Články / Sloupky/Blogy

Šejkr #71: „Si es que estoy aquí, es por que lo merezco“

Šejkr #71: „Si es que estoy aquí, es por que lo merezco“

Michal Pařízek | Články / Sloupky/Blogy | 28.01.2022

Vážně jsem se snažil. Opravdu. Jenže se zas ukázalo, že elektronické podoby festivalů prostě nejsou mojí disciplínou. Z nabitého programu letošního ročníku Eurosonic Noorderslag jsem viděl ukázky ze sotva deseti koncertů, a to ještě skoro polovinu zpětně. A i u toho jsem si připadal marně. Nezklamaly tracky ani kvalita videí a nakonec zase tolik nevadil ani nelícující synchron Anny B. Savage, tedy nejenom její. Šlo spíš o pocit. Připadal jsem si jako na nepovedené YouTube party, na které je člověk notabene sám. A v takové pozici být nechcete.

Začíná mi připadat, že jsem to s těmi nadějnými vyhlídkami minule trochu přehnal. I když ono je to složité, sinusoida nálady se odstřeďuje čím dál víc, v posledních týdnech navíc jen jedním směrem. Neodhadnutelný leden tomu nepřispívá, podobně jako stres z uzávěrek všeho možného nebo ten mordor venku. Ale co, zítra bude... jinak. Daleko víc vadí, že se mi pořád nedaří poslouchat novou hudbu, špatně se soustředím a mozek novinky spíš nepřijímá. Podvědomě vyhledává jistoty a staré známé. Tohle je taky obraz „krize“, s tím už bychom taktéž měli umět zacházet. Naštěstí všechno posunula čtveřice Combo Chimbita, respektive jejich novinka IRÉ, která vyšla právě dneska. Trochu se mi ulevilo. První velká deska letos, ta mi vydrží nadlouho. „Si es que estoy aquí, es por que lo merezco,“ zpívá Caroline Oliveros. V dobrém i zlém.

Pobavil mě jeden z editorialů Erika Taberyho v Respektu, ten si musím uložit a předkládat ho jako exemplární příklad, až mi zase někdo bude říkat, že v úvodnících mluvím málo o novém čísle a ukazuju imprese. Nejlepší. Nejde jen o to, že je to skvěle napsané, hlavně je to pravda. Že jsou detektivky skvělá únikovka, víme dávno, ale přemýšlet o významu příběhů s uzavřeným koncem v současném kontextu mě nenapadlo. Možná právě horizont je něco, co nám dneska chybí, co postrádáme. Ať už by měl být ten obraz jakýkoli. Tabery zároveň dává k dobru těžké bonmoty typu „snad každý zdejší kraj má už svůj televizní kriminální seriál“. Sakra, proč tohle nenapadlo mě? Alespoň bych měl co odpovídat známým. V posledním týdnu mi volali hned dva lidi, které jsem neviděl snad dvacet let s tím, jestli se taky dívám na Devadesátky. Nedívám, ale... Jako proč? Vrací se mi obraz divné párty u obrazovky.

Eurosonic jsem sice u monitoru trávit nedokázal, ale to neznamená, že jsem si jeho program pečlivě neprozkoumal. Desku katalánské rapperky Santy Salut vyhlížím netrpělivě už nějakou dobu, podobně jako další tracky Émilie Tiersen, vystupující pod nickem Quinquis. Ukázky od obou najdete v dnešním pořadu, podobně jako strašidelnou melodii od Sylvie Kreusch nebo zmíněné Combo Chimbita. Plus čekejte skvělý singl od Tolstoys nebo další ukázku talentu Alicie Breton Ferrer, která nejen že neumí nahrát průměrný track, navíc je obdařena superschopností vymýšlet názvy. Sacrificial Chanting Mood, nádhera. A zase – proč tohle nenapadlo mě? Inu, pokud jsem tady, tak proto, že si to zasloužím. Caroline Oliveros má pravdu.

Info

Rozhlasový pořad Šejkr poslouchejte na Radio 1.

tracklist:
Future Kult – Hidalgo
Sacrificial Chanting Mood – Reading Glasses
Bodega – Doers
Disco Ocultista – River
Kee Avil – See, My Shadow
Quinquis – Adkrog
Sons of the Sun – Shake It
Rokia Koné & Jacknife Lee – Kurunba
DoomCannon – Amalgamation
Santa Salut – Self Love
Janko Nilovic – Black on a White Ground
Sylvia Kreusch – Haunting Melody
Owiny Sigoma Band – Changamooka
Nik Colk Void – Interruption Is Good
Destroyer – Eat the Wine, Drink the Bread
King Garbage – Moster Truck
Tolstoys – Gentle
Okzharp & Manthe Ribane – Never Say Never
Combo Chimbita – Yo Me Lo Merezco
Kojey Radical – Payback (feat. Knucks)
Nathaniel Merriweather – Sex (I’m A)
Midlake – Bethel Wood
Linqua Franqa – Wurk
Fæ Bestia – Alien Money Talk
Carmen Villain – Subtle Bodies (Huerco S. version)
Modern Studies – Light a Fire
This Mortal Coil – Strength of Strings
Einstürzende Neubauten – Good Morning Everybody

foto © Purvis Young

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

5 zimních písniček pro tichou noc podle Full Moonu

redakce 22.12.2024

Dá se u nich rekapitulovat celý rok, stejně jako celý život, můžete být trudní a veselí a nejlíp všechno najednou.

Šejkr #145: Peříčka

Michal Pařízek 13.12.2024

Nikol Bóková vydává svoje Feathers zítra, dneska večer na Radiu 1 si dáme jednu ve světové premiéře. Feathers, peříčka.

Proč je jetel špatným křesťanem? Protože si nepřeje být spasen. (Gurumánie)

Minka Dočkalová 12.12.2024

Hra o čtyřech hercích není pro divadelní uskupení Bazmek entertainment nic neobvyklého, prvek interaktivity mě děsil jen zpola, i když LARPy spíš nemusím.

Preview: Le Guess Who? 2024

Maria Pyatkina, David Čajčík, Michal Pařízek 29.10.2024

Pokud někde objevovat, tak právě tady. Vybíráme z napěchovaného programu devět jmen.

Šejkr #140: V obraze

Michal Pařízek 04.10.2024

Dneska v osm večer na Radiu 1 spolu s Angeles Toledano, Melike Şahin, Autumnist, Juliánem Mayorgou nebo Cindy Lee. If You Hear Me Crying… leave me alone.

Šejkr #139: „I’m sure we’re not the only ones“

Michal Pařízek 20.09.2024

Šest dní u moře uplynulo tak rychle, že jsem se ani neotočil, a určitě nejen proto, že tam bylo 15 stupňů. Ale ve stínu toho, co se dělo/děje tady, už…

Šejkr #138: Prsten

Michal Pařízek 06.09.2024

Okruží severu sedí kolem mozku pevně a (možná) napořád, podobně jako prsten, který mám na prstě snad po třiceti letech. Přišel ke mně před Rouge, komu tak asi patří? Forget…

Tak daleko, tak blízko: Mario „Dust“ La Porta (Psychopathic Romantics)

redakce 29.08.2024

Mario „Dust“ La Porta si zařídil svůj bar, aby se měl kde zašít, taky si tam hrává. A se svojí kapelou jezdí po světě. Přijedou i do Kaštanu.

Šejkr #137: V přízemí

Michal Pařízek 23.08.2024

Štvanice minulý pátek hořela. První pražský Underground Overtake se povedl náramně, atmosféra euforická a velká stage, která u Bike Jesus vyrostla, byla zatraceně funkční i slušivá.

Válová a Janáček, abstrakce na třetí

Veronika Mrázková 13.08.2024

Současně je právě marnost a nevědomost, kde začít a kde skončit, vzrušující. Tlumí racio a vynucuje si takové oddání dílu, které se obejde bez faktického výkladu či pointy.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace