorové vlně ke služebně nejmladším, zato náležitě respektovaným jménům. Obdiv k osmdesátkovému retru, starým počítačovým hrám a scifi/akčním béčkům míchá s metalovými kořeny. V polovině března navštíví poprvé Prahu.
Jak ses dostal k syntezátorům? Pokud vím, máš kořeny v death/black metalové scéně...
Hudební “kariéru” jsem odstartoval v jedné death metalové kapele v Paříži, ale později jsem objevil syntezátory a začal s nimi intenzivně pracovat, protože jsem cítil potřebu psát vlastní hudbu. Vždycky jsem byl fanoušek Johna Carpentera, Vangelise nebo Tangerine Dream, takže jsem chtěl složit něco, co by znělo podobně, ale bylo by to pořád "metalově" agresivní.
Jak pojmenovat žánr, který hraješ? Je to synth wave? Retro syntezátorová hudba? Existuje vůbec nějaká scéna kolem tohoto žánru?
Upřímně nevím. Někteří lidé tomu říkají synthwave, někdo new retro wave, slyšel jsem už spoustu názvů. Já tomu říkám prostě jenom synth music. Malá scéna kolem téhle hudby existuje, ale je to pořád mladá subkultura, kterou odstartovali interpreti College z Francie a Power Globe z Austrálie v roce 2005. Pokud můžu doporučit pár jmen, určitě si najděte Noir Deco, Lazerhawk, Carpenter Brut, Gost a Dan Terminus. Poslední dva se mnou budou v březnu na turné.
Kde bereš inspiraci pro Perturbatora? Jsou to cyberpunk, anime, staré počítačové hry, scifi/akční béčka z 80. let? V tvé hudbě slyším Brada Fiedela (soundtrack Terminátora 1 a 2, pozn. a.) a Johna Carpentera.
Všechno, co zmiňuješ, zanechalo stopy na zvuku Perturbatora. Zásadní vliv měly filmy, především Blade Runner, Terminator, horory a okultní béčka ze 70. let. Brad Fiedel měl na mě velký vliv, stejně jako Vince DiCola (Transformers) nebo John Carpenter (Halloween, Věc a desítky dalších klasik), Angelo Badalamenti (Twin Peaks, Mulholland Drive a další Lynchovy filmy), Fabio Frizzi (horory Lucia Fulciho), ale taky Tangerine Dream.
Když už jsme zmínili Fiedela, Carpentera nebo Badalamentiho, zajímala by tě práce na filmovém soundtracku? Vypadá to, že k tomu instinktivně směřuješ.
Určitě, hrozně rád bych pracoval na nějakém soundtracku. Dokonce už něco málo za sebou mám. Zatím jsem dělal na filmu The Guest, seriálu Limitless a krátkometrážním filmu s názvem Thousandth Street. Další příležitosti hledám.
Tvoje hudba dost odkazuje na osmdesátá léta. Používáš syntezátory z té doby, nebo spoléháš jen na současnou technologii?
Vlastním celou řadu analogových syntezátorů, ale ty používám pouze ve studiu. Naživo používám především počítač a softwarové programy, spolu se světelnou šou a videoprojekcí na plátně. Řekl bych, že to je vizuálně stimulující.
Český posluchač by tě mohl znát z loňského Brutal Assaultu. Hraješ často pro metalové publikum?
Brutal Assault byl úžasný zážitek. V podobném duchu se nesly i festivaly Euroblast a Nidrosian Black Mass V, kde jsem taky hrál. Dalo by se říct, že jsem zvyklý hrát před metalovým publikem.
V květnu budeš vydávat nové album The Uncanny Valley, zatím je venku jeden singl. Co čekat?
The Uncanny Valley je moje čtvrté regulérní album, které vychází 6. května. Stejně jako předchozí deska Dangerous Days i písně na novince spojuje jednotný koncept. The Uncanny Valley je vlastně pokračování příběhu z Dangerous Days, takže je to opět celé o satanismu a science fiction, velice zhruba řečeno. Myslím, že nové album je nejtvrdší, které jsem kdy napsal.
Tvé desky vycházejí na vinylech v limitovaných nákladech, v různě barevných verzích. Často jde o sběratelské záležitosti, což mi připomíná metalovou scénu. Je tenhle přístup v syntezátorové scéně běžný?
Nejsem si jistý. Je pár lidí ze “scény”, co to dělá stejně jako já, ale není jich moc.
Perturbator (fr)
Support: Dan Terminus (fr) + Gost (fi)
17. 3. 2016 20:00 Rock Café, Praha
24. 3. 2016 20:00 Randal, Bratislava
www.facebook.com/Perturbator
www.soundcloud.com/perturbator
www.obscure.cz
Libor Galia 12.12.2024
Nejintimnější, a zároveň nejtajemnější hudební festival v Česku? Co z něj zůstalo a jaké to bylo, jaké to bude, v rozhovoru se dvěma zakladateli. Miro.
Jiří V. Matýsek 09.12.2024
Se sdílným švédským jazzovým kytaristou jsme zapadli do jedné z hospod v centru Brna. Diskuze nad typicky českým gulášem se ubírala po unikátních cestičkách.
Abbé 04.12.2024
Členové 1914 vystupují pod smyšlenými identitami vojáků, včetně služebního zařazení. Rozhovor.
Libor Galia 26.11.2024
Torr, Axonbody. Settings. O spolupráci, vzniku alba i názvu je následující rozhovor. Křest hned.
Abbé 06.11.2024
Přibližně hodinový blok se na Brutal Assault setkal s poměrně živým zájmem, přestože byl prostor vydýchaný už kolem jedné odpoledne. Rozhovor.
Mariia Smirnova 03.11.2024
V rozhovoru nám David prozradí nejen detaily příprav, ale i další akce, na které se těší – a nakonec i to, jaký je jeho nejoblíbenější drink na šestce.
Klára Řepková 23.10.2024
Z covidové karantény vzniklé uskupení se na něm střemhlavě vzdaluje od všech vnějších i osobních škatulek.
Banán 09.10.2024
Brendan Canty byl zakládajícím členem Fugazi. Nyní je jeho hlavní hudební radostí kapela The Messthetics. Rozhovor.
Štěpán Bolf (A.M.180) 07.10.2024
Před devíti lety oznámili košičtí Kolowrat pauzu, která se mohla zvenčí jevit jako úplný konec jedinečné kytarové kapely. Teď jsou zpátky. Rozhovor.
Abbé 03.10.2024
Parta ochmelků převrtá spousty vypitých piksel od piva na zbraně a brnění, aby srovnala účty s protivnými fantazáky, načež utrží jak černý rytíř v Monty Pythonovi a Svatém grálu spousty…